Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil september 2006

1974 Imperial LeBaron

1974 års Imperial fikk et ordentlig ansiktsløft. Modellen fikk nå mer markante linjer slik stilen var utover 70-tallet. Særlig i fronten ses det nye designet med en smalere, fossefallinspirert grill lignende den konkurrenten Lincoln Continental benyttet. Markeringslampene foran var heller ikke lenger innfellt i grill/støtfanger, men montert rundt hjørnene fremst på skjermen. Baklampene var fortsatt vertikalt stående, men størrelsen på disse var økt. Av standardutstyr dette året nevnes servoassistert styring og bremser md skiver foran/bak, velour interiør, elektriske vindusheisere og vindusspyler. Som tilvalgsutstyr kunne man velge alt som hørte en luksuriøs bil til på denne tiden, interessante detaljer her er blant annet elektrisk soltak, alarmsystem og blokkeringsfrie bremser.

Morten Lundgren fra Eidsvoll Verk eier denne 1974 Imperial LeBaron 2-dørs hardtop. Morten fikk nyss om bilen etter å ha sett bilder fra klubbmedlem Harald Stensli sin USA-reise i 2004. Den svære røde Imperialen var bare en av mange biler Harald hadde fotografert, men akkurat denne falt Morten totalt for. Ifølge ham selv skjer det stadig vekk at han faller for fine biler, men da han begynte å drømme om Imperialen om natta var det på tide å sjekke om bilen var til salgs.

Daværende eier i USA er faktisk også medlem i WPC Club of Norway. Morten hadde selv møtt Wayne Maddox tilbake i 1994 i forbindelse med dennes Norgesbesøk og kontaktet ham nå med spørsmål om Imperialen var for salg. Wayne hadde da allerede flere interesserte kjøpere på den, men hans filosofi om at bilen skulle brukes og ikke stå bortgjemt i noens garasje gjorde at Morten fikk overta den. Papirmølla ble satt i gang med transport og det praktiske rundt dette kostnader. I juli 2005 ble kontrakten undertegnet og den lange ventetiden på å få bilen over dammen startet. I begynnelsen av august ble bilen sendt med trailer fra Denver i Colorado til Los Angeles. Her stod den en måneds tid før containerskipet la fra kai. Fem uker senere ankom den Ormsundterminalen i Oslo, den 23.oktober 2005. Morten sitter med delte meninger om førsteinntrykket av bilen der den stod i havneskuret. Med alle forventningene som var bygd opp så var det ett begredelig syn som møtte ham. Vinduene hadde stått oppe hele veien og bilen var grå av møkk både inni og utenpå. I tillegg kom det en lite hyggelig tone fra en av sjauerne på kaia som ikke gjorde situasjonen mer lystig; "dritten din står der inne!". Batteriet var i tillegg tømt og det var ingen blide karer som gav starthjelp. Morten har en bestemt oppfatning om å bruke Drammen havn ved en senere anledning. Fra havneterminalen gikk turen direkte til nærmeste bensinstasjon der det utvendige laget med møkk ble spylt av. Derfra og hjem ble turen mye lystigere ettersom the Big Red begynte å ligne på det han mente å ha kjøpt.

En uke senere var bilen vist for Trafikkstasjonen og registrert med norske skilter, men nå stod vinteren for tur og deler av bakveggen i garasjen måtte fjernes for å få plass til den svære vogna. En problemstilling flere Imperialeiere nok kjenner seg igjen i; garasjen var for liten.

På vårparten nå i år oppdaget Morten at det meste som var innskrevet i vognkortet var feil og det ble ny tur til Trafikkstasjonen. Alle vekttall på bilen var ført feil og bilen var kun registrert for to personer. Det viste seg imidlertid å ta en drøy måned før nødvendig dokumentasjon forelå, men Trafikkstasjonen godtok så originale bøker på bilmerket inneholdende korrekte data her. En fornøyelig detalj her fra Trafikkstasjonen i denne sammenheng er bilens skilter. Morten spurte om å få tildelt skilttype og -nummer fra 1974 og det var ikke noe problem. Senere har han fått opplyst om at han egentlig ikke hadde rett på dette ifølge de nye forskriftene fra 1972. Morten har ikke sett noen grunn til å påtale dette.

Via Wayne Maddox kan Morten også opplyse litt av historikken rundt denne bilen. Bilen ble levert ny til første eier 17.mai 1974 fra Griffith Motors Inc. i Denver. Bestillingen gikk på at Imperialen skulle være rød med sort tak, sort skinninteriør (sjekk bilde for komfortabelt førermiljø!), skivebremser foran og bak og både takluke og aircondition. Denne utgaven var visstnok nummer 85 produsert dette året. I 1979 skiftet bilen eier og hadde da klokket 76.000 miles. Ekteparet som overtok den eide den i nærmere 20 år til 1998. Bilen ble lite kjørt i denne perioden og telleren viste den gang 87.800 miles. Tredje eier solgte den imidlertid videre grunnet helseproblemer allerede etter noen måneder og da overtok Wayne Maddox.

Bilen er en ordentlig god cruiser som alle Mopar 70-talls fullsizebiler var. Noe plukk og service på bremsene gjorde at bilen stod hele forsommeren i år, men nå er den i drift og i følge eier er alt bare fryd og gammen med å være Imperialeier. Vi ønsker Morten lykke til med den staselige bilen og håper å se han med bilen på våre treff i høst og i årene fremover!

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige