Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil januar 2007

1971 Dodge Challenger R/T

Begynnelsen på 70-tallet indikerte mye usikkerhet hos de store amerikanske bilprodusentene. Nye krav til sikkerhet og utslipp var i ferd med å ta strupetak på de populære muskelbilene fra slutten av 60-årene. Dodge hadde holdt på å utvikle modellen Challenger siden 1967 og lansert den først i 1970, og konsernet fikk dermed et ordentlig leggspark allerede for 71-modellene. Rent teknisk lå alt til rette for et glimrende salg av Challenger også i 1971. Kompresjonen på flere av motorene ble riktignok senket for å imøtekomme de nye kravene, men modellen fikk en ansiktsløftning som gjorde den vel så tøff som året innen. Dessverre var det forhold helt utenfor bilfabrikkenes rådighet som satte foten ned for salget av disse bilene. Forsikringsselskapene nektet kunder å forsikre de kraftige muskelbilene eller de forlangte astronomiske summer for dette. Indirekte ble altså muskelbilene uselgelige til både den vanlige mann i gata og gutta som skulle ha gateracer til kveldsfordriv. Mens produksjonstallet for Challenger (alle utgaver) i 1970 lå over 83.000 enheter ble det nå bare levert 29.883 utgaver.
Eksteriørmessig ser vi endringene for 71-modeller først på grill og baklamper samt panelet rundt dette. Motorutvalget var det samme helt i fra 198 cid slant six opp til 440 six-pack og den legendariske 426 HEMI V8. High-performance utgavene ble også nå benevnt R/T og standard motor i disse var en fireports 383 oppgitt til 300 hk (mot 330 hk året i forveien). R/T-utgavene hadde utover standardutrustning også heavy-duty trommelbremser, forkrommede eksosutslipp, rallye instrumentering i treimitasjon, forsterket fjæring, variabel vindusviskerhastighet, R/T-striper langs bilens sider og falske luftinntak for kjøling av bakbremsene.
1971 ble det siste året "Elefanten" 426 HEMI kunne bestilles i en Dodge og det var også det siste året convertibleutgaver ble levert til utpå 80-tallet. Nettopp en Challenger convertible ble dette året valgt som Official Pace Car ved Indianapolis 500 og spesielt interesserte kjenner sikkert til at denne var involvert i en alvorlig ulykke med dødelig utgang her.

På Kolbotn i Akershus finner vi et medlem med muskelbilsinteresse. I 2005 oppfyllte han drømmen om egen bil og valget fallt da på denne 1971 Dodge Challenger R/T 383 V8. Ingar Johnsen heter eieren og det var kun to modeller som var aktuelle når det kom til stykket. Den som stod øverst på lista var 1971 Plymouth 'Cuda convertible, men prisene på disse har som kjent tatt veldig av de senere årene. Ingar kjøpt dermed denne Challengeren av et klubbmedlem på Sunndalsøra, Stig Arne Baardsen. Baardsen hadde importert bilen fra Sverige i 2002 og gått over motor, gear og elektrisk anlegg før den ble tatt i bruk. Gearkassa ble da byttet ut med en 5-trinns Keisler Tremec kasse, men Ingar har fått med den originale A833 4-trinns kassa. Interiøret ble også trekt om og både nåværende og tidligere eier skryter av tilgangen og passformen på ettermarkedsdeler til disse bilene. Ingar gir honnør til Baardsen for jobben som er lagt ned her. Lakken på bilen er derimot fra en tidligere restaurering tilbake i 1989/90. Den er i så god forfatning at hverken Baardsen eller Ingar har sett behov for å bytte den ut. Ingar forteller entusiastisk om folk i gata aller på bensinstasjonen som kommer bort til han og kommenterer den spesielle lakkeringen. Noen kaller den 80-talls uten at vi direkte kan assosiere den med de fancy customlakkeringene fra den tida. Det er i så måte en tidløs lakkering utført på 80-tallet og arbeidet kunne like gjerne vært fra inneværende år! Bilen har også et T/A-panser i glassfiber lakkert i bilens farge og 15" American Racing TT2 felger med 225 og 255 brede dekk. Speilene er en ettermarkedsvariant som Ingar gjerne vil bytte ut med riktige Racing Mirrors. Både dette og et riktig R/T panser vil han gjerne oppgradere bilen med. Go-wingen på bagasjelokket ser imidlertid så godt ut at den er det ingen grunn til å fjerne. Ingar kjenner litt til bilens historie og har fått kontakt med tidligere eier i Sverige. Ingars bil kom til Sverige allerede i 1976 og hadde lang fartstid i racingkretser til utpå 80-tallet. Blant anna var akkurat denne bilen rekordholder i Stock Car klassen gjennom flere år! Svensken byttet ut Challengeren for å kjøpe en 71 Plymouth 'Cuda så det er klart disse to har mye å snakke om.
Ingar har fått dekoda bilens fender-tag og av interessante koder utover R/T-utrustning finner vi at den ble levert i Bright Red utvendig kulør, med bremsekraftforsterker samt skiver foran, sort vinyltak, sort high-class innredning med bucket seats, air condition og AM/FM stereo radio. Bilen har også ekstra listverk i form av skjermbuelister. Ingar forteller at ACen ikke er gjenmontert for å utnytte kreftene fra V8-motoren til andre formål, radioen er midlertidig erstattet med en CD-spiller og R/T-stripene ligger på hylla til neste gang bilen skal lakkeres.
Bilen har gjennom disse to årene vist seg stabil og driftssikker og Ingar uttrykker glede over hvert tilbakelagte minutt i den. Han blunker og smiler når vi nevner den 'Cuda convertiblen en siste gang og sier "Det er en drøm - og drømmer man ha!"

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige