Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil februar 2007

1966 Dodge Charger

Etter Chryslers suksess gjennom siste halvdel av 1950-årene med designeren Virgil Exners halebefinnede biler, gikk salget atter tregt ved inngangen til 60-årene. Forward look-æraen hadde gitt amerikanerne smaken på lekre og sporty linjer og Chrysler ansatte Elwood Engel som sjefsdesigner etter Exner. Elwood Engel kom fra en tilsvarende stilling hos Ford og dette gjorde Plymouth i stand til å lansere den sporty Barracuda allerede i 1964 samtidig som Fords Mustang. Hos Dodge ble det planlagt en konkurrerende modell til de mer luksuriøse Buick Riviera, Oldsmobile Toronado og Ford Thunderbird, men som skulle koste mindre i innkjøp. I 1966 kom således Dodge Charger på markedet, bygd på samme plattform som Coronet med 117 tommers akselavstand. Modellene delte karosserilinjene rundt fronten og langs sidene, men Chargerens hardtop design krevde en total endring av c-stolpe og bakpart. Også bakskjermene ble sofistikerte med større hjulhusåpning og samme fasong skjermbuer som framme, hvilket bidro til å oppnå et mere aggressivt og sporty preg. Lyktearrangementet både foran og bak var et kapittel for seg. Chargeren fikk skjulte hovedlamper foran der grillen bestod av en mengde forkrommede og vertikalstillte profiler i full bredde. Blink- og parklys var også skjult her, mens hovedlampene ble fellt ut ved aktivisering. Selv med dekslene til sides hadde Charger fullkommen finish med de samme vertikalstillte profilene grillen bestod av, en detalj få fabrikker brydde seg med da dette "antageligvis" ikke var synlig i mørket likevel! Baklampene bestod av ètt enkelt glass i full bredde med kromdekor samt enkle blokkbokstaver som dannet navnet Charger, et mektigt syn. Helhetsinntrykket gjorde den nye modellen lav, lang og bred av utseende.
Interiøret var vel så fasjonabelt som det utvendige. Føreren hadde fire store, runde klokker på dashbordet inneholdende alle målere og instrumenter. Her fantes separate stoler til fire personer. Foran var det tidstypiske bucket seats og det ble utrolig nok også installert bak. Med en konsoll langsgående gjennom hele kupèen var dette nytenkende og et meget sportslig preg. Bakseteryggene kunne for øvrig felles ned og gi eieren mulighet til frakt av lange gjenstander. I dagens samfunn snakkes det om moderne flerbruksbiler, men hallo? - her snakker vi om et konsept som Chrysler lanserte for over 40 år siden!

Det ble produsert 37.300 Chargere i 1966 og standard motorutgave var en 318 cid V8 oppgitt til 230 hk. Alternativt kunne velges 361, 383 eller den nye 426 HEMI. De 468 kjøperne som valgte HEMI-motor fikk dessuten bilen levert med et forsterket understell og 11-tommers trommelbremser.

Harald Kjuus fra Borgenhaugen i Østfold er eier av en fin 1966 Dodge Charger. Nå underdriver vi litt, bilen er meget fint og gjennomført restaurert av eieren selv. En jobb som har blitt premiert ved flere anledninger på ulike treff, nå senest på vårt eget Mopar muskelbiltreff der bilen ble kåret til publikums favoritt.
Haralds Chargerhistorie begynte i 1995 da han ble tipsa av Lars Stene om denne bilen som stod i USA. En kontakt der borte ble sendt avgårde for å inspisere objektet og prisen kunne tilsynelatende forsvares. Bilen ble dermed kjøpt usett da Østfoldgutta stolte på kontaktpersonen som var bilkyndig. Sjokket kom da bilen skulle hentes på kaia her hjemme, den var i elendig forfatning. Harald som hadde gleda seg til å ha en av de nyeste 30-års importerte bilene i landet hadde nå mest av alt lyst til å returnere bilen.
Restaureringsarbeidet ble igangsatt og Harald tok gladelig i mot hjelp av ulike bekjentskaper i nærområdet. Det ble en møysommelig jobb der ingenting forble urørt, alt var nemlig dårlig på bilen. Ingen karrosseribiter, fangere eller listverk var brukbart. I tillegg var interøret utrangert og både 383-motoren, drivverket og forstillinga trengte en total gjennomgang. Det tok Harald fem intensive år i garasjen før bilen kunne tas i bruk i år 2000. Resultatet er upåklagelig og Harald sier selv at denne bilen kan han aldri selge. Det er ingenting på den som er urørt og han kunne skrevet bok om bilen i ettertid, så nøye har han satt seg inn i modellen og teknikken bak her. Flere deler på bilen har han måttet tilvirke selv da de ikke lot seg skaffe mens noe av interiøret kunne fås som reprodeler fra USA.
Første generasjons Charger har havna litt i skyggen for den populære colaflaske-designen på senere årganger, derfor er det moro når man går rundt på biltreff i dag og hører stadig flere snakke engasjert om 66- og 67-modellene. Det spørs om ikke nettopp Harald Kjuus sin godt gjennomførte Chargerrestaurering kan være noe av årsaken her. Vi takker så gjerne Harald for at han aldri gav opp å få denne bilen tilbake på veien.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige