Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil mai 2007

1974 Dodge Challenger

High-performance biler opplevde fallende salgskurver og stigende forsikringspremier etter 1970. Utover første halvdel av syttitallet hendte flere ting som påvirket salget av disse bilene som fikk garasjeveggene til å dirre når man vridde om tenninga. Lavoktan bensin og myndighetenes krav til sikkerhetsutstyr resulterte i lavere kompresjon og ekstra vekt. Publikum begynnte dermed å fatte interesse for mer drivstofføkonomiske biler av mindre størrelse. Kjøperne snudde nesa bort fra muskuløse biler som gjorde kvartmila i et sultent byks, mot småbiler som ifølge reklamen skulle være miljøvennlige og sikre. For Chryslers E-body biler nærmet det seg enden. De største motorene og convertibleutgavene som gjorde Challenger og Barracuda/'Cuda legendarisk i 1970 og 71 var naturlig strøket fra utstyrslista for 72 og årene etter. Med 340 og 360 som mest muskelsterke alternativ ble dessverre senere E-bodyer forbigått av A-body både på ytelsessiden og pris. Som eksempel var en Plymouth Duster 340 var en mye lettere bil og ble det naturlige valget til målgruppen kjøpere i alderen 18 til 30 år som fortsatt ønsket ytelser. Den gjorde dessuten kvartmila rundt sekundet raskere.

Denne måneden presenterer vi en 1974 Dodge Challenger her på klubbsidene, siste års modell av Dodge sin ponycar. Bilen er i praksis lik 73-modellen og eneste synlige endring var bakre støtfanger som ble forsterket i tråd med nye og strengere krav til kollisjonssikkerhet. De kraftig synkende salgstallene fikk således spikeren i kista da oljekrisa i Persiagulfen ble kjent. Interessen for å satse videre på å utvikle E-bodyen var like liten hos fabrikken som hos kjøperne. Den 1.april 1974 stengte Chrysler produksjonen av Dodge Challenger og søstermodellen Plymouth Barracuda/'Cuda, ti år etter introduksjonen av Plymouth Valiant Barracuda i 1964.
Tallene for 1974 viste 16.437 solgte Challengere.

Atle Rosenborg fra Gan i Akershus kjøpte sin Challenger tilbake i 1984. Fra Atle ble gammel nok til å holde på med bil har det vært amerikansk på gården. Forskjellige merker ble prøvd ut før mopars muskelbiler ble oppdaget. Challengeren hadde vært i Norge siden 1978 og var allerede preget av klimaet her til lands. En original Challenger fra 1974 var, som du kanskje nå har forstått, ikke spesiellt muskuløs fra fabrikk med unntak av utseendet. Atles bil var hvit med hvitt vinyltak og hadde mørkegrønnt interiør. Og 318 V8. Også kjent som trøtt-atten motor lik 150 hestekrefter... Men Atle hadde planene klare. Hadde han bare emnet så kunne han bygge og oppgradere så mye som lysten og lommeboka tillot. I første omgang ble bilen lakket svart som alltid kler disse bilene, og en high-performance 440 V8 ble kjøpt inn til prosjektet. Bremser og understell ble også oppgradert for å takle bilens nye ytelser. I tillegg utstyrte han bilen med sperre bak og utveksling lik 3.23:1 i stedet for langturutvekslingen på 2.76:1 som satt der fra starten av. Med ett sett tidsriktige 7x15" og 10x15" Centerlinefelger ble Challengeren brukt slik utover 80-tallet.

Behovet for restaurering tvang seg på ny fram utover 90-tallet og i 1995 ble bilen plukket ned og påbegynnt. Restaureringer er tidkrevende og Atle hadde ikke anledning å vie all fritid til garasjen og prosjektet. Lysten våknet derimot igjen med det nye årtusenet. E-bodyene var nå innenfor 30-årsimporten og kanskje synet av de nyimporterte tilskuddene av Challengere og Barracuda var med å sette Atle i sving igjen? I hvert fall var motivasjonen der og deletilgangen på disse bilene var blitt betraktelig enklere med mye reproduksjon å velge blant. Det mørkegrønne interiøret har aldri vært nevneverdig slitt og Atle ønsket å beholde dette. Med hensyn til dette begrenset også valget av utvendig kulør seg. Hi-Impact koden for Go Green ble skaffet til veie og sammen med et mørkegrønnt vinyltak er resultatet blitt en oppsiktsvekkende bil så muskelstruttende som den kan bli. I tillegg til at all rust er tatt er mye detaljering foretatt og motoren gått over og fintunet. Bakakslingen er byttet til en enda mer akselerasjonsvillig på 3.55:1.
Mens andre gjerne går over til større og mer komfortable biler med tiden så velger Atle det motsatte for sin pony-car. "Det skal kjennes i rygg og nakke, når man trår på med en slik", sier han!
Atle har nå igjen hatt den på veien siden 2005 og har også mottatt premier for bilen på treff.


[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige