Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil desember 2007

2005 Dodge Ram SRT-10

Li'l Red Truck - mot slutten av 70-tallet gjorde Dodge et kunststykke ved å lansere verdens raskeste serieproduserte pickup truck. Med en frisk utgave av 360 Police motoren ble dette en realitet gjennom den legendariske Li'l Red Truck. Pickuper er et viktig marked i USA der omtrent hver tredje solgte bil er nettopp en slik. Storparten tjener naturligvis som rene nyttekjøretøyer, men innimellom dukker det opp litt frisk pust som nevnte Li'l Red.
Med siste generasjons Dodge Ram har konsernet igjen lagt trykk på pickupmarkedet og lagd en spesialversjon av denne levert med 8,3 liter V10 motor tilsvarende sportsbilen Viper. En vill idè, men Dodge har lykkes å ta tilbake tittelen verdens raskeste pickup, og rettmessig blitt kreditert dette i Guinness Rekordbok!
Det er vel knapt noen bilinteresserte her i landet som ikke kjenner til denne kraftpakken og mye av æren har tv-programmet Autofil. Jan Erik Larsen og Tommy Rustad testkjørte bilen på bane og satte rundetider i klasse med italienske superbiler. Rustad avrundet så hele testen med å sette pickupen på hans Topp-5 liste over testede biler og det sier ikke lite for den som har fulgt programmet og vet hvilke biler han har prøvd! En annen faktor som har gjort denne typen veldig populær i Norge er muligheten for å registrere den som to-seters lastebil. Dette har gjort at det har blitt registrert en anselig mengde av disse bilene på norske skilter siden introduksjonen i 2004. Det er ikke uvanlig å møte to-tre Ram SRT-10 på en tur gjennom Oslo sommerstid og kjøpergruppen er i mange tilfeller folk som ikke er tradisjonellt Amcar-interesserte. Denne pickupen har nemlig gjort det mulig å forvalte en superbils prestasjoner, men til under en fjerdedel av prisen. For gamle amcarentusiaster er det dessuten gledelig å se at ikke bare tenåringsgutter, men også jentene, digger denne bilen. Dodge har nådd inn til hjertet også hos ungdommen med Ram SRT-10.

Raymond Furland fra Vestnes i Møre og Romsdal har hatt moparinteresse i mange år. Raymond er også medlem i den aktive klubben Moldestuket som er landskjente for sine friske bygg og den fine gjengen som reiser sammen på treff landet rundt. Vi i WPC Club of Norway kjenner Raymond fra noen år tilbake da han sendte inn bidrag til klubbladet Mopar News med oppbyggingen av sin 78 Dodge Le Baron. Det er en bil han har hatt lenge og den blir vel heller aldri helt ferdig bygd. Det er en del av miljøet rundt Moldestuket å bygge og modifisere biler og for den som ble sjokkert over felgvalget på Raymonds Le Baron den gang, kan vi glede med å opplyse at bilen har plass til 9x18" foran og 10x20" bak. Gjett hvordan han vet dette!?
Raymond reiser også gjerne på WPC-treff og i år møtte vi han på muskelbiltreffet på Vålerbanen. Denne gangen i ny bil for sesongen, en 2005 Dodge Ram SRT-10. Han uttrykte stor tilfredshet med bilen og mente at den er akkurat så rå som gutta i Autofil viste oss på tv. Innslaget på Autofil var også sterkt medvirkende til at han bare måtte ha en slik bil, innrømte han. I Moldetraktene rullet dessuten en sølvfarget SRT-10 og den så like rå ut i virkeligheten, så da var det bare å handle når han fant en interessant til salgs på nettet. Bilen stod i Troms og ble kjøpt usett og sendt sydover på Hurtigruten. Det har uansett ikke vært noe å utsette verken på bil eller handelen og hele sommeren har vært spekket med kjøreglede. En SRT-10 er såpass rå allerede fra fabrikk at Raymond stort sett har latt den være original. Selv originalfelgene får sitte på denne, men så måler de 22" og ruller med 40-profil dekk hvilket er heftig nok i seg selv. Originalt har bilen 505 hk, mens denne har fått ettermontert et KN-luftfilter og et rustfritt eksosanlegg som begge deler bidrar til endel ekstra ressurser. Han hevder dessuten at bilen ikke er så tørst på bensin som mange vil ha det til, og han har kjørt den på landevei under 1,3 l/mila. Ved en anledning i sommer dro han med seg Le Baronen på tilhenger til treff og da lå forbruket rundt 1,6 l/mila. Da var det knapt merkbart at det hang to tonn ekstra på slep etter den kraftige bilen. Perfekt trekkvogn, dog ingen problem å doble forbruket ved litt aktiv kjøring! Bumble-bee stripa over hekken er det også Raymond som har montert. Den kom han over på eBay og syntes den kledde modellen så godt at han utstyrte sin egen med denne. For øvrig har han modifisert innfestingen til vingen bak med tanke på lokket over planet. Den opprinnelige løsningen her var dårlig tilpasset og det tok han bare et par kvelder med grubling og arbeid for å gjøre om på dette. Alle SRT-10 er levert fra fabrikk med en kraftig stereo på 500W.
Bilen er nå parkert for vinteren. Raymond har andre biler som ikke er fullt så spennende å kjøre med til vinterbruk og minnes turen i februar da han hentet bilen på hurtigrutekaia. Det stod riktignok vinterdekk på den ved levering, men det var likevel ... glatt. De 505 hestekreftene skal behandles med utrolig forsiktighet på ordinær regnvåt sommervei og det å kjøre den på vestlandsk vinterføre kan bli i overkant spennende. Planer for sommeren som kommer er å bruke bilen som den er. Det er en bil som han følte han bare måtte ha en gang i livet, og helst så fort som mulig, men han vil trolig ikke kjøre den i mange år framover. Been there, done that, sies det. En ting er at han er i etablererfasen i livet og SRT-10en kan måtte vike for et framtidig husprosjekt. En annen sak er at garasjen hjemme også huser et Challenger-objekt han ønsker å komme i gang med. Ingen hvilken som helst Challenger heller, men en V-kodet 70-modell. Eller 440 Six Pack om du foretrekker det, og den ønsker han å gi den finishen den fortjener. Vi ønsker Raymond lykke til med både SRT-10 og øvrige prosjekter han holder på med, og håper å høre mer fra aktiviteten i Moldetraktene framover!

Foto: Raymond Furland

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige