Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil desember 2009

1960 Plymouth Fury

1960 var for Norge ett år uten særlige begivenheter. Dette året sendte vi for første gang norske FN-styrker til Kongo. Det er fortsatt ufred der. Kong Olav V erklærte de norske tv-sendingene for offisielt åpnet. Tv har vi fortsatt. Politikerne hadde begynt å snakke om å søke medlemsskap i EF (den gang EEC og senere EU). Vi er fortsatt ingen medlemsstat. En folketelling viste at vi var over 3,5 millioner mennesker i landet. I dag er vi blitt nær fem millioner i landet, men er fortsatt bare en miniputt i Europasammenheng. Skal vi dra frem en positiv begivenhet i Norge i 1960, må det være opphevelsen av bilrasjoneringen som hadde vedvart siden krigens dager. Miljøfantaster hadde muligens sett dette ugjort, men hadde ikke dette skjedd ville vi trolig vært på nivå med østeuropeiske stater i dag rent utviklingsmessig sett. For den vanlige nordmann gav dette en stor grad av frihet innen transport og kommunikasjon. I dagens samfunn hører vi om fly-, buss- og jernbaneselskaper som tildeles konsesjon på ruter rundtom i landet, se for deg at det fortsatt var slik at staten regulerte hvem av oss som får kjøre bil! Det er ikke historieløst eller uten grunn at vi på folkemunne sies å bo i "den siste sovjetstat".

Ser vi over dammen til USA tilbake i 1960, var Hawaii nylig anerkjent som den 50. stat og 4. juli 1960 ble flagget tatt i bruk slik det fortsatt ser ut i dag. Skuespillerinnen Joanne Woodward fikk den første stjernen på Hollywood Walk of Fame, ett meget populært turistmål den dag i dag, med alle musikk- og filmstjerner du finner hedret her. Alt var likevel ikke bare fryd og gammen, USA sendte dette året ytterligere 3.500 soldater til Vietnam for å kjempe i fronten. I tillegg preget den kalde krigen forholdet mellom øst og vest og dette året huskes blant annet for U2-krisen. Lille Norge ble faktisk dratt inn i den kalde krigen i det ett amerikansk U2 spionfly ble skutt ned over Sovjetunionen og det kom frem at det eksisterte en hemmelig base på Bodø Lufthavn.

Romforskningen og kappløpet til månen gikk for fullt også i 1960. Over noen år nå hadde bildesignen hentet mye inspirasjon derfra. Plymouth var intet unntak og Savoy, Belvedere og Fury fikk dette året en særdeles spesiell utforming av forskjermene. En profil lignende en flyvinge ble benyttet, mens bakskjermene ble avsluttet med finnedesignen verden lot seg begeistre over ved utgangen av 50-tallet. Savoy var tradisjonen tro den rimeligste og enkleste utstyrte modellen, men en mere ribbet utgave av Savoy, kalt Fleet Special, ble tilbydd økonomiske kjøpere for eksempel til bruk som firmabil. Alle Savoyutgaver ble levert med sorte dekksider, et minimalt listverk og uten noen form for dekaler. Sikkerhets- og komfortutstyr begrenset seg til blinklys og doble solskjermer. Fleet Special kom da med kun čn solskjerm og borttatt ytterligere detaljer for og selges billigere. Belvedere utgaver hadde alt utstyr som fantes på Savoy og i tillegg armlener og elektrisk sigarettenner og hvitsidedekk. En dekal på forskjermen avslørte modellnavnet og bakskjermene ble utsmykket med en medaljong. Fury og Sport Suburan var de mest eksklusive modellene fra Plymouth ettersom Sport Fury ikke lenger ble levert. Kjøpere av Fury fikk alt utstyr som i Belvedere pluss elektrisk klokke, ryggelys, låsbart hanskerom og forkrommet sprutbeskyttelse i hjulhusene fremme. Fury dekaler fantes på forskjermene og ett forseggjordt listverk ble montert i hele bilens lengde. Introduksjonen av Slant Six motoren var en stor nyhet for 1960, og denne kom som kjent til å henge med i flere tiår fremover. Den sekssylindrede motoren på 225 cid, oppgitt til 145 hk, ble levert som standard i alle Plymouther. Motoralternativer fantes i form av ulike V8'ere på 318, 361 og 383 cid oppgitt fra 230 hk opp til hele 330 hk.

Jon Magne Jørgensen eier den 1960 Plymouth Fury du ser på bildene her. Jon Magne er fra Gjesvær i Finnmark og er dermed ett av våre nordligste medlemmer. Det er langt mellom moparbilene der nordpå, men selv har han i en årrekke holdt seg til riktig merke. Han eide en fin 1967 Plymouth Sport Fury convertible i 12-13 år . Bilen var da i en brun kulør og ble presentert i Amcar Magazine tilbake i 1989. Dette var en ordentlig milsluker av en sommerbil så vel for langturer til treff som hobbykjøring på finnmarksveiene. Denne solgte han nedover til Østlandet og den har senere blitt lakkert opp i en blå kulør. Jon Magne har også vært innom muskelbiler og kjørte en tid en 1973 Dodge Charger med en potent 440 V8 motor. Bilen var rød utvendig med sort interiør, men biltypen var ikke helt det han var ute etter. Utover 2008 var han igjen på jakt etter bil, dog uten at han hadde siktet seg inn på noen spesiell årsmodell eller merke. Mopar, skulle det jo gjerne være, da. Utpå høsten så han denne 1960 Fury avertert på internett og det var en bil han falt umiddelbart for. Den så helrett ut på bildene med den fine lilla fargen og friskere, moderne, felger. Bilen var nylig importert fra USA og befant seg på Stord, sør for Bergen. Thor Slevigen stod bak importen, en mann som har tilført oss mengder av flotte moparbiler i senere år. Jon Magne fikk studert fotografiene av bilen, og i følge selger hadde den gjennomgått en enklere, amerikansk, restaurering. Både lakk og interiør så tilsynelatende bra ut, og originalfelger og tilhørende kapsler fulgte bilen ved kjøp. For øvrig fantes ingen kjent historikk med fra tiden i USA. Forsendelse med båtfrakt nordover ble avtalt og sent høsten 2008 kunne Jon Magne troppe spent opp på kaia i Honingsvåg for å hente bilen. Like spent på bilen var han som på været og føret denne dagen. Den første snøen hadde lagt seg og han hadde noen mil hjem fra kaia. Heldigvis var det bare veier slik at første tur med nybilen gikk som en drøm. 318 V8-motoren malte som en katt og trykknappsautomaten fungerte fint, alt svarte til forventningene. Når våren kom var det stor glede å ta frem bilen igjen. Ingen reparasjoner eller oppgraderinger hadde vært nødvendig, her var det en sommerklar cruiser som skulle brukes. Årets langtur gikk til Nord-Norge Treffet i Målselv, omtrent 70 mil hver vei, og det var en takknemlig og problemfri tur. Jon Magne kjenner mange fra amcar- og moparmiljøet nordpå og det var mange hyggelige kommentarer og lovord å høste. Nå er bilen igjen i vinteropplag, men Jon Magne er ikke uten mopar av den grunn, dagligbilen er en Chrysler PT Cruiser hvilket han også er veldig fornøyd med. Vi håper å se både Jon Magne, Furyen, og flere medlemmer nordfra på Norwegian Mopar Nats til sommeren. Det ville vært en fornøyelse å møte dere alle.

Foto: Jon Magne Jørgensen


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige