Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil mai 2010

1967 Plymouth Belvedere GTX

Populært sies det gjerne at muskelbilkrigen startet i 1964, men fakta er at selve utviklingen av muskelmotorene stoppet opp i 1964. Chrysler lansert sin 426 Hemi for banebruk dette året og to år etterpå kom den fikse idčen om å tilby den som option på det åpne markedet. I fra amerikanerne begynte å utvikle spreke motorer på begynnelsen av femtitallet gikk dette med stormskritt frem til Chrysler lanserte sin 426 Hemi. Dersom utviklingen hadde fortsatt i samme tempo frem til i dag, ville dagens Dodge Viper levert over 10.000 hestekrefter. Hemimotoren nådde det som var mulig å hente av krefter fra støtstangs V8 motoren, alle triks var tatt i bruk her når det kom til blokka og bruk av ulike forgasseroppsett. Fremtidig motorutvikling nå måtte heller vektlegge tenningsanlegget og kompliserte elektronikkstyringer. I årene før elektronisk tenning ble lansert var det nemlig tenningsanlegget som begrenset bilens ytelser. Under småkjøring ble tennpluggene raskt sotet ned med karbonrester og tenningen var for svak til å skape gnist gjennom disse avsetningene. Dette gjorde de kraftigste motorene uegnet for dagligkjøring med mindre du var typen som kjørte som om du hadde stjelt bilen. Bensin var forresten også billig så hvis motoren fikk problemer på lavt turtall løste man det gjerne ved å dra den ut på turtall, like ofte for bilens skyld som for ens egen glede.

Fra midten av 60-tallet hadde man altså de største motorene tilgjengelige, men det manglet raffinert teknologi til å videreutvikle disse. Fokuset ble i stedet vridd over på design i det hovedtyngden av muskelbilkjøpere, yngre menn, ønsket å bli sett i en tøff bil helt ulik dine foreldres bil. Det var like viktig den gangen å ha en kul bil å imponere kameratene i ulovlig streetracing eller til å skysse jenter hjem fra college, som det gjør inntrykk i dag å vifte med tusenvis av mp3-låter og spill på mobiltelefonen. Pony-car segmentet dukket også opp som et nytt nedslagsfelt i 1964 idet Ford Mustang ble lansert med langt panser og kort hekk. Plymouth hadde sin sporty konkurrent til denne, Barracuda, basert på A-body Valiant. Plymouth Barracuda hadde torsjonsfjæringen fremme som en stor fordel og dessuten bedre innvendig plass, men kjøperne foretrakk Mustangens utseende. Ford solgte over fem ganger flere Mustanger det første produksjonsåret og rundt ni ganger flere i 1965. Chevrolets designavdeling neglisjerte først Mustang som ett kjedelig produkt ingen ville ha, men etter å ha sett salgstallene sammenlignet med deres egen Corvair, fikk designavdelingen frie hender til å komme opp med en konkurrent. I 1967 kom dermed de helt nye modellene, Chevrolet Camaro og Pontiac Firebird, på markedet. Modeller som ikke ble levert hverken som firedørs sedan eller som stasjonsvogn, kun i sporty utseende todørs hardtop eller convertible. Langt panser, bred kupč og en kort hekk utgjorde ett muskuløst og rampete design ungdommen gjerne kikket etter. Mustangen fikk også ett ansiktsløft dette året, hvor blant annet bredden økte med syv centimeter som igjen la alt til rette for å benytte de største V8 motorene konsernet bydde på. Chrysler ville også inn i pony-car markedet og startet utviklingen av en konkurrent i dette segmentet, E-body Dodge Challenger og Plymouth 'Cuda. Inntil disse kunne lanseres gjaldt det å spille på utstyrspakker og designvarianter av eksisterende modeller. I 1967 ble det så lansert to nye modeller myntet direkte på muskelbilmarkedet, Dodge Coronet R/T og Plymouth GTX. R/T betegnelsen var en forkortelse for "Road and Track", mens GTX tilsynelatende ikke betydde noe foruten at det høres ut som en bil som kjører fletta av en GTO.

Plymouth Belvedere GTX var full modellbetegnelse på den nye muskelbilen i 1967. Modellen var bygget på B-body understell, som startet med den rimeligste varianten Belvedere, og med Satellite som en mere påkostet variant. På folkemunne ble den bare omtalt som GTX og allerede året etter, glemte selv Plymouthfabrikken å bruke Belvedere i modellnavnet. GTX ble nå toppmodellen i B-body serien og bød på den helt nye 440 V8 som standard motor og holdt et høyt utstyrsnivå både innvendig og utvendig. Kun todørs hardtop eller convertibleutgave ble levert og ingen sedan, firedørsutgave eller stasjonsvogn kunne fås med denne betegnelsen. Belvedereserien beholdt det samme karosseriet fra 1966 til 1967, men oppgraderinger ses enkelt i lampearrangementene både fremme og bak. Fremme hadde de enkle hovedlamper i 1966, med park- og blinklamper innfelt i grillen. For 1967 fikk alle modeller doble hovedlamper og park- og blinklamper ble montert i støtfangeren. GTXer ble levert med alt utstyr som var standard på Satellite, deriblant separate stoler fremme med midtkonsoll, innvendig belysning i kupčen, blinklysindikatorer montert oppå forskjermene og en aluminium dekorplate i full lengde under dørtersklene. GTX utstyrsgruppe på toppen av dette bestod av et racing-inspirert bensin påfyllingslokk, moteriktige dekk med rød strek rundt, doble panserscoop, doble grafikkstriper over hele bilens lengde, forsterket tre-trinns Torqueflite automatkasse samt kraftigere bremser, fjæring og batteri. Året før hadde Chrysler introdusert en 440 V8 motor oppgtt til 350 hk i fullsizebiler som Imperial og New Yorker, og denne motoren ble ytterligere trimmet og brukt i de nye muskelmodellene. Spesielle topper og ventiler, sterkere ventilfjærer, kamaksel og en svær Carter AFB fireporters forgasser gjorde motoren god for 375 hk. I tillegg var jo bilene mye lettere enn fullsizerne de opprinnelige var tiltenkt for. 426 Hemi var tilgjengelig som ett option i både Coronet R/T og GTX, men Chrysler mente aldri å skape noen gate-racing legende ved å selge 426 Hemi på gatemarkedet. Tanken var kun å homologere motoren for NASCAR deltagelse. Motorens høye pris og lave brukervennlighet, gjorde den da heller ikke til noen storselger.

Hvor utrolig det enn høres ut så ble det faktisk solgt čn 1967 Plymouth Belvedere GTX ny i Norge. En bil som var hinsidiges dyr etter at de norske avgiftene var lagt til, men likevel spesiell nok til at en kjøper i Oslo skulle ha en slik. Gabriel Paulsen Handelsgartneri var kunden som fremførte sitt ønske til Plymouthforhandleren Erik Ramm A/S. Erik Ramm A/S var underforhandler av A/S Autoimport på Kambo utenfor Moss, der det før krigen ble montert "norske" Plymouth, Chrysler og Fargo. Nå stod ikke GTX på den norske salgslista og hovedrepresentanten for Plymouthagenturet i Norden, SAAB-ANA i Sverige fikk oppdraget med å fremskaffe en bil til handelsgartnerens. Bilen er altså en eksportmodell utrustet med km/t instrumentering og 2. mai 1967 ble den registrert første gang med norske skilter. Ett viktig stykke norsk bilhistorie som vi kan nyte godt av i dag, over 40 år senere. Nå gikk bilen over i datidens bybilde og dagligtrafikk året rundt, og historien kunne gjerne stoppet der siden biler ikke er tenkt å vare evig. Vanligvis skrotes de etter ti-femten års drift, men denne lever i sitt beste velgående og med en godt dokumentert historie. Det er også helt sikkert at bilen høstet mange interesserte blikk gjennom hele første eierskap. Allerede ved overleveringen til første eier, hadde Terje Spook bedt denne kontakte ham når han en dag ville bytte den ut. Terjes kone arbeidet hos Erik Ramm A/S, og Terje var tilfeldig innom forretningen den dagen overleveringen fant sted. Handelsgartneren selv, benyttet bilen i daglige gjøremål sommer som vinter, også til hytta i Hallingdal. Først i 1978 skiftet bilen eier, og da var det Kari Froding som overtok den, kona til en av bilselgerne hos Erik Ramm A/S. Terje Spook fikk året etter kjøpt GTXen og nå skulle man tro at ringen var sluttet. Kjøpekontrakten fra overtagelsen avslører at bilen var kjørt 92.000 kilometer og ble solgt for kr. 60.000,-. Det var mange penger å betale for en over ti år gammel bil den gangen, men Terje så verdien i den. Nå ble den tatt ut av dagligtrafikk og kun benyttet sommerstid. Terje brydde seg så om bilen at den heller ikke ble kjørt ut om det var antydning til nedbør. Likefullt sørget han for jevnlige antirust understellsbehandlinger av bilen. Om vinteren stod den lagret i Sigdal hos hans bror, den kjente designeren Per Spook. Frem til ett motorhavari dukket opp i 1995, ble bilen altså sparsommelig brukt. Og etter at han fikk satt inn en 1978 440 V8 ble den enda mindre brukt. Balanseringen ble ikke gjennomført da det som ble benyttet av det opprinnelige oppsettet ikke gikk overens med den eksternt balanserte motoren fra 78. Vibrasjonene som oppstod etter motorbyttet gjorde at bilen nå for det meste stod i ro. Terje hadde også en annen amerikansk bil, en Ford Ranchero. Under ett verkstedsbesøk i 2005 med denne hos Magnus Motor A/S i Fredrikstad kom han til å forespørre en av eierne om en mulig jobb på hans GTX. Kjell Magnussen på Magnus Motor A/S sperret opp ørene umiddelbart da han aldri hadde hørt om noen norsksolgt 1967 GTX. Kjell er godt kjent i både Chryslermiljøet i Norge og det som rører seg innen amerikansk bil generellt, men at det skulle eksistere en norsksolgt 1967 GTX hørtes jo for godt ut til å være sant. De avtalte at Kjell skulle komme hjem til familien Spook og vurdere ett prisoverslag for å få utbedret GTXen. Kjell undersøkte også om Terje var interessert i å selge bilen, men når man har eid en bil man har hatt et forhold til i så lang tid, blir man også veldig kritisk til hvem man selger til. Kjell kontaktet så Terje på ny etter en tid for å kunne gi ett mere nøyaktig pris på arbeidene med GTXen. Han var nysgjerrig om bilen skulle utbedres for så å selges og spurte igjen om den var for salg. Joda, nå hadde Terje fått undersøkt litt rundt hvem denne Kjell Magnussen var, og bilen var til salgs den - men kun til Kjell! Med forutsetning om at Kjell tok godt vare på den og foretok nødvendige restaureringer fikk han kjøpe den. Terje selv var jevnlig innom og fulgte arbeidene med bilen helt frem til sin død i 2008.

Kjell Magnussen var med og stiftet WPC Club of Norway tilbake i 1976. Nå ser dere kanskje for dere en gråhåret gammel kall med skjegg som vikler seg fast i rullatoren hver gang han skal inn og ut av sofaen i Imperialen sin. Lever de folka enda som stiftet klubben, undrer du? Jada, og Kjell var bare unggutten i læretid den gangen klubben ble stiftet. Imens klubben gjennom åttitallet strålte av puritansk originalitet, raste Kjell fra seg på dragstripene med en ekte 1970 Plymouth 'Cuda 440+6. Vel, Kjell kjørte den heller med en 426 Hemimotor. Dragracingen vokste han med tiden av seg og 'Cudaen ble solgt. Den befinner den seg enda i landet og kjøres aktivt på stripa. Kjell har opp gjennom årene hatt flere fine biler og amerikansk bil har stått i fokus hele tiden. De senere årene har vi sett ham oftest i en fin 63 Chrysler Newport Town & Country.

Etter å ha fått hjem GTXen, måtte Kjell gå mange runder rundt den før han bestemte seg for hvor grundig han skulle gå til verks. Bilen hadde helt klart en historie å fortelle som den stod og den var absolutt godt tatt vare på. Terje Spook hadde såvidt påbegynt enkle demonteringer med tanke på utbedring av rustskadene som var dukket opp. Det viste seg mest fornuftig å gi bilen en totalrestaurering med tanke på karosseriet og understellets tilstand. Det som var av rust måtte bort og all tectylmassen under bilen ble samtidig fjernet. Kjell ønsket at bilen skulle fremstå original i den stand den ble levert ny og byttemotoren fra 1978 var naturligvis ikke aktuell i dette prosjektet. Dessverre var originalmotoren blitt borte etter havariet, men en korrekt blokk ble sporet opp i USA ved hjelp av Karl Ivar på KS Auto Parts. Kjell valgte ellers å bruke om igjen alt som var i god forfatning på bilen. Eksempelvis hadde de fleste gummilister holdt seg utrolig godt og kun ett fåtall måtte erstattes. Interiøret er også det opprinnelige så nær som gulvteppe og hattehylle. En god rens og polering viste at mye ikke behøvdes å bytte ut. Mange timer har også gått med til å lete opp korrekte NOS deler på eBay og via andre kanaler. Automatkassen har blitt profesjonelt overhalt hos Lasse Anundsen på American Automotive. Lasse jobber grundig og kan disse kassene i blinde. Styresnekken har også Lasse overhalt, og samtidig modifisert til en fastere utveksling for mer moderne kjørekomfort. Felgene er de originale styled road wheels, men redlinedekkene har radialmønster. Et stereoanlegg med skjult CD-spiller og høyttaler har han også unnet seg. Noen slike "usynlige" komfortoptions må være tillatt i en restaurering når grunntanken er at bilen med glede skal brukes etterpå.

Bilen har blitt virkelig flott etter endt restaurering. Terje Spook skjønt nok det at Kjell Magnussen var rette mann til å få denne spesielle bilen tilbake på veien og videreføre dens historie. Bilen var klar til 2009 sesongen og Kjell mottok flere premier på treffene han deltok. Foruten juryens favoritt på vårt eget Norwegian Mopar Nats på Elverum i august, har han og GTXen blitt tildelt gjeve premier på store treff som Hunderfossentreffet og Power Meet Norway hjemme i Fredrikstad.

Foto: Ronnie Krabberød

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige