Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil november 2010

1970 Dodge Coronet 440

1970 Dodge Coronet er det mange som har meninger om. I dag har det visst blitt sånn i småskolen at mobbing er totalt fy-fy, men alle de som var småunger og begynte i første klasse i riktig gamle dager, i den tida før biler fikk krav til seler i baksetet, har vel hørt en tilfeldig unge bli kalt "brilleslange"? 1970 Coronet er en sånn. Brilleslange. Se nå en gang til på bildene, så kjenner du helt sikkert igjen trekkene fra øvrige modeller i B-bodyserien fra 1968-70, som Satellite, GTX og Charger. Den sporty utseende modellen, Charger, fikk dette året en massiv støtfanger som strakk seg rundt hele grillen og frontlampene. På Coronet har støtfangeren blitt delt i to og adskilt av et midtstykke lakkert i bilens farge. En profilert knekk strekker seg over midten av panseret i fartsretningen og hele panseret er faktisk hevet, som om det var ett eneste stort scoop. Legg merke til opphøyningen på forskjermene innerst mot panseret, så skjønner du designtrikset. Fronten ser sulten ut, nærmest som om den spiser Maverick'er til frokost, og ikke har vært ute av garasjen enda i dag.

1970 Dodge Coronet ble levert i ulike modeller gradert etter utstyrsnivå. Basismodellen het Coronet Deluxe og deretter kom 440 med litt mere utstyr. I det øverste sjiktet var 500 modellen tilgjengelig med alt komfort- og luksusutstyr, mens R/T var en kraftpakke for tilfeldig gateracing. Ungdomsbilen Super Bee var bygget på Deluxe, men med en trimmet versjon av 383 motoren, instrumentering fra Charger og eget panser og unikt stripesett. Avhengig av modellserie, ble Coronet levert som todørs coupè, hardtop og convertible, firedørs sedan eller stasjonsvogn. 1970 var for øvrig det siste året Coronet kunne fås som convertible eller R/T. Fra og med 1971 stod bare firedørs og stasjonsvogn på modellprogrammet.

Odd Arve Sirevåg eide en fin 1970 Plymouth GTX i en årrekke som han nå har byttet ut med denne 1970 Dodge Coronet 440 todørs coupè. GTXen var en veldig fin vogn og den ble vist som Månedens Bil i 2005, du kan se mere om den ved å klikke linken lenger nede. Byttehandelen innebar en kjøretur til Oslo, med potent 440 og firetrinns manuell gear via pistolgrep gearspake. Tilbake gikk ferden i en like grønn, og nesten lik bil på mange måter, men med smallblock motor, automatgear og turvennlig 2.71:1 utveksling bak. "Det va lika gildt, begge veiar", var kommentaren fra Odd Arve, men med en liten undertone av GTX-savn. Selv om bilene ser tilsynelatende lik ut, så finnes det mange forskjeller. Motor og drivpakke er nevnt, og Coroneten ble faktisk bygget opp for å delta på ett langdistanseløp i USA. Nordmannen, som Odd Arve kjøpte den av, eide bilen i fem år under opphold i Arizona, USA. Den har en 360 V8 med fireporters forgasser, 904 automat og 8 ¼ aksel bak med sperre. I kombinasjon med 245/65 dekk på 15" felger, kjører han den enkelt med ett forbruk under literen per mil. I motsetning til GTXen så har Coroneten hans servostyring og ventilerte skivebremser fremme. Interiøret i bilen er grønt, og den originale benken fremme er byttet ut med stoler fra en nyere bil. Behagelig nok å sitte i, men Odd Arve har ett sett med Sparco stoler som skal på plass før neste sesong. De stolene blir virkelig gode å sitte i. Lakkeringen er trolig fem-seks år gammel og ser ut til å være utført etter USA-norm. Litt rustantydning har dukket opp i nederkant av bakskjermene og Odd Arve har vært og utbedret litt og inspisert kommende behov fremover. Han har også funnet ut at bilen hadde vinyltak tidligere, og nå surrer det noen tanker i hodet om hellakkering i hvitt som originalfargen var, og så sette på ett grønnt vinyltak. Under restaureringen i USA fikk bilen også montert doble panserscoop og stripesett som Super Bee utgavene. Den grønne kuløren er ikke original fra fargekartet for modellåret, og han kjenner ikke til hvilken bil den er hentet fra. Bilen ser veldig bra ut som med de små oppgraderingene som er gjort. Nå skal ett tilhengerfeste tilvirkes og monteres slik at Polettaen får henge med til Västerås på treff. En tur til Elverum og Norwegian Mopar Nats frister han også. De lokale moparsamlingene som ble forsøkt dratt i gang for noen år tilbake, stagnerte dessverre, men han deltar sammen med kompiser på faste amcartreff rundt Stavanger og i Kristiansand.

Noen faktaopplysninger til sist vedrørende Coronet 440. Steget opp fra Deluxe bestod i kombinert stoff/vinyltrekk av setene, tepper og og et tre-eket ratt med ring for signalhornet. Standardmotor var enten 225 slant six eller 318 V8 som for Deluxe utgaven, mens emblemer på forskjermene avslørte at dette var en mere påkostet 440-utgave. Odd Arves todørs utgave med pop-ut vinduer bak er en ganske sjelden variant. Produksjonstallene viser at det bare ble lagd 1.236 Coronet 440 todørs coupè i 1970. Til sammenligning ble det bygget 3.966 Super Bee coupè, 11.540 Super Bee todørs hardtop og 2.319 R/T todørs hardtop. Ingen R/T coupè var tilgjengelig.

Foto: Odd Arve Sirevåg

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige