Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil juli 2012

1999 Plymouth Prowler

I 1997 introduserte Plymouth en retrostylet bil som hyllest til tiden med hot rodder og da bilen gjenspeilet ens individualisme. Prowler var en toseters roadster med V6 motor og ble det første året kun levert i lillafargen Prowler Purple. Bilene hadde manuelt foldbart tak og et særdeles lite bagasjerom. Et oppsiktsvekkende ekstrautstyr løste problemet ved å hekte på en tilhenger utformet som Prowlerens akterende - i samme farge og med de samme fete hjulene.

Prowler ble produsert på Conner Avenue fabrikken i Detroit, den samme som monterte sportsbilen Dodge Viper. Ved lanseringen kom bilene med en 24 ventilers 3,5 liter V6 motor og aktermontert, elektronisk gearkasse med AutoStick funksjon. Eksosanlegget var i rustfritt stål, mens karosseriet, chassie og hjuloppheng var i aluminium. Standardutstyr inkluderte doble airbagger, aktiv sidekollisjonsbeskyttelse, ventilerte bremseskiver fremme og bak, air condition og lakkerte sidespeil. Innvendig var ratt, gearvelger og de sporty stolene trukket i skinn og sikkerhetsselene var fargetilpasset. Lydanlegget bestod av en moderne AM/FM radio med cd- og kassettspiller tilknyttet syv høyttalere. Sentrallåsen og alarm var fjernbetjent, og også åpning av panser og bakluke kunne gjøres med denne. Øvrig bekvemt standardutstyr inkluderte elektronisk fartsholder, elektriske vindusheisere, speilbetjening og bakrutevarmer. Prowler kom med svære femekede aluminiumsfelger med run-flat dekk i dimensjonene 225/45-17 fremme og 295/40-20 bak. Forskjermene som fjærer og svinger med hjulbevegelsen er blant de mange interessante løsningene å merke seg.

Det første året hadde Plymouth satt som mål å produsere 3.000 biler. Imidlertid gikk salget langt tregere enn forventet og bare 457 biler ble produsert tilsammen for USA's eget marked og Canada eksport. I 1998 stanset produksjonen og usolgte 1997-modeller ble tilbudt fortløpende fram til den oppgraderte 1999 versjonen kom på markedet. Nå kom den helt nye aluminiums 3,5 liters High-Output V6 motoren tilsvarende Chrysler 300M og LHS benyttet. I Prowler ble motoren tunet for ytelse over ett mere agressivt turtallsområde enn i Chryslers sedanutgaver. Dette inkluderte endringer både på innsug- og avgassiden av motoren, så vel som de elektroniske styringsenehtene for motor og gearkasse. Sammenlignet med 1997 utgavenes 214hk/221 lb.ft hadde dette økt til 253hk og 255 lb.ft dreiemoment. Motoren krevde premium bensinkvalitet, likevel hadde de lykkes med å senke lydnivået, vibrasjoner og ikke minst utslippet av farlige avgasser. Interiøret fikk oppgraderte kollisjonsputer og lydsystem, samt ett-trykks betjening av vindusheisene. Tre nye farger kunne velges i 1999, Prowler Yellow, Prowler Red og Prowler Black. 1999 ble det mestselgende modellåret med 3921 eksemplar inntil produksjonen opphørte i 2002.

På Sundebru i Aust-Agder bor Arvid Nylund og han har fallt fullstendig for Prowlerens karisma. Egentlig ble det utløst av tilfeldigheter. Da han første gang så bilen i salgslokalene hos Phoenix US Cars, humret han for seg selv og tenkte noe sånt som "Ingen kan vel være så gæren å kjøpe en bil som ikke kan brukes til noe?". Dette var tilfeldigvis på hans egen 60-års dag. Arvid jobbet tidligere som snekker og hadde aldri hatt tid for hobby eller hobbybiler. Akkurat denne dagen hadde han blitt med en slektning som skulle til Tønsberg og plukke opp deler til sin amerikaner. Mens slektningen ble ekspedert, ble Arvid gående og se seg rundt i salgslokalene. Delehandelen tok tid og etter å ha kikket rundt på det meste av inventaret så stoppet han opp ved Prowleren igjen. Det var likevel noe ved den som appellerte til han. Han eide allerede en 1991 Mercedes 300 SL cabriolet til bruk på fine sommerdager, og han var ikke helt ukjent med følelsen av åpen toseter roadster. Snekkerkarrieren hadde slitt hardt på kroppen og Arvid var erklært yrkesufør av helsemessige årsaker. For ikke å bli sittende for mye inne alene var det fint å ha en bil å glede seg over, det gjorde det lettere å komme seg ut. Senere la han turen innom Phoenix US Cars i alt 4-5 ganger før han skjønte hvor betatt han var. Trond Ed i butikken hadde egentlig importert bilen til seg selv, men inntil videre stod den utstilt nærmest som ett trekkplaster. En prøvekjøring ble avtalt og etter det var både Arvid og bilen solgt. Bokstavelig talt.

Arvid har bare de beste ord å si om Phoenix US Cars og handelen. Bilen er ultrasjelden å se på norske veier og antagelig er det ikke registrert flere enn tre-fire eksemplarer i dag. I tillegg finnes det en del biler som ruller på prøveskilter fra treff til treff, så det er slett ikke usannsynlig at du har sett en. For du legger merke til en PLymouth Prowler når du ser en, dette er ett blikkfang du automatisk stopper opp ved. Arvid har senere blitt kjent med en del folk innen amerikabil og moparmiljøet, og han hang seg med til Power Big Meet i Västerås både i år og i fjor. Han kjørte ikke egen bil bortover, men satt på med Knut Løvstad i hans fine 1960 DeSoto. I Västerås fikk han bekreftet hvor sjelden Prowleren er; ingen var å se i fjor mens det var čn der i år. Den bilen var for øvrig sveitsisk registrert og det vitnet om at det finnes andre som har oppdaget gleden ved å kjøre disse. For Arvids del har trivselsfaktoren med å eie den moderne hotroden gitt ham så mye at han har investert i enda en hobbybil. Et annet klubbmedlem, Olav Killingtveit, skulle selge sin 1965 modell Pontiac Bonneville todørs hardtop. Arvid likte den bilen også godt og dermed ble han stolt eier til en veteranbil. Akkurat som tidligere biler vi har sett Olav i, så var denne også en riktig perle. Han hadde selv importert den fra USA hvor den kun hadde hatt čn eier. Damen som eide Bonnevillen hadde kjøpt den ny som 20-åring og kjørte den frem til hun fylte 60 år!

Vi ønsker Arvid en fin sommer med mange koselige bilturer, og håper selvsagt at han vil ta med bilen på Norwegian Mopar Nats i august. Der har vi enda ikke sett noen Prowler og det ville vært moro for å vise spekteret i klubben!

Foto: Rune Nylund Larsen

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige