Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil mars 2014

1968 Dodge Charger

På Norwegian Mopar Nats 2013 dukket denne Chargeren opp som en positiv overraskelse. Bilen har vært i landet siden 1996 og Gjermund Lognseth har eid den siden 2007. I september 2011 startet han en omfattende restaurering og holdt på til bare noen timer før treffet på Elverum. Med god hjelp av kompiser, niskrudde de til klokken halv tre om natten før treffdagen - og rakk bare noen få timer søvn før det bar av gårde. 1968-70 Dodge Charger har alltid vært attraktive biler, men på Natset var det lett å se at Gjermunds bil trakk ekstra mange skuelystne. På jomfruturen ble den kåret til publikums favoritt, og i tillegg ble restaureringen premièrt som juryens 3. favoritt.

Tilbake i 2011 hadde Gjermund bestemt seg for å lakkere bilen. Alt løst ble demontert fra karosseriet og deretter ble varmluftspistol benyttet til å fjerne all gammel lakk og grunning. Utgangspunktet så veldig bra ut og det var heldigvis ingen rust i ruterammene. Noe rust ble oppdaget på førersidens bakre innerskjerm og skjermbue. Derfor ble hele bakskjermen byttet ut med en ny fra Auto Metal Direct. Hele karosseriet ble forseglet med epoxy grunning før grunnarbeidet ble påbegynt. Gjermund ønsket å beholde karosseriet originalt utvendig da han synes det er penest slik. Han innså ganske raskt at grunnarbeidet krevde kunnskap utover hans evner Derfor benyttet han profesjonell hjelp gjennom Rimas. Arbeidet ble utført hjemme i eget verksted, og klargjøringen til lakk tok omtrent ètt år. Dette arbeidet var det greit å ikke stresse med siden alt må "sette seg". Til slutt gjorde de en testlakkering. Fargevalget ble sort, og dette stilte ekstra høye krav til grunnarbeidet. En testlakkering gav mulighet til å få luket bort de siste ujevnhetene. Bilen ble lakkert hos Vinstra Karosseri og eieren ble meget godt fornøyd med resultatet. Den blå stripen bak på bilen er av egen design og kler bilen godt. Ved montering ble alt av gummilister, foringer og alle vinduene kjøpt nye. Støtfanger bak, støtfangerhorn og dørhåndtak ble også byttet ut. Utfordringen fremover blir å prøve og beholde denne finishen. Litt av bakgrunnen for restaureringen var et ønske om bedre kjøreegenskaper. Og bedre bremser. Gjermund funderte på hvilke komponenter han skulle bruke, og fant inspirasjon på diverse Mopar forum. Valget ble ikke veldig radikalt da han ønsket å beholde den originale fremre brua (K-member). Den ble sandblåst og helsveiset før pulverlakkering. Dette ble også gjort med de nedre bærebruene, og de ble forsterket i samme slengen. De øvre bærebruene ble levert fra Firm Feel og kom med innebygd, positiv caster. Samme firma leverte også styresnekka med såkalt Stage III "fast ratio" pitman arm. Dette oppsettet oppleves mye fastere enn det originale, og Gjermund kan på det varmeste anbefale det slik. Edelbrock IAS støtdempere ble brukt både fremme og bak. Bakakslingen er en 8 ¾ med 489 hus og inneholder en komplett, sperret, Moser enhet. Bladfjærerene bak er fra Hotchkiss og senker bilen 1``. Styrestagene fremme er også Hotchkiss fabrikat, med uniballs. Både fremme og bak ble det montert PST krengestag. For ytterligere å stive av karosseriet, ble det sveiset inn "Subframe Connectors", egenproduserte i 2`` firkantprofil. Valget av bremser ble Wilwood 6-stemplede calipere med 13`` slissede skiver. I akterenden har han foreløpig valgt å beholde trommelbremsene. Den originale bremsekraftforsterkeren ble byttet ut med Hydroboost. Dette er et kit fra Hydratech Brake Systems, som jobber sammen med servopumpa. Det gir meget gode bremser uavhengig av vakuum. En ventil for å justere bremsetrykket bak er derimot nødvendig for å justere bremsene optimalt. Som en følge av de større bremsene, måtte Gjermund gå opp i hjulstørrelsen. Dette hadde han delte meninger om og benyttet sorte felger for å tone det ned. Det gir en optisk illusjon hvor dekkene ikke ser så små ut. Felgene er levert fra American Racing og måler 18x9". Dekkene måler 235/55 fremme og 255/45 bak. Kjøreegenskapene ble veldig gode og nå sitter bilen virkelig godt i svingene. Bremsene fungerer også meget godt

Chargeren var levert originalt fra fabrikk med en fireporters 383 cid bigblokk V8 på 335 hp. Denne har blitt byttet ut med en kraftigere 440 cid high performance motor. Et Edelbrock RPM aluminiums innsug og topper sitter oppå her. Drivstofftilførsel blir besørget av en Carter high performance bensinpumpe og Edelbrock 800 cfm forgasser. Avgassene blir deretter ekspedert via keramisk behandlede Hedman headers og gjennom ett 3`` Flowmaster Delta Force eksosanlegg. Gjermund tenkte også litt utradisjonelt rundt bruks-optimalisering. Han fant noe "GM-rask", som han forsiktig uttrykte det, og som kunne komme til nytte. En firetrinns automatkasse fra Keisler Engineering med kit for B-body, ble koblet sammen med bigblockmotoren. Tredje giret på kassa er 1.00:1 og fjerde giret er 0.70:1, hvilket jobber uanstrengt på landeveien. Opprinnelig var dette GM sin 4L60E kasse

Vippedekslene foran hovedlampene ble bygget om fra vakuum til elektrisk operert. Det gikk mange timer her, men det ble godt funksjonelt. Grillen ble også lakkert sort da han syntes dette gir et mere aggressivt utseende, passende bilens stil. En spoiler ble også montert fremme. Egentlig tilhørte denne typen frontspoiler 1969 Chevrolet Camaro, men den kledde Chargeren bedre

Innvendig ble originalstolene byttet ut til fordel for Recaro seter med optimal sidestøtte. Foruten disse, ble interiøret forsøkt holdt som originalt. Alt ble imidlertid restaurert eller byttet ut. Instrumentene fikk hvite tallskiver og rattet ble byttet. En moderne DAB/cd spiller har også fått plass. Gulv og torpedoveggen ble isolert med aluminiumsfolie med butyl. Dette virker som støy- og varmeisolering

Restaureringen ble selvsagt mye mer krevende enn planlagt, både i omfang og økonomisk. Han ble likevel godt fornøyd med resultatet. En slik jobb er umulig uten hjelp fra gode kompiser og en tålmodig familie. Dette i kombinasjonen med verksted hjemme på gården, gjorde at det alt i alt gikk ganske raskt. Arbeidet ble ferdig på nokså nøyaktig to år. Gjermund vil også trekke fram TED's Moparts og Karl Ivar Skedsmo for god og rask service på delefronten, samt mange innkjøp via Christer på JCC-Enterprises.

Foto: Aino Søreng

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige