Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil april 2014

1961 Chrysler 300 G

1961 ble ett viktig årstall i Chryslerhistorikken. Det ble nemlig siste året for Virgil Exners karakteristiske halefinnedesign. Det var også det siste året for hva mange anser som den "renodlete" 300-serien. I fra C-300 ble lansert i high-performance sjiktet i 1955, og frem til 300 G i 1961, var serien kun levert med den sterkeste motoren Chryslerkonsernet kunne by frem. Og de fantes kun i sporty todørs hardtop eller todørs convertible utgave. Fra 1962 ble bilene vingeklippet og Chrysler lanserte rimeligere 300-varianter parallelt med letter-serien. Non-letter utgavene kunne fås både som to- og firedørs utgaver og med lavere motoreffekt.

Da Chrysler 300-serien ble introdusert kjente ingen til begrepet muskelbil. Det er ett definisjonsspørsmål om ikke Chrysler C-300 likevel var Amerikas første muskelbil allerede i 1955. Den oppfylte alle forventninger til en muskelbil så nært som på ètt punkt; prisen. Muskelbilkrigen ti år senere baserte seg på innstegsmodeller av kompakte eller mellomstore biler. Som oftest var de ribbet for utstyr, men med de sterkeste motorene som standard. Dermed ble disse salgbare til en mye større kundegruppe, tenåringer inkludert. Virgil Exner og femtitallets 300-lansering kjente ikke dette markedet. Kombinasjonen av motorkraft i en romslig, tung og luksuriøst utstyrt bil, gjorde bilene altfor kostbare for ungdom. 300-serien fra 1955 til 1961 ble i stedet en eksklusiv bil produsert for en meget snever kjøpegruppe.

1961-modellene fra Chrysler beholdt tilsvarende finner som året i forveien. Forskjellene i designet ses i profilene fra der finnene starter på midten av dørene, og forover. I fronten ble de doble, runde hovedlampene skråstilt over hverandre. Et utall custombyggere har senere kopiert denne plasseringen med varierende hell. I hekken ble baklampene flyttet fra finnene og ned til panelet over støtfangeren. Ryggelysene ble i stedet plassert i finnen. 300 G hadde noen mindre forskjeller i listverk, en særegen 300-grill og de ble dekorert med sporty rød, hvit og blå medaljonger på iøynefallende steder. En 413 V8 oppgitt til 375 hk var standard i 300 G. Effekttallet ble oppnådd ved hjelp av et Ram-innsugsmanifold under to fireporters forgassere. Nær samtlige biler kom med TorqueFlite trykknappsautomat, men noen ytterst få hadde tre-trinns manuell gear. 1.280 eksemplar ble bygget som todørs hardtop og kun 337 som todørs convertible.

Anton Drønen fra Samnanger i Hordaland ferdigstilte sin 300 G restaurering til fjorårets sommer. Bilen har han holdt på med siden han kjøpte den i 1996, eller … den har for det meste stått på vent i disse årene. Anton er godt kjent i WPC-miljøet og det er godt kjent at han alltid har hatt mange biler å holde på med. Da han begynte restaureringen av G'en i 1996-97 avdekket han fort rust i bagasjeromsbunnen og mere til, som tilsa at det ble mer enn ett vinterprosjekt. Bilen gikk nærmest inn i en tornerosesøvn mens Anton etablerte seg med familie og holdt på med andre bilprosjekter. Etter kameraten Kjell Egil Mandelids altfor tidlige bortgang i desember 2011, bestemte Anton seg for å ta fatt på 300 G'en på ny. Hendelsen ble en vekker for Anton som fra da av prioriterte restaurering av G'en fullt ut.

Denne bilens norske historikk går ikke lenger tilbake enn bare få måneder innen Antons handel. Knut Løvstad hadde kjøpt og importert den på vårparten fra USA. Bilen stod hos Gary Goers i Montana, mens bilens eier befant seg i California, og omstendigheter gjorde at den måtte selges. Goers forestod salget på vegne av klienten. Knut visste at det var en god bil, men han så også tidlig at bilen behøvde mere karosserijobb enn forutsatt. Dette året begynte han i ny stilling som verksmester i Kragerø og innså at tiden ikke strakk til for denne 300 G'en. Knut kjente til at Anton i denne tiden kjørte en 1957 Dodge Coronet og at han var interessert i å finne en 1958 De Soto convertible. Begge var klar over at en slik De Soto i ok stand kunne ta lang tid å finne, og Anton ble dermed forespurt om å kjøpe G'en. På vei til Rättvik i juli/august 1996 svingte Anton innom Knut i Telemark og beseglet handelen.

Antons Chrysler 300 G har en veldig tidlig produksjonsdato, ifølge fabrikkens skjema skal den ha rullet av samlebåndet 18. august 1960. Dette var den åttende produserte 300 G ifølge chassinummeret. I lang tid ble den ansett som den eldste, eksisterende 300 G i verden. Som ny ble den ble solgt ved Ogner Chrysler-Plymouth i byen Culver City, Los Angeles distrikt, California. Bilen hadde hatt samme eier i USA fra 1970 og helt frem til den ble eksportert til Norge. Eieren var en kjent skikkelse i 300 letter-series miljøet der borte med flere Exnerbiler i sitt eie. Under transport i USA ble dessverre G'en skadet av en annen bil i det en sikringsstropp røk. Venstre halefinne fikk seg en real trøkk, men skaden ble seriøst rettet av et hotrodfirma før bilen ble sendt videre til Europa. Knut var ved kjøpet blitt fortalt at bilen ikke hadde rullet mye etter full gjennomgang, noe som viste seg å stemme bra. Kun en lettere gjennomgang var nødvendig for Antons vedkommende. Komponenter I forstilling og bremser var fornyet, bakakselen var overhalt og gearkassen tilsynelatende nyoverhalt. Anton har sett over alt og gjort oppgraderinger der det syntes nødvendig. Bilens interiør var kledd opp igjen en gang på 80-tallet og ved kjøpet fulgte det med ett nyprodusert og komplett interiør i beige/tan farge fra Gary Goers. Anton har likevel vurdert det nåværende til å duge en tid til, så sparer han det nye til behovet er der. Bilens dashbord er urestaurert og i godt skikk. Bilen var i det store og hele i en sunn og komplett tilstand ved importen. Noen manglende emblemer skaffet Knut Løvstad frem i NOS tilstand.

Etter at Anton i januar 2012 kastet seg over restaureringen med ny iver, jobbet han intenst frem til mai samme år. Formålet var å ha bilen klar til sommerens sesong, men han innså da at det ville gå på akkord med kvaliteten på arbeidet eller at en del finish måtte utsettes. Alle karosseripaneler ble rettet og funnet klare for lakkering, og fargevalget var enkelt; Alaskan White som originalt. Anton lakkerte selv bilen hjemme i egen garasje. Tempoet ble satt ned og vinteren 2012/2013 gikk også med. Ny måldato var sønnens konfirmasjonsdag i mai 2013. Bilen hadde aldri vært fremvist for Biltilsynet, eller Trafikkstasjonen som det senere endret navn til. I løpet av årene som gikk var også regelverket blitt endret. Anton hadde derfor noen år tidligere vært i kontakt med Tollvesenet og Trafikkstasjonen og forelagt all dokumentasjon. Dermed var han sikker på at det ikke skulle bli problemer ved visningen for førstegangsgodkjenning på vårparten 2013. Det blir alltid en liten innspurtfasen for å rekke alt, og bortsett fra en kort tur på noen få kilometer til nærmeste bensinstasjon, gikk den første turen med bilen de 11 milene gjennom Hardanger og til Voss. Dette må ha vært både spennende og følelsesladet. Først og fremst fordi bilen endelig var ferdigstilt, men også fordi den skulle på bukken hos Statens Vegvesen bare noen timer etterpå. Visningen gikk helt fint og skilter kom på bilen til konfirmasjon og treffsesong. Bilen ble mye brukt sist sommer og tilbakela mange mil, blant annet til treffet Classic Car Week i Rättvik. Nyproduserte diagonaldekk kom på bilen og kjørekomforten ble upåklagelig - slik en klassiker skal oppleves.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige