Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil desember 2014

1970 Dodge Coronet 440

Kim-Eirik Haugen har lang fartstid i WPC Club of Norway. Hans far ble vervet tidlig på 90-tallet og Kim-Eirik fikk eget medlemsnummer i 2003. Nå har gutten rukket å bli tretti år gammel og har selv tilført nye generasjoner til klubben. Eldstesønnen, Birk, var bare noen timer gammel da medlemsnummeret ble opprettet. Yngstemann, Brage, fikk også sitt eget medlemsnummer i løpet av sitt første levedøgn. Kim-Eirik kan vise til en lang og variert liste biler i sitt eie. Det har vel knapt blitt solgt noen bil fra tunet, for det meste som slipper inn, forblir der. Kompaktklassen er representert ved en Plymouth Volarè coupè, innkjøpt i 2003, og ble hans første bil med skilter. Fullsizelinjen er representert ved to eksemplar av 1966 Imperial Crown. Mannen har dessuten en klar overbevisning om at bil skal være amerikansk, og det gjelder både hobby, arbeidskjøretøyer og privatbil. Firmabilene består av Dodge Durango og Ram 2500, mens privat kjører far Chrysler Grand Voyager og mor Dodge Grand Caravan. I denne artikkelen er det hans sjeldne 1970 Dodge Coronet 440 vi presenterer til dere

Denne bilen rullet av samlebåndet ved St. Louis fabrikken tidlig om høsten 1969 og ble stående usolgt noen måneder hos forhandleren Bautch Motor Sales i Arcadia, Wisconsin. 4. februar 1970 kjøpte en kvinne bilen og hun hadde den i trafikk frem til 1990. Hun glemte tilfeldigvis å bruke bilen noe særlig i alle disse årene. Da Lars Iversen hos firmaet Norsk Bil- og Båtimport i Sarpsborg kom over bilen og importerte den rundt årtusenskiftet, hadde den bare rullet 10.600 miles. På dette tidspunktet var bilen i urørt originalstand, en survivor som amerikanerne liker å uttrykke det. Fabrikkens kritt- og fettmerker var intakte og knapt noen av bilens bestanddeler var byttet ut. Bilen ble solgt til en kar fra en av byene rundt Mjøsa, og han valgte å foreta en antirustbehandling på bilen med tykkstoff for at bilen skulle tåle det barske, norske klimaet. Kritt- og fettmerkene måtte dessverre vike for denne behandlingen. Den nye eieren forkastet også de originale bremseslangene til fordel for nye ettermarkedsdeler, for sikkerhets skyld. I løpet av sine første få mil på norsk jord tapte således den ærverdige bilen mer av sjela si enn den hadde gjort i løpet av tretti år i USA.

Kim-Eirik er opptatt av en bils originalitet og ekthet, men kan leve med modifikasjonene som er utført på denne. Bilen fremtrer som originalt utseende eller hvordan den kunne ha sett ut i butikklokalene i 1970. Etter oppholdet ved Mjøsa rullet Coroneten noen år utenfor Bergen. Her var det en eier som så gleden i å bruke bilen, og da rullet milesene fort på den. I denne tiden fikk bilen tilført noen oppraderinger i tråd med muskelbilfeberen nordmenn led av langt inn i det nye årtusenet. Bilens originale 383 V8 motor ble ombygget fra to- til fireporters innsug og forgasser. Ett Pertronix tenningssystem ble tilpasset og ett dobbelt eksosanlegg ble montert i full lengde. Gearkassen ble gjennomgått og modifisert med ett manuelt ventilhus. Bakhjulene var allerede fra fabrikk hengt opp med den kraftige 8 3/4 bakakselen, men den langbente og åpne 2,76:1 utvekslingen ble byttet til en lyskryssvennlig 3.55:1 med sperre. Alt i alt en liste av nesten usynlige oppgraderinger, men de gjør bilen veldig kvikk å kjøre. Kim-Eirik gir også forsiktig uttrykk for at bilen går friskt. Turen fra Bergen og hjem til Geithus i Buskerud, var spennende i seg selv med nyinnkjøpt Mopar muskelbil og det velkjente muskelbilfliret godt synlig bak rattet. Det er noen lange og bratte klatringer med serpentinsvinger for å komme over fjellet - opplagte sprintetapper på en dag som denne. Bremse ned i gangfart rundt svingen, fortest mulig til neste sving, ned i gangfart og så videre. Vel oppå fjellet så er det noen mil før man skal nedover igjen. Og på dette tidspunktet hadde han erfart at det går litt over snittet suppe oppover sånne vestlandsfjell, og nå ønsket han seg en bensinstasjon rundt hver eneste sving. Gassfoten hans nedover mot Hemsedal og Gol var helt sikkert så lett som antagelig bare den gamle damen i USA hadde kjørt med bilen til nå.

Ved kjøpet i 2009 stod miles-telleren på 25.800 og i dag har den rullet nær 30.000. Det er altså ikke mye han har brukt bilen. Noe tid har gått med i påvente av deler nå og da, men hovedgrunnen til at den ikke har blitt brukt mere til treff og turer, er heller at andre biler har blitt valgt når barn og familie deltar. Når lasteplass og klimaanlegg teller inn for at turen skal bli vellykket, må oftest ønsket om å kjøre Coronet vike. Kim-Eirik har også gjort noen modifiseringer etter personlig smak. Det mest iøynefallende er at de originale 14" stålfelgene med heldekkende kapsler har blitt lagt på hylla. Nå er det montert syv tommer brede, sorte stålfelger, i 15" med tidsriktige red-circle senterkapsler. Dekkvalget er reproduserte Good Year PolyGlas F60-15. Akkurat slik den kunne fremstått når de tøffe gutta plukket opp sin nye bil hos forhandler i 1969-70. PolyGlas dekk med uthevet hvit skrift var for øvrig ett helt nytt ekstrautstyr for 1970. Fjæringen bak hadde trøtnet i årene som har gått og disse har han byttet til Mopar Super Stock bladfjærer. Disse har spesifikasjoner tilsvarende Hemiutgaver ble levert med. Delene har han kjøpt gjennom TEDs Moparts. Gearkassen opplevde han til tider litt kranglete og valgte å benytte Lasse Anundsen hos tidligere American Automotive til å overhale. Det manuelle ventilhuset ble fjernet og automatkassa oppgradert med Mopar Direct Connection NOS deler. Noe finjustering av det doble eksosanlegget har han også fått utført. Bilens interiør er fortsatt det originale fra fabrikk. Utvendig har den original lakk og vinyltak intakt, men den ene bakskjermen har tidligere blitt rettet opp og lakkert som følge av en påkjørsel. Bilen holder en høy standard og begge ganger den har blitt kjørt opp til bedømming på Norwegian Mopar Nats, har den blitt premiert blant juryens ti beste.

Kim-Eiriks Coronet 440 kom fra fabrikk med servostyring og tretrinns Torqueflite automatgear som de største påkostningene. Det sorte vinyltaket utgjorde også en betydelig ekstrakostnad, men i øvrig er den enkelt utstyrt. Det finnes trommelbremser rundt hele bilen og innvendig er det hverken klokke eller turteller. Ingen aircondition finnes, men en AM Music Master radio med høyttaler både fremme og bak ble levert. Produksjonstallene var beskjedne 1.273 eksemplarer for 1970 Dodge Coronet 440 i todørs hardtop utgave med 383 V8.

Foto: Kim-Eirik Haugen.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige