Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil mars 2016

1977 Plymouth Volare Road Runner

NB: aktuelt nummer av klubbladet Mopar News inneholder flere bilder av reportasjebilen og en utvidet artikkel. Dersom du ikke mottar bladet, klikk her for innmelding.

Plymouth Volare Road Runner Front Runner Super Pak er det fulle merke og modellnavnet på bilen avbildet her. Da behøver du ikke å se en fartsstripe en gang for å skjønne at dette dreier seg om en sportslig utgave.

Tommy Kjensmo fra Mysen i Østfold er veldig interessert i modellene Plymouth Volare og Dodge Aspen. Hans første bil noensinne var en 1977 Dodge Aspen SE stasjonsvogn og denne fraktet ham trygt i daglig bruk fra 1984 til 1990. Da var allerede Volare/Aspen pensjonerte modeller til fordel for små forhjulsdrevne modeller med energieffektive firesylindrede motorer. Tommy kan ikke huske fra den tiden å ha hørt snakk om noen verstingutgave i Road Runner drakt. Først mange år senere, i 2010, ble han oppmerksom på dette. Utvalget av norske og internasjonale bilmagasiner har blitt doblet mange ganger siden 1980-årene, og i tillegg utsettes man nå for litt av hvert på internett. Bilen i artikkelen kom han over på auksjonssiden eBay hvor den først lå usolgt en tid i 2010. Senere ble den forsøkt avertert på ny med en fastpris 3.000 USD under forrige utrop. Bilen ble heller ikke denne gang solgt, og Tommy sendte avgårde ett bud på bilen, 900 USD lavere enn dette. Selger var det velrenommerte RK Motors i Charlotte, North-Carolina. Dette virker å være en seriøs aktør og de publiserer alltid grundig fotodokumentasjon sammen med salgsobjektene. Man skal alltid tenke seg godt om før man kjøper ubesiktiget bil, uansett om det er i Norge eller utenlands. I dette tilfellet kjente Tommy seg relativt sikker på at tilstanden ville svare til forventningene. Over 50 bilder av bilen, både inni, over og under, lå på eBay og var behørig studert. Selger godtok budet hans og han benyttet deretter det norskbaserte firmaet Shipalong for hjemtransport av bilen. Tommy ønsker å fremheve Brynjulf "Buffen" Buue og resten av staben hos Shipalong. Fra det øyeblikket RK Motors godok budet hans, tok Shipalong over ansvaret for alt det praktiske rundt kjøpet og opphenting av bilen samt nødvendige forsikringer i forbindelse med frakten hjem. Ved ankomst kunne han ved selvsyn dokumentere hvor gjennomført fint restaurert den var.

Road Runner Front Runner Super Pak innebærer en god del særeget utstyr. Denne er satt sammen av to utstyrspakker hvor Road Runner inkluderer avslørende navnedekaler på dørene i sammenheng med stripene i hele bilens lengde, E70x14 dekk med uthevet, hvit skrift påmontert Rallye felger, kraftige støtdempere, en sortlakkert grill og for ikke å glemme hornet med det spesialtilpassede beep-beep signalet. Front Runner Super Pak var en tilleggspakke som inkluderte skjermbreddere, spoilere både fremme og bak samt sjalusi over de bakre sidevinduene. Front Runner Super Pak ble kun levert i fargen Spitfire Orange med striper i oransje, gul og sort. Interiøret kunne man velge å få trukket i enten hvitt eller sort, men dashbord og midtkonsoll kom bare i sort. En annen utstyrsvariant, Sun Runner Super Pak, kunne leveres i andre farger enn dette. Tilleggskostnaden for Super Pak var 318 USD. Tommys utgave har i tillegg blitt påkostet med t-tak med avtagbare paneler i glass. Han forteller at biler som skulle ha denne tilpasningen ble sendt avgårde til ett spesialfirma for installasjonen. Ellers er det meste av komfortutstyr på plass i bilen, foruten elektriske vindusheisere og setejustering. Bilen kjører med 4.11:1 utveksling i bakakselen, hvilket ikke er så komfortabelt med tradisjonell 3-trinns automatgear. Gøy-faktoren veier imidlertid godt opp for dette på landeveien. Tommy har gjort noen oppgraderinger etter kjøpet og byttet til ett originalt utseende fireporters støpejernsinnsug og montert en ny Thermoquad forgasser sammen med dette. Bilen rullet også på ettermarkeds radialdekk ved kjøpet og disse er byttet til korrekte Goodyear Polyglas med hvitskrift.

Tommy nevner to fornøyelige historier knyttet til bilen. Du har sikkert allerede merket deg skiltnummeret på bilen og stilt spørsmål ved det? Ved førstegangsvisning hos Trafikkstasjonen var alt det tekniske i hallen avklart og funnet i orden. Damen i skranken så deretter spørrende på ham "Du skal vel ha veteranskilter, du?" Tommy ble litt satt ut, men tok spørsmålet på strak arm og i løpet av noen minutter hadde de funnet et ledig skiltnummer som egnet seg. R for Road Runner og 77360 indikerer 1977 årgang med 360 V8 motor. Damen tenkte seg nok ikke helt om, i hvert fall har vi hverken sett eller hørt om noen andre biler nyere enn 1971-modell som har blitt tildelt kjennetegn med kun čn bokstav. Den andre kuriositeten kom han tilfeldig over på eBay. En selger annonserte veggur med bilde av identisk bil som han har. Ikke bare det, men ved nærmere ettersyn viste det seg å være akkurat hans bil. Det var ett av annonsebildene fra RK Motors som var benyttet, og Tommy måtte selvsagt bestille en slik klokke.

Tommy har vært medlem hos oss i WPC Club of Norway siden importen av denne bilen i 2011. Bilen hans har blitt premiert flere ganger på Norwegian Mopar Nats og totalt har han rundt ti premier fra treff han har deltatt på. På treff i Sandefjord i juni 2014 ble bilen utsett til Best in Show og det er antagelig den utmerkelsen han rangerer høyest. Han er også medlem i en lokal amcarklubb i Askim. Her er det jevn aktivitet med månedlige møter året gjennom og treff om sommeren. Han forteller også at han kjøpte seg en 1976 Dodge Aspen coupe for to år siden. Dette er ett restaureringsobjekt som hadde stått i 16 år da han overtok den. Det er godt å høre at disse utgavene blir verdsatt og at vi ser dem på treff og trykk her i bladet. Tommy sier at bilen vekker interesse hvor enn han er på treff, eller sågar bare på en kjøretur. Han har aldri angret på kjøpet av denne og synes det er artig å ha en bil det ikke florerer av.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige