Members cars: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Other cars |



























Choose language

Månedens utvalgte bil mars 2007

1955 Chrysler New Yorker St. Regis

Chrysler-konsernet viktigste varemerke på begynnelsen av femtitallet var driftssikkerhet og praktiske løsninger. For eksempel mente daværende sjef K.T. Keller det måtte være plass til å bære hatt når man kjørte bil og ha takhøyde deretter. Han sa mer eller mindre rett ut at han ikke brydde seg om konsernets biler svarte til endringer i smak hos det kjøpende publikum. Det kjøpende publikum så det selvsagt ikke på samme måte, og valgte i økende grad andre merker. Det gjorde det nødvendig med drastiske grep dersom Chrysler-konsernet skulle holde seg flytende. Midt på femtitallet nærmet konsernet seg en krise. Redningsmannen het Virgil Exner. I 1955 introduserte han ”The forward look” som skulle revolusjonere konsernets image. Nærmest over natten gikk konsernets biler fra å være kjedelige og uspennende, til å sette standarden som resten av bilprodusentene skulle måles etter. 1955 ble der beste året i konsernets historie til da, med en salgsøkning på formidable 44 prosent sammenlignet med året før!
Chrysler var konsernets flaggskip i 1955. Modellene som ble lansert dette året var muskel- og fargesterke. Den nye 300 var en fullsize muskelbil. Men alle modellene fikk forbedret ytelse. Og alle modeller hadde det nye ”the 100 million dollar look”, farger og krom, og slanke linjer som var tydelig inspirert av designstudiene som Exner utformet sammen med italienske Ghia noen år tidligere.
Imperial ble eget merke i 1955. Dermed ble New Yorker nå Chryslers luksusmerke og fikk mer krom, finere interiør og mer elegante fargeløsninger enn de andre modellene. I likhet med 300 var New Yorker utstyrt med hemi-motoren på 331 kubikktommer, dog med 50 hk mindre ytelse enn 300. St.Regis ble lansert som en egen pakke på to dørs hardtop New Yorker litt ut i modellåret 1955, med særegent listverk og spesielle fargekombinasjoner. Modellen ble raskt populær, og standard New Yorker to dørs hardtop er faktisk sjeldnere enn St.Regis.

Øyvind Såtvedt i Oslo er kasserer i hovedstyret og leder for region Oslo/Akershus/Østfold. Bilen på bildene ble kjøpt i 2000 av WPC-medlemmene Bibbi og Hallgeir Nyheim. Bibbi og Hallgeir importerte bilen fra Escondido, California like sør for Los Angeles i 1997. Mye tyder på at bilen har levd størstedelen av livet i California, den ble nemlig produsert på Chryslers fabrikk i Los Angeles.
Øyvind selv var faktisk med på turen sammen med Bibbi og Hallgeir da bilen ble kjøpt. Han likte den umiddelbart, men måtte altså greie seg med å være ”avstandsforelsket” inntil 2000 da Bibbi og Hallgeir hadde lyst på noe nytt. Han likte både fargene, designet, de fine små detaljene og hvordan bilen er å kjøre. Den er faktisk utrolig fin å kjøre, selv på diagonaldekk, og til tross for to-trinns powerflight automatkasse er den en langbeint langtursbil. Øyvind har bl.a. vært på flere treff i Sverige med bilen.
Øyvind rakk imidlertid bare å bruke bilen to sesonger før alle bilentusiasters mareritt inntraff. Påskeaften 2002 var Øyvind på årets første kjøretur med 55-modellen. Det var bart og vår i luften. Etter en tur til Stavern var han på vei tilbake til Oslo på E-18 da han ble påkjørt av en eldre dame som forsøkte å snu på motorveien! "Den dag i dag er jeg ikke sikker på om hun bare var surrete eller om hun forsøkte å ta livet av seg", sier Øyvind. Hun kjørte rett inn i siden på Chrysleren. Hadde hun vært litt tidligere ute, slik at det var Chryslern som traff den lille Nissan-bilen, hadde hun neppe kommet levende fra det. Etter et besøk på Drammen politistasjon ble i alle fall damens førerkort inndratt. Det var ingen tvil om skyldspørsmålet. Men det var mager trøst. Bilen så ikke pen ut da hele passasjersiden var trykt inn. Øyvind hadde veteranforsikring i If, og med hjelp fra Amcar fikk han også etter hvert et oppgjør som han var noenlunde fornøyd med og som gjorde det mulig å bygge opp igjen bilen, dog ikke uten at han selv la betydelig i potten i tillegg. Han fikk hjelp av bl.a. Jon Bråthen på Minnesund til jobben med å sette bilen i stand igjen. Nå skinner bilen mer enn noen gang. Men Øyvind ser for seg ytterligere oppgradering: "Motoren er så vidt jeg vet aldri gjort noe med. Jeg har lyst til å oppgradere også det maskinelle", sier Øyvind.
"Jeg liker fortsatt bilen veldig godt, og har dessuten brukt så mye penger på den at den aldri blir butikk, så denne vil jeg nok ha i mange år fremover", sier Øyvind, som også har et råd å komme med: Vær forsiktig, kjør defensivt og pass godt på den øvrige trafikken når du kjører entusiastbil. Du kan kjøre så pent som bare det selv, men du vet aldri hvilke gærninger som er ute på veien sammen med deg!
Han snakker av erfaring.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige