Members cars: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Other cars |



























Choose language

Månedens utvalgte bil november 2007

1958 Imperial Crown

"America's most distinctive fine car" var ordlyden i reklamen for 1958 års modell av den luksuriøse Imperial. Dette var biler som ble produsert i lave serier myntet på amerikas overklasse og enkelte spesialbestillinger fra Europa. Bilene beholdt den lekre designen med halefinner som ble presentert året innen, men fikk en mindre ansiktsløftning på grill, lamper og fremre støtfanger. Standard utstyr inkluderte servoassistert styring og bremser, ryggelys, vindusspylere og doble, runde, hovedlamper foran. Et populært ektrautstyr for ytterligere å distingvere modellen var det simulerte reservehjulsdekslet på bagasjeluken.

Et fint eksemplar av 1958-modell Imperial Crown finner vi på Jar utenfor Oslo. For noen år tilbake, i 2004, var Christopher Eriksen på jakt etter en heller ordinær bruksbil og surfet rundt på ulike bruktbildatabaser etter impulser. Uten større preferanser enn lommeboka som guide gikk kveldene med til å undersøke markedet og på Finn.no havna han rutinemessig innom Chrysler også. Der var denne Imperialen som fenga blikket. Men 1958-modell? Det var senhøst og vinteren nærmet seg med stormskritt og behovet for "bruksbil" var til stede. Han ble sittende i timevis og studere bildene i annonsa. Han hadde aldri sett en sånn bil, men det var noe over linjene og bilens proporsjoner som bare ... bare var helriktig. Vel, bilen stod i Sogn og Fjordane og Christopher som ikke hadde noen erfaring med veteranbiler var usikker på hvordan han skulle få den hjem. Et par telefoner til selger forsikret han at bilen skulle være i bra stand, men selgeren som var lokalkjent sa det var utrygt for snø og is på fjellovergangene. Det fikk briste eller bære, tenkte Christopher, og sammen med en bror og en kamerat la de turen til Svelgen førstkommende helg. Selgeren var en hyggelig kar og bilen akkurat så bra som forventet, og dermed ble penger byttet mot bil og den nybakte Imperial-eieren var bare et stort glis hele veien tilbake.
Bruksbil fikk være bruksbil da Imperialen selvfølgelig ikke ble noen vinterbil. Det var noen lange måneder til vinteren var over og den staselige vogna kunne tas frem igjen. Bilen har senere fungert veldig godt og har heller ikke rullet mer enn vel 90.000 km siden ny. Ifølge eier er det den originale 392 Hemi-motoren som sitter der enda, og sammen med trykknappsautomaten gir dette en reise på første klasse den dag i dag. Bilen ble totalrestaurert i USA sent på 80-tallet og kom til Norge tidlig på 90-tallet. Eneste uheldige opplevelse Christopher har hatt med bilen disse årene er ett havarert hjullager der navet også tok skade. Ingen store kostnader, men veldig surt når sånt skjer i beste sommersesong og ventetiden på deler føles så uendelig lang. Bilens interiør er også i fin stand, men taktrekket er noe misfarget på venstresiden. Det skulle ikke forundre om det skyldes en sigarrøykende direktør som eide bilen som ny. 1958 års Imperial Crown 4-dørs sedan ble produsert i 1.240 eksemplarer og kostet $ 5.632 ny. Til sammenligning var dette mer enn $ 1.000 over listeprisen for Chrysler New Yorker.
Dette er som nevnt Christophers første veteranbil og han har hatt et par trivelige episoder med den som vanlige folk med Svenssonbiler aldri opplever. Blant annet nevner han en gang han holdt på med bilen hjemme i oppkjørselen til huset, der en eldre dame på vei forbi ble stående lenge før hun til slutt spurte: "Unnskyld, er De kongelig?"! I Oslo-trafikken har han også flere ganger opplevd at andre trafikanter (særlig eldre) stopper opp både i kryss og rundkjøringer og slipper ham frem. Sånt er moro, for den som kjører Imperial har det som kongen på veien!

Foto: Christopher Eriksen

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige