Members cars: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Other cars |



























Choose language

Månedens utvalgte bil januar 2009

1972 Plymouth Scamp

Plymouth hadde ikke produsert noen todørs hardtoputgave av Valiant siden 1966 inntil det tidlige 70-tall gav noen finurlige kastebytter mot produksjonslinjen av søstermodellen Dodge Dart. Ser vi kort tilbake på forløpet her så introduserte Plymouth sin Valiant Duster i 1970, en sporty todørs coupè. Valiant Dusteren solgte over all forventning og Dodge ønsket dermed å tilby en tilsvarende modell av Dart for det kommende modellåret. Slik ble Dodge Demon introdusert for 1971, enkelt sagt en Plymouth Duster som fikk Dodge Dart front og baklamper. Til gjengjeld kunne igjen Plymouth tilby en todørs hardtoputgave på A-body plattform, nemlig Scamp. Valiant-navnet ble ikke benyttet da dette var et Dart Swinger-karosseri med Valiantens front og baklamper. Har du studert litt på A-bodier fra 70-tallet og ikke forstått sammenhengen med ulike skjermbuer og karosseriprofiler så forklarte dette kanskje litt. Salgstallene for kalenderåret 1971 viste solide 256.930 solgte Plymouth A-bodier, og dermed var det liten grunn til å gjøre store endringer for 72-modellene. Bare små detaljer i grillen og sidemarkering- og baklampene var synlige for 1972 og salgstallene ble da omtrent de samme. Disse mindre bilene drog også fordeler av konkurrerende merkers fokus på større modeller samt markedets generelle vansker med å forsikre bilene med de kraftigste motorene. Produksjonstallene for Scamp i henholdsvis 1971 og 1972 var 48.253 og 49.470.

Cato Gullaksen fra Åsane i Bergen har stor interesse av A-bodier fra det sene 60-tall og tidlige 70-tall. Vi har tidligere vist hans 69 Dodge Dart GT og foruten denne så har han en firedørs 71 Plymouth Valiant med frisk 340 som kjøres på street legal, og en nedplukket 69 Dodge Dart GTS. Scampen du ser på bildene her kom fra USA i fjor vinter ved hjelp av West Coast Cars på Bømlo. Cato hadde falt for fronten på disse bilene, men var ikke fortrolig med den avrundede hekken Plymouth Duster har. Dermed måtte det bli en Scamp. Tore Farestveit på West Coast Cars drar årlig over til USA og da blir det gjerne med ett knippe biler tilbake. På bestilling fra Cato lette han opp to aktuelle Scamper og informasjon og bilder ble mailet over Atlanteren før endelig bestemmelse ble tatt. Vi husker såvidt også en tråd på debattforumet Cato startet og ba om innspill på nettopp denne bilen. Forumet vårt har mange bruksområder! Cato uttrykker stor tilfredshet med servicen fra West Coast Cars og opplevde dem som rutinerte amcarkjennere med høye krav til seg selv. Bilen er i det store original, men har fått en opplakkering i sin originale EV2 Hemi Orange kulør og ettermontert ett dobbelt eksosanlegg. De originale hjulene med tilhørende kapsler kom med bilen, men Cato har selv prøvd seg frem med moderne lavprofildekk og kledelige American Racing felger. Det sorte vinyltaket er i meget god forfatning og nå fremstår den som en riktig headturner med denne felg- og fargekombinasjonen. Bilen bærer preg av å ha vært godt tatt vare på og den hadde bare hatt to eiere i USA. Den ble kjøpt i San Jose, California, der den trolig har stått oppstallet i garasje når den ikke var i bruk. Tilstanden på gummipakninger, vinyltaket og panserisolasjonen er uforskammet bra for alderen. Bilen har den største motoren tilgjengelig dette året, en 318 V8 på 150 hk. Effekten på alle motorer ble betydelig strupet etter 1971 både som følge av strengere avgasskrav og dyrere forsikring. California i så måte var vanligvis blant statene som stilte strengest krav til utslipp og forurensning. Så noen direkte racer er den ikke, forteller Cato. Bekvemt utstyr finnes imidlertid, både servoassistert styring og bremser med skiver fremme, tretrinns automatgear og selvfølgelig har den fargetonede ruter.

Cato har brukt bilen flittig i året som har gått og er meget fornøyd både med bilens tilstand og kjøreegenskapene. Dette er en slik bil som ikke kan selges. I hvert fall ikke før hans GTS er ferdigrestaurert og på veien.

Foto: Cato Gullaksen

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige