Members cars: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Other cars |



























Choose language

Månedens utvalgte bil august 2011

1967 Plymouth Barracuda convertible

Plymouth introduserte i 1964 sin nye og sporty fastbackmodell, Barracuda, kun to uker før Ford lanserte den ungdomsrettede modellen Mustang. I salgsavdelingen hos Chrysler klappet de hverandre på skuldrene og trodde de hadde gjort en genistrek, enn så lenge. Salgstallene ved årslutt viste imidlertid noe helt annet. Det første året ble det solgt fem Mustanger for hver Barracuda. I 1965 tok salget seg kraftig opp for Barracuda og det ble den mestselgende modellen fra Plymouth, men konkurransen var hardnet til og Ford Mustang solgte over ti ganger så mange biler. I 1966 gikk salgstallene kraftig tilbake for Barracuda og Mustang solgte da over 15 ganger så mange biler. Plymouth hadde ett stort fortrinn på Mustang når det kom til kjøreegenskaper, nemlig torsjonsfjæringen fremme. Dette var dessverre utilstrekkelig til å vinne kjøpergruppen blant pengesterk ungdom født og oppvokst i etterkrigstiden. Den første generasjon av Barracuda var bygget på kompaktbilen Valiant og lidde av sitt billigere preg og likheten med bestemors dagligbil. Barracuda hadde gode kjøreeenskaper, innvendig plass til en familie på fire og ett høvelig bagasjerom med nedfellbare bakseter som omgjorde plassen her til ett enormt lasterom, men sex-drugs-and-rock-and-roll generasjonen brydde seg ikke om disse løsningene. Ungdommen ville heller bli sett i en kul Mustang enn å ha muligheten til å frakte fire mennesker komfortabelt.

Til 1967 var det ventet ytterligere konkurranse om kjøperne i ponycarsegmentet. Chevrolet og Pontiac lanserte de helt nye modellene, Camaro og Firebird, med mulighet for å velge kraftige bigblockmotorer. Ford Mustang var også blitt en aldrende modell og kom dette året ut i nye klær med plass nok i motorrommet til konsernets kraftigste bigblocker. Her gjaldt det å posisjonere seg mot utfordrerne fra GM. Designerne hos Chrysler tok igjen pennen fatt og introduserte en redesignet utgave av Barracuda i tre varianter; hardtop coupe (notchback), fastback og convertible. Foruten at bilen ble bygget på den velkjente A-body plattformen, var alle slektstrekkene fra Valiant borte. Hos Plymouth klarte de også, ved hjelp av litt hodegrubling og ommøblering, å lirke en 383 bigblock V8 ned under panseret på sin nye Barracuda. Dette tilvalget kunne ikke kombineres med plasskrevende aggregater som air condition og servoassistert styring og bremser. Spesialtilvirkede eksosmanifolder måtte brukes i bigblockutgavene og motoren ble derfor oppgitt til 280 hk, noe lavere enn identisk 383 benyttet i større modeller. Samtidens motorpresse yndet å sammenligne den nye Plymouth Barracuda med Buick Riviera. Dog var dette to vidt forskjellige størrelser bil og utstyrt til helt forskjellige kundegrupper. Selv om salgstallene nå tok seg godt opp igjen med den nye modellen, var det mange som mente at kupčen var plassert for langt fremme til virkelig å konkurrere i ponycarsegmentet. Panseret og forskjermene var ikke lange nok, mens hekken var for lang. Produksjonstallene for 1967 Plymouth Barracuda ble 28.196 notchback, 30.110 fastback og 4.228 convertibler.

Morten Haugen fra Skien er nyinnmeldt WPC-medlem. Han er bilmekaniker og har holdt på med amerikanske biler på hobbybasis en tid. I 2003 kjøpte han sin første amerikaner, en 1973 Cadillac Eldorado convertible, en staselig glider med plass for hele familien. I 2006 handlet han også en 1961 Chevrolet Apache stepside pickup, som i 2010 ble solgt til fordel for en sportiere bil; den 1967 Plymouth Barracuda convertible du ser på bildene her. Morten fant bilen avertert på Finn.no via selskapet Noramcar, som formidlet den fra California i USA. Han fikk tilsendt en mengde bilder som dokumenterte bilens allmenntilstand og følte seg rimelig trygg på kjøpet. Bilen var opprinnelig en Formula S utgave levert med 273 V8, men hadde gjennomgått en restaurering i nyere tid der en 360 crate motor fra Summit var satt inn. Ett kraftigere drivverk i form av 727 automatkasse og 8 ¾ bakaksel ble montert, og hjulene er klassisk utseende 15" Cragar felger med 205 og 245 brede radialdekk. Lakkeringen er utført i Viper rød kulør og interiøret har blitt trukket opp på nytt. Innvendig er det bare rattet som skiller bilen fra originalutførende. Siden kjøpet har det blitt en del mil med bilen, den går jevnlige turer mellom hjemmet og hytta, en god halvtime unna. I den åpne bilen er dette bare for koseturer å regne. Med servoassistert styring og bremser følger den trafikkbildet uten problemer. Han har også deltatt i Grenlandsrallyet og vært i Stavern på treff. Morten har ellers en bred bilinteresse og eier også en 1965 modell Opel Rekord Caravan og en Hillmann Husky stasjonsvogn fra 1961. Naturligvis må en sånn allsidig mann også ha en fin Mopar i garasjen sin!

Foto: Morten Haugen

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige