Members cars: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Other cars |



























Choose language

Månedens utvalgte bil april 2015

1971 Plymouth 'Cuda convertible

NB: aktuelt nummer av klubbladet Mopar News inneholder flere bilder av reportasjebilen + en utvidet artikkel med detaljert bakgrunnsinformasjon om modellens ettertraktethet. Dersom du ikke mottar bladet, klikk her for innmelding.

Robert Sjørengen har stor interesse for Plymouth Barracuda. Han startet riktignok sin amcar-historie som 18-åring i en 1969 Ford Mustang Fastback. Han var tenåring midt på 80-tallet, men allerede to år senere hadde han forfinet smaken såpass at en 1971 Plymouth 'Cuda convertible ble innkjøpt. Dette var en ekte 'Cuda utgave, men den originale 383 V8 var blitt byttet ut med en 440 V8. Robert eide denne helt frem til 1998, og totalrestaurerte bilen hjemme i Brumunddal i løpet av disse årene. En tidskorrekt 383 V8 sporet han opp fra en 1971 Plymouth i USA og fikk sendt over. Den sjeldne bilen er det nok mange norske moparinteresserte som husker. Fargekombinasjonen var autumn bronze metallic utvendig med sorte billboardfelter over bakskjermene og ett brunt interiør. Antagelig var det den eneste ekte 1971 'Cuda convertible som befant seg i landet. Robert utførte en grundig renovering og bilen hadde ett kort opphold hos to eiere i Haugesund og Hønefoss, før den ble eksportert tilbake til USA hvor den endte i Texas. Robert har senere fått kontakt med dagens eier via internett og vet at bilen blir godt vedlikeholdt.

Robert sa ikke opp mopar-karrieren ved salget av convertiblen. I 1999 kjøpte han seg en 1970 Dodge Charger R/T. Chargeren er lakkert i en spesiell dyp, lilla, kulør og han har montert inn en Hemi-motor og manuell gearkasse. Det er en favorittkombinasjon - og Robert har den bilen enda. Noen år inn i det nye milleniet importerte han så en andre generasjon Plymouth Barracuda fastback av 1969 modell. Det var ett meget rustent objekt han så for seg å bygge racebil av. Ved kjøpet trodde han dette var en Formula S utgave, men prosjektplanene slo krøll på seg da bilen var vel hjemme og et build sheet tilfeldigvis avslørte at dette var en original 383 V8 'Cuda med firetrinns manuelt gir. Bilen ble i stedet restaurert og registrert for gatebruk, og datteren hans overtok den. Robert viste seg som en ansvarsfull far og jenta skulle slippe å gå omvegen via en Ford Mustang, på veg inn i voksenverdenen. Robert manglet fremdeles racebil, og han fikk nyss om et tomt og rustent skall av en Barracuda fastback, plantet bak en låve i nærheten av Molde. Nå handlet det om en 1968 modell som var bedre egnet til planene hans. Bilen hadde kommet inn fra Sverige noen år tidligere og hadde vært innom flere eiere etter det. En solid bigblock ble satt inn her også, og etter en hel bråte med timer i garasjen, ble den både kjørbar og konkurransedyktig. Ikke nok med dèt, etterhvert fikk han til og med norske skilter på bilen. Norges strikte regelverk har aldri vært særlig tilrettelagt for å gateregistrere slike biler, men Robert kjempet seg gjennom dokumentasjonsveldet. Nå har han racebil som passer både på Gardermoen og til regulær street-legal eller illegal kjøring. Parallelt med dette har han også hatt en 1971 Plymouth 'Cuda med Hemi og manuelt gir. Denne var hvit med sort tak og sorte billboards, og er nok også godt kjent blant moparfolket i Norge. Den unngikk heller ikke litt kjøring på stripa, det er der disse bilene er i sitt rette element. Og hvor Robert virkelig trives.

Lysten på å kjøre en 1971 'Cuda convertible igjen, tok imidlertid overhånd. Han sporet opp en slik til salgs for en vettug pris i USA, og lot den hvite gå videre til neste eier. Bilen du ser på sidene her, er en original 340 'Cuda convertible med firetrinns manuelt gir. Manuelt gir er noe Robert behersker bra, men å kjøre muskelbil med smallblock, dèt satt nok lenger inne. Ekte 'Cuda convertibler florerer det ikke av, og bilen var innenfor målgruppen på alle måter ellers, så handel ble det. 'Cudaen har blitt restaurert over en fireårs periode sist på 1980-tallet i USA. Åttiårene var en tid hvor kustomisering stod sterkt og originalrestaureringer omtrent ikke forekom. Muskelbiler skulle ha eksosenden foran bakhjulet, hi-jackers støtdempere, teddyforet interiør og overdrevet bruk av glitter eller psykedeliske striper utvendig. All ære til familien som valgte originallinjen for denne flotte convertiblen, de var absolutt forut for sin tid. Som nyrestaurert ble den presentert over forsiden og med reportasje over flere sider i aprilutgaven 1990 av bladet MoPerformance. Bilen har på ett tidspunkt også stått utstilt på Mopar Nationals i Columbus, Ohio, hvor den fikk plass i en av temahallene arrangøren satte opp. Robert kjøpte og importerte bilen i 2012, og selv over 20 år etter restaureringen fremstod den i meget god stand. Det vitner om lite og forsiktig bruk. Bilen antas å rulle på de samme klassiske GoodYear Eagle ST radialdekkene den er vist med i magasinet fra 1990. Under restaureringen ble det gjort noen avvik fra bilens opprinnelse, men kun varianter av hva det faktisk gikk an å bestille den med som ny. Opprinnelig var den lakkert i B5 Blue Fire metallic blå kulør utvendig og interiør var blått. Eierne som restaurerte bilen valgte i stedet V2 Tor Red (Plymouth sitt navn på Hemi Orange) utvendig og et oransje interiør med tekstiler innfelt i de skaitrukkede setene. Det originale 'Cuda panseret med to opphøyde, falske, luftinntak, ble erstattet med et mektig shaker-panser og sortlakkert shakerboble. Dette var standard på HEMI utgaver og kunne bestilles som ekstrautstyr på de øvrige. Èn modifikasjon har blitt utført etter at reportasjen stod på trykk. Både fremme og bak har de krommede stålfangere blitt byttet ut med lakkerte fangere i bilens kulør. Dette var ett tilgjengelig ekstrautstyr hvor bilen ble utstyrt med lettere støtfangere produsert i elastomert kunststoffmateriale. Disse fangerne har i tillegg innfesting uten synlige bolter. I øvrig er bilen utstyrt fra fabrikk med firetrinns manuelt gir og den mektige Hurst pistolgrep skifterspaken. En midtkonsoll har blitt påkostet, den var bare standard sammen med automatgir. Rallye instrumentering med fire store klokkeinstrumenter og datidens heftige båndopptaker med mikrofon er på plass. Bilen har også tofarget frontrute, en vinge på bakluken, og servoassisterte bremser med skiver fremme. Rallye felger i 15" sitter montert, hvor lakkerte 14" stålfelger med senterkapsler var standard.

Bilen har fremdeles sin originale 340 V8 og er en ettertraktet og sjelden modell. De er på langt nær så opphausede som 426 HEMI-utgaver, men prisene på øvrige 'Cuda og Barracuda convertibler, følger taktfast etter. 340 V8 var den eneste smallblock motoren tilgjengelig i 'Cuda utgaver. There's no substitute for cubic inches, er ett velkjent slagord når det kommer til muskelbiler. Fritt oversatt til "det finnes ingen erstatning for stort motorvolum". Det er en sannhet med modifikasjoner. Store bigblock-motorer var i vinden og gav et utrolig psykisk overtak på den du stilte deg ved siden av foran rødlykten i 1970-71. Enkelte av bigblock-kraftpakkene fra både Mopar, GM og Ford hadde hestekrefter og dreiemoment nok til at undergrunnsbaner stoppet opp og jordrotasjonen endret seg. Det krevde sin mann å kuske alle disse kreftene for å få de ned i bakken. Marginen var ytterst liten fra et vellykket lyskryssrace til overdrevet hjulspinn. 340 'Cuda utgaver ble i datidens motorpresse raskt fremhevet som noe så sjeldent som en muskelbil som faktisk hadde kjøreegenskaper. 340 utgavene ble levert med ett stabilisatorstag bak som standard, samtidig som smallblocken bidro til betraktelig mindre vekt fremme. De fleste muskelbiler led av understyring og egnet seg best for dragrace, mens 340-utgavene fikk svingegenskaper som kunne konkurrere med europeiske sportsbiler. Det overlegne veigrepet i kombinasjon med motorenes perfekte balansering, gjorde det lett å unngå hjulspinn. Det var mange Mach I-, SS- og R/T-sjåfører som fikk hakeslipp av den "lille loppa" som flydde i vei foran dem ut fra startplata. Var sletta lang nok, ville bigblockgutta i de fleste tilfeller komme seirende fra det, men det er jo alltid moro å skremme litt. For ikke å snakke om en inspirert tur på svingete veger!

Robert avslutter med å fortelle at denne gangen er han antagelig ikke alene i landet om å eie ett eksemplar av den legendariske modellen. Han kjenner til ett eksemplar i Drammen og ett i Grenlandsdistriktet. Det er usikkert hvilken tilstand de er i og om de er gateregistrerte og kjørbare. Vi ønsker alle tre velkommen på våre treff i sommer, det ville blitt ett glimrende tress sammen.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige