Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil november 2006

1957 Chrysler 300 C

Mange regner Chrysler 300 som den første amerikanske muskelbil. Ved introduksjonen av 300-serien i 1955 var denne konstruert som en sporty utgave av eksisterende Chrysler-modeller, og kun levert i 2-dørs hardtoputgaver. Chrysler strakk seg langt i kampen om ytelser og for eksempel sammenlignet med den rendyrkede, toseters sportsbilen Chevrolet Corvette, var 55-modellen C-300 kun et skarve halvsekund etter fra 0-96 mph. Nytenking og prestasjoner helt ulikt øvrige seksseters personbiler på markedet samme år.

1957 års modell 300 C bydde på et helt nytt design fra Virgil Exners Forward Look idč. Tidligere år hadde 300 for eksempel delt grill med luksusmerket Imperial. Sammen med den komplett redesignete bilen hadde den nå selvsagt fått sin egen grill og dessuten en unik støtfanger frigjort for støtfangerhorn. Hele fronten hadde et sultent utseende som oste av krefter når bilisten foran oppdaget den i sladrespeilet. Exner hadde satt sitt nytenkende preg over alle modellene fra Chrysler Corp. dette året med aerodynamikk og halefinner. I tillegg skulle Chrysler 300 C fremstå som den mest sporty av disse og utover alle modellers rundt fem tommers senking, ble 300 C kůn levert med 14" hjul for å holde en enda lavere profil. Det nyutviklede Torsion-Aire fjæringssystemet hjalp til å distansere Chrysler langt foran konkurrentene dette året og tre-trinns trykknapp automatgear var en annen nyhet. Motorvalg var standard en 392 cid HEMI V8 oppgitt til hele 375 hk, men også et racing-alternativ eksisterte som tilvalgspakke. Da fikk kunden en fabrikkstrimmet versjon oppgitt til 390 brutale hk, SureGrip bakaksel, lavmotstands eksosanlegg og tre-trinns manuell gearkasse. Amerika hadde aldri sett lignende prestasjoner beregnet for gatebruk tidligere og bladet Motor Trend som testet bilens 0-60 mph til 7.7 sekunder hevdet at den med enkel tuning ville være kapabel for lave 7-sekundere. Utviklingen av bremser hang dessverre ikke med i kappløpet om krefter, men en viktig detalj på 300 C var diskrčt plasserte, rektangulære, luftinntak under hovedlyktene som leder kald luft direkte til bremsene foran. For første gang ble også 300 levert som convertible dette året. 1.767 hardtoper og 484 convertibler rullet av samlebåndet. Av disse eksisterer i dag kun 414 kjente eksemplar i HT-utførende og 118 convertibler.

Trine Hjertholm og Oddvin Skråmestø fra Askøy utenfor Bergen eier et fint eksemplar av denne modellen. Oddvin skjønnte tidlig at dette var bilen for ham. Da han i 1983 gikk bilektrolinja ved Bergen Yrkesskole hadde de inne en brun Chrysler 300 C for diverse gjennomgang. Oddvin som allerede var nysgjerrig på amcar la fort sin elsk på de lekre linjene på "kundebilen" og deltok ivrig så lenge den oppholdt seg der.
Som nyutdannet i bilfaget tjente han ikke all verden av kroner, men amerikansk bil skulle det være og en relativt ny Blazer ble handla inn. På barndomsgården måtte det dermed oppføres en garasje og en fetter som jobbet i teknisk etat ble satt på saken. Det var to kriterier som gjaldt for prosjektet; fetteren måtte tegne den så den passet inn med terreng og bebyggelse og så måtte den ha plass til en 2 meter bred og 5.60 lang bil! Så i 1987 dukka det opp en Chrysler 300 C for salg nettopp i Bergen. Oddvin som nettopp hadde kjøpt 4WD kunne ikke finansiere den på det tidspunktet, men da samme bil kom for salg igjen i oktober 1989 måtte han bare slå til. Bilen var slitt, men i kjørbar stand og med et relativt helt og bra interiør. Fetteren som tegnet garasjen ble selvsagt invitert over for å se hvorfor garasjen måtte ha disse målene. Bilen hadde for det meste stått siden den kom til landet og Oddvin la ned noe arbeide den første vinteren for å få den i godkjent og noenlunde presentabel stand. 1.juni 1990 ble den registrert med ordinære skilter etter datidens reglement og brukt som den var ut sesongen. I 1991 ble bilen lakkert i original cloud white kulør og utpå våren dette året kom det spennende nyheter for veteranentusiaster. Vegmyndighetene ville åpne for at biler fra 1970 og tidligere kunne registreres på tidsriktige skilter. Dette gjorde at Oddvin og en kamerat kjørte dennes 59 Impala med campingvogn ut til Biltilsynet i Fyllingsdalen kvelden i forveien og overnattet for å stå først i køen. Her var det førstemann til mølla som gjaldt og det viste seg å dukke opp en del mennesker allerede i to-tre tida denne natta. Gutta i campingvognen var ikke snauere enn at de lagde et køordningssystem for de første 20 frammøtte og sparte således Biltilsynet for mulige tumulter her. Oddvin fikk sitt førsteønske pålydende C-300, mens kameraten sitt ønske til Impalaen ble snappet få sekunder i forveien av en Chevroleteier på Biltilsynet Gjøvik.
I 1992 ble motoren tatt ut for en overhaling og gjennomgang. Den viste seg å være i god forfatning og fikk en honing og bytte av slitedeler. Naturligvis ble den lakkert før montering igjen. Motor og den tretrinns automatkassen er matching numbers til bilen og vi vet alle hvor viktig det er for bilens helhet. Så i 1995 var tiden inne til å fornye krom på bilen og nye støtfangere ble skaffet til veie via Knut Løvstad i klubben og CB Import i Gävle ved Christer Brunnström.
Det røde vinylinteriøret er en ettermarkedsutgave, men Oddvin finner det såpass helt og kledelig at det ikke har blitt byttet ut enda. Opprinnelig var det ein beige kulør innvendig. Alle Chryslerbiler ble levert med 12 V elektrisk system i 1957 og denne bilen har doble hovedlamper foran. Enkelte stater i USA forbød faktisk disse og således finnes det i dag en håndfull 57-modeller med enkle lamper. Bilen har standard čn-krets bremsesystem med tromler og servoassistert styring. Første eier bestillte ellers utvending speil venstre side, soldemping i bakruten og 7-knappers AM-radio med fot-operčrt søker. Bekvemt!
Oddvin har hele tiden hatt bilen på veien i sommersesongen og kjørt den mye gjennom årene. Fra 1991-1997 var han og 300 C-en fast til Power Big Meet i Västerås. Hvilket betyr mellom 200 og 250 mil hver gang inkludert litt feriekjøring. Čn gang har han kombinert dette med en tur til Ystad der han også har mottatt premie for lengst tilreisende deltaker, 130 mil hjemmefra. Ellers har de flere ganger svippet innom Osby-skroten under svensketuren. De senere årene har han stort sett vært på kortere turer, men også deltatt på treff på Østlandet, da gjerne Power Meet Norway i Fredrikstad. Chrysler 300-klubben har imidlertid i senere år hatt egen stand i Västerås og Trine og Oddvin fant tiden moden for å ta 300 C-en dit igjen i år. Selvfølgelig mer moro med "riktig" bil på treffet, men på turen hjemover opplevde de for første gang driftsstans med bilen. Viftereima røyk langs motorvegen i Sverige og de fikk karret seg frem til første avkjørsel tilfeldigvis beliggende ved en bensinstasjon. Oddvin kikka raskt på pølsebua som også solgte bensin og strente forbi alt campingutstyret og grillene og inn på stasjonen. Der var det som forventet knapt med bilrekvisita, men betjeningen anbefalte nabostasjonen knappe 200 meter bortenfor. Altså vegg-i-vegg! Å milde Matilde, tenkte han når han kom til neste stasjon og så plakater med både NGK, Bosch, Hella og Valvoline. Her inne fantes ikke bare korvmeny og så lyste mannen opp når han fant en egen liten vegg med viftereimer. Utrolig nok fantes čn som passet 300 C-en og Oddvin strålte som en sol der de begge to gikk inn og takket betjeningen for å ha berget turen videre.
Oddvin har hatt flere fine opplevelser med bilen. Blant annet har bergenseren som importerte bilen hans et personlig forhold til herren den ble kjøpt av på USAs vestkyst. Denne har i etter tid vært på besøk i Bergen og Oddvin ble spurt om å ta med bilen og komme og hilse på. Mannen var i slutten av 70-årene men det ble et nært og hyggelig møte og Oddvin fikk mange historier på bilen. En annen gang tilbake i 1994 ble Oddvin og et par kamerater bedt om å stille opp i forbindelse med Vazelina Bilopphøggers' premierč på Rock-a-doodle. Dermed hentet han bandet på Flesland og kjørte dem inn til Bergen sentrum og mottagelsen her. Midt i januar!
Neste års hovedattraksjon er allerede planlagt i forbindelse med 300-klubbens stand i Västerås, da skal 50-års jubilčet for 300 C markeres. Oddvin har sporet opp fem andre 300 C her i landet og håper at flest mulig får anledning til å bli med bortover.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige