Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil september 2015

1973 Dodge Polara Custom

The Big Dodge: 1973 Dodge Polara Custom. 1973 regnes som det siste året med Chryslers «Fuselage» - design som ble introdusert i 1969. Hos Dodge var det karosseriene på C-body plattformen, Polara og Monaco, som var eksponentene for dette designet. Polara ble for øvrig introdusert som egen navnebetegnelse i 1960. Gjennom sekstitallet var dette sammen med Monaco Top of the line for Dodge. 1973 skulle bli det siste året for Polara. Fra 1974 var Monaco enerådende som Dodge sin fullsize modell.

Selv om 1973 Dodge Polara har likhekstrekk med foregående modellår, representerte dette året også vesentlige ansiktsløftinger. Både fronten og bakparten var endret, i tillegg til en skarp profil på siden av bilen som løp bakover fra støtfangeren og endte i en oppover vendt bue midt på bakdørene. Man kan trygt si at Polara og Monaco fra 1969 tom 1973 var store biler. 1973-modellen var 5.75 lang og 2.02 bred. Nettopp størrelsen var også viktig i markedsføringen; «The Big Dodge» var overskriften i brosjyrene. Det var tydelig at Dodge med Polara og Monaco appellerte til godt voksne kjøpere, som kanskje ønsket seg en Chrysler, Lincoln eller Cadillac, men ikke hadde lommebok stor nok til mer enn en mellomklasse-bil som Dodge. Det er i hvert fall mye grått hår i salgsbrosjyren. Samtidig prøvde Dodge åpenbart å nå ut til en stor bredde av kjøpere. Innenfor både Polara og Monaco var det en lang liste med options og ulike motoralternativer - noe for enhver smak. Standard motor for Polara var 318, men også 360, 400 og 440 cid var tilgjengelig. Sistnevnte var dessuten utstyrt med fire ports forgasser. Bilene kunne leveres som to dørs hardtop, fire dørs hardtop og firedørs sedan, i tillegg til stasjonsvogn. Innenfor Polara var det også en egen modellbetegnelse kalt Polara Custom, men noe ekstra listverk og noe mer påkostet interiør sammenlignet med «vanlig» Polara. Dodge og MoPar var kjent for slitesterke biler og drivverk. Dodge Polara kom i 1973 også i politibilversjon og som en egen taximodell. Jeg kjøpte denne 1973 Dodge Polara Custom i april 2015. Jeg har tidligere eid en 1971 Chrysler, og liker kjørefølelsen i MoPars fra slutten av sekstitallet og begynnelsen av syttitallet. 1973 Dodge Polara er kanskje ikke den aller mest ettertraktede av Dodge sine modeller - særlig ikke som gul-beige firedørs sedan, men har sin egen litt trauste sjarm i mine øyne. Bilen er ikke restaurert. Selv om deler av karosseriet er opplakkert i originalfarge, er den lett patinert og vitner om en bil som har blitt brukt, men godt vedlikeholdt. Det er også noe som appellerer til meg. Bilen ble importert til Norge fra Wyoming i 2011 og har hatt et par eiere på Sørlandet. Jeg vet ingenting om bilens historie, bortsett fra at en tidligere eier åpenbart var glad i skytevåpen - på bakruta står det et klistremerke fo r National Rifle Association. Ettermontert tilhengerbrems under dashbordet vitner om at bilen har blitt brukt til å trekke større tilhengere eller campingvogn. Bilen er utstyrt med 360 med to ports forgasser, aircondition, cruise control, am/fm radio, ekstra innvendig belysning og høyryggede frontseter. Ellers er det begrenset med utstyr ut over standard for Polara Custom. Servostyring og servobrems med skiver foran, er standard utstyr.

Bilen er god å kjøre, med bra drag i motoren. Litt overdimensjonert dobbelt eksosanlegg sørger for god lyd ved pådrag, men bilen er ellers påfallende stillegående, blant annet takket være selvbærende karosseri og god lydisolering. Cruise controlen fungerer fortsatt, mens air condition systemet er ute av funksjon. Planen er å få det i stand etter hvert, samt å utstyre bilen med tidsriktige dekk med hvit stripe. Bilen kunne originalt også fås med MoPar Road Wheels, av samme type som Chrysler brukte. Dette står også på ønskelista etter hvert. Bilen brukes som sommerbruksbil. På tross av størrelsen er den lettkjørt og fin å kjøre, både i byen og på lange turer.

Tekst og foto: Øyvind Såtvedt.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige