Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil juni 2006

1967 Dodge Coronet R/T convertible

Også i 1967 var modellen Coronet fra Dodge representant for the intermediate line cars. Coronet ble dette året levert i fire utgaver der basisversjon het Coronet Deluxe, fulgt av Coronet 440, Coronet 500 og øverst topputgaven Coronet R/T. R/T stod for Road & Track og var den nye betegnelsen Dodge gav sine high-performance biler. R/T ble kun benyttet for 2-dørs hardtop og 2-dørs convertibleutgaver, ingen 4-dørs bil i R/T-utførende kunne bestilles. For Coronet sin del innebar R/T-utgave alt utstyr som standard på Coronet 500 pluss følgende interessante liste. TorqueFlite automatkasse, spesiell dekorstripe, 7.75 x 14 Red Streak nylon dekk, heavy-duty støtdempere og torsjonsstaver, særeget panser med et ikke-funksjonellt scoop, 70 ampere batteri og forsterkede bremser. Separate stoler og 150 mph speedometer innvendig, mens convertibleutgaver også ble utstyrt med kartleserlampe foran og lamper i sidepanelene bak. Standard motor for R/T var 440 cid Magnum V8 med 4-porters forgasser og dobbelt eksosanlegg som leverte 375 hk dette året. Eneste alternativ til denne var 426 HEMI. Magasinet Hot Rod skrev i sin test av 1967 Coronet R/T følgende sitat; "No one we met in our travels had anything but good words to say about the R/T. The Dodge R/T is a running machine, quick in the quarter, glue like around the curves, long legged on the open road, America has seen few its peer." Sitat slutt.

Produksjonstall for Coronet R/T i 1967 viser en total på 10.181 utgaver. Av disse var bare 628 convertibleutgaver. For den som interesserer seg for HEMI-utgaver ble bare 283 R/T levert med denne motoren, og det er biler som i dag selges for rundt USD 100.000 og oppover i bilens hjemland.

I Tromsø finnes en sjelden convertibleutgave av Coronet R/T. Svein-Erik Mortensen og broren hadde sett litt rundt etter en Mopar muskelbilcab og i september 2002 kom det et tilbud fra en bekjent i Gøteborg som ville selge sin 67 Coronet R/T convertible. Bilen var egentlig kjøpt inn til sønnen, men disse hadde senere blitt enige om at dette ikke var rette bil for ham. Hverken Svein-Erik eller broren hadde kjøreklare biler på denne tiden og da de fikk se bilder av bilen et par dager senere ble handelen avgjort. Vinteren stod dessverre for tur og gutta hadde selvsagt ikke lyst å kjøre nordnorske vinterforhold i møte med den sjeldne bilen. En avtale om å hente bilen på vårparten ble inngått, og i løpet av vinteren monterte selger også nye setetrekk i bilen for dem.

Nå ville det vært moro å kombinert det å plukke opp bilen og samtidig besøke et av de store treffene sørpå. Power Big Meet i Västerås ble valgt og selger oppbevarte gjerne bilen inntil da. En flytur til Oslo og tog derfra til Gøteborg ble senere unnagjort med sommerfugler i magen. Bilen så vel så tøff ut i virkeligheten, men den hadde stått lagret i mange år og det var en del å ta tak i. Uansett ingen hinder for langturen nordover igjen. Det regnet litt fra Gøteborg mot Västerås, men ved ankomsten til Big Meet ble cabben fellt ned der den ble hele resten av helga og turen tilbake til Tromsø. Ordentlig sommer ble det for guttene og en herlig langtur i muskelbilcab.

Svein-Erik har en del historie på bilen som kom til Sverige allerede i 1979. Den har hatt seks svenske eiere og vært gjennom de kjente kultfargene fra 80-tallet som grønn mirra og rød flake før den fikk sin nåværende sorte lakk med fiolette felter. Fiolett går også igjen i motorrom og drivverk, under er det meste forkrommet og bilen var mye påkostet under 80-tallet. Opprinnelig var denne bilen levert fra fabrikk lys gul med sort cab og sort interiør. Den hadde standard Magnum 440 cid, 727 automatkasse med rattgear velger, 8 3/4 sure grip diff med 3.23:1, servostyring, trommelbremser og AM radio. Svein-Erik har også kommet i kontakt med flere av de tidligere eierne på denne bilen. Herfra har han også fått tilsendt en del bilder fra tidligere restaurering. Siden kjøpet er allerede en del jobb utført på bilen. Svein-Erik og broren har en nybygd, fullisolèrt garasje med varmekabler og eget kompressor-rom. Det er et kjærkomment bygg når man har bildilla i Tromsø. Her er vinteren lang og mye fornuftig kan gjøres i garasjen i stedet for i tv-stua. Gutta har blant annet sveist og sandblåst dørk og cabstativ, montert cab med nye pakninger, montert X-pipe og Flowmasterpotter til eksosanlegget, elektronisk fordeler er kommet til og motoren er lett trimmet.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige