Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil januar 2011

1961 Chrysler New Yorker

Solgt ny i Norge! Denne stasvogna er faktisk noe så sjeldent som solgt ny i Norge i 1961 og har vært påskiltet og i trafikk så å si kontinuerlig etterpå. Bilsalget i Norge ble frigitt på høsten i 1960, men antagelig var ikke det avgjørende for at denne leveringen kom i stand. Kjøper var Sauda Smelteverk, og om ikke bilen var bestilt før bilsalget ble frigitt, så hadde de antagelig kjøpetillatelse i alle tilfeller. Mens folk flest nå gledet seg over muligheten til å skaffe seg ei boble, en Wartburg eller kanskje en Volvo Amazon spekket med datidens sikkerhetsutstyr (ryggelys og belter fremme), var antagelig denne Chrysleren en av de dyreste bilene som kom til landet. Smelteverket beholdt bilen utover 60-tallet der den gikk med en fast ansatt sjåfør, og hvor disponenten alltid befant seg i baksetet. Foruten å være en firedørs utgave for standsmessig inn- og utstigning, var bilen relativt beskjedent utstyrt til å representere premiumsegmentet av amerikansk bil. Den kom med servoassisterte bremser og styring, og den hadde selvsagt den store 413 V8 motoren som standard med trykknappstyrt automatgear. Komfortutstyr som aircondition, elektriske vindusheisere og dørlåser ble den derimot ikke levert med. Kanskje var det slik at man på smelteverket fortsatt tenkte at det å låse opp og igjen dørene, samt åpne vinduer, det er oppgaver som sjåføren har lønn for å gjøre?

Øystein Rørtveit eier denne bilen idag. Han kjenner dessverre ikke mye av historien fra tiden på smelteverket, men han husker godt da bilen kom inn i familien. Det var 130 kilometer fra hjemmet deres til smelteverket, men denne finneprydede bilen var likevel viden kjent for bilinteressert ungdom. Øysteins bror hadde vært i kontakt med Sauda Smelteverk, der han hadde meldt interesse for å overta bilen om den skulle byttes ut. Tidlig på 70-tallet kom telefonen. Øystein mener det må ha vært rundt 1970-71. Han husker det godt, egentlig, og memorerer at broren fikk overta Chrysleren for kr. 8.000,-. Bilen hadde rullet kun 60.000 kilometer på de ti årene og den var veldig godt tatt vare på. Kr. 8.000,- høres nok latterlig lite ut for oss i dag, men den gangen var det mye penger å betale for en ti år gammel bruktbil. Øystein gjorde det tidlig klart overfor broren at den bilen ikke skulle selges ut av familien igjen, han skulle kjøpe den om broren kom til å bytte den ut. Som Øystein husker det så har det alltid vært en høy andel amerikanske biler i nærområdet der, og selv hadde han en 1963 Rambler på den tiden. Rundt 1974 kom Øystein sin mulighet til å overta Chrysleren. Nå var han godt etablert med kone og hus og oljekrisa var over for denne gang. Så fikk det være om naboer som putret rundt i Fiat og Escort 1,1 syntes han var gal som kjøpte seg dèt bensinsluket. Bilen var romslig og egna seg like godt til å frakte familien i, som daglig transport til arbeidsstedet. Utover 70-tallet kjørte Øystein bilen året rundt i daglig virke, og han husker at det var radialdekk som gjaldt på de dårlige veiene som fantes da. Med diagonaldekk måtte bilen voktes med haukeblikk og lynrask refleks på de smale og svingete grusveiene. Vinterstid la han på lastebilkjettinger, ordinære personbilkjettinger dro han av og i fillebiter med den kraftige bilen. En gang på slutten av 70-tallet hadde han en runde med lettere rustsveising i ramma og i nederkant av en forskjerm. Bilen var opprinnelig sort fra fabrikk og fikk nå en oppfriskning av fargen i denne vendingen. Rundt 1980-81 solgte han så bilen til en kjenning i Suldal. Samtidig ble den tatt ut av ordinær trafikk og ble fra da av benyttet som hobbykjøretøy sommerstid. Kameraten solgte senere bilen videre til en rørlegger i området. Øystein hadde stort sett holdt seg ved amerikanske merker også etter salget av New Yorkeren. Han nevner blant annet en 1975 Dodge Charger han hadde da han kjørte forbi ett hus i Ytre Arna i Bergen, der det stod en annen firedørs 1961 Chrysler New Yorker utenfor. Han svingte inn der, banket på og forhørte seg om bilen. Det endte med at de ble enige om et kastebytte senere samme dag. Øystein ønsket seg jo gjerne en 61 Chrysler igjen! En rekke Dodge Darter var også innom hendene hans, men også en Datsun pickup. Den var ingenting for han som var vant med ordentlige biler, så det ble ikke flere "utenlandske" merker etter det.

For fem år siden fikk Øystein mulighet til å kjøpe tilbake New Yorkeren som gikk hos Sauda Smelteverk. Både kameraten i Suldal og rørleggeren hadde holdt den godt ved like, og den var endatil nylakkert to år i forveien. Øystein måtte jo slå til på dette og nå er den altså tilbake hos familien smelteverkets folk overlot den til. Bilen har klart seg utrolig godt i disse årene, sett i betraktning at de første 20 årene gikk den sommer som vinter i daglig tjeneste. Kilometerstanden i dag er 300.000, og motoren maler som ein katt. Det sitter en overhalt gearkasse i bilen nå, men den originale bilen ble levert med, har Øystein tatt vare på oppå loftet. Deler av interiøret er sydd opp på ny for tre år siden av lokale folk. Setene var trukket i tofarget grått/sølvprikket sort, der den grå delen har blitt fornyet. Øystein er antagelig den som har kjørt mest med bilen siden ny og han er fortsatt ikke redd for å bruke den. Nå får den stå i ro om vinteren, men sommerstid er det en herlig milsluker av en bil. Det er ett aktivt miljø rundt amerikanske biler i nærområdet, med møter i klubblokalet hver 14. dag. Han har blant annet deltatt på amerikansk festival på Lista og vært på langtur til Hamar med en runde rundt hele Østlandet. I 2003 deltok han sammen med en hel kameratgjeng fra Nedstrand, på WPC Club of Norway sitt høsttreff på Voss. Dette var imidlertid før han hadde kjøpt tilbake New Yorkeren. Øystein har også tatt i bruk internett til å søke etter deler til bilene sine, og det er mye lettere og mer oversiktlig å få tak i deler nå, synes han. Han har blant annet en nykrommet støtfanger liggende som skal monteres før neste sesong. I tillegg vil han oppgradere bilens sikkerhet ved å montere tokrets bremsesystem med skiver fremme. Som trafikant på stupbratte vestlandsveier er man takknemlig for all den økte sikkerheten som kan oppnås.

Foto: Steinar Amdal

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige