Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil desember 2012

1970 Plymouth 'Cuda

Konge i eget rom - så hyggelig har Alf Andreassen det i garasjen at det hender han sover over der.

- Jeg bor i feil land, sukker Alf Andreassen (49). Han kjører ut av Bodø og passerer byggefelt etter byggefelt, samt Saltstraumen, før han er hjemme på Misvær og kan gå inn i garasjen sin. Det er ikke så mange med hans lidenskap for Amcar i Bodø-området. Og han drar det litt lenger enn andre med sin to etasjes garasje i USA-design. I første etasje holder vidunderbilen hans til, mens ovenpå har han laget til et lite festlokale, trimrom og solarium. I 2005 flyttet en Plymouth Cuda 1970 inn. Og etter iherdig skruing og mekking ble bilen i fjor kåret til Norges flotteste, og med Skandinavias flotteste motorrom. "Den prisen er jeg mest stolt av", smiler Andreassen og viser frem en av de 26 pokalene han har mottatt for bilen.

Sort og rødt.
Garasjen er egentlig en rødmalt låve fra 1957, som hører med til det nedlagte småbruket som Andreassen kjøpte i 1999. Men det skulle gå noen år før låven kunne ombygges til en garasje. Først måtte hønene, fasanene og påfuglen flytte ut. "Den var full av møkk, så rommet trengte grundig rengjøring." Så ille var det at Andreassen valgte å legge panel på veggene, det hjalp ikke bare å vaske dem. Etter at de hadde vært hvite en stund, valgte Andreassen å male dem røde. Gulvet består av svarte og røde plastruter. "Hvordan tenkte du da du innredet garasjen?", spør vi. " Hva?", undres Alf... "Hvorfor valgte du for eksempel rødt og sort?" -"Jeg liker rødt og sort, akkurat som jeg liker hvitt og sort. Og så passet det til Cudaen. Møblene har jeg overtatt når vi har skaffet oss nye til huset. Noen har jeg fått fra andre", forklarer Alf.

Heller bil enn interiør.
Andreassen vil heller snakke om bil enn interiør. Den utgjør halvparten av garasjerommet i første etasje. Han viser frem avisutklipp på veggen, bilblader i stativer og diverse pokaler. Verktøyet er sirlig sortert i skuffer og på veggen. Her er det meste på stell. "Jeg liker å ha det ryddig og rent. Hvis det er rotete og skittent her, går det så lett i ball." Selv inne i motorrommet på muskelbilen er det ikke spor etter olje og møkk.

Garasjens alkohollov.
Han er ikke sikker på hvor mye tid han bruker i garasjen, men siden han jobber turnus i Nordsjøen, går det med en del timer hver dag når han er hjemme. Men han innrømmer at det hender kona har funnet ham sovende i en av de to godstolene klokken syv om morgenen. "Jeg liker å ha noe å gjøre når jeg er hjemme. Det frister ikke å bare sitte i sofaen." Andreassen inviterer gjerne andre inn i garasjen, og det hender at presten i et av nabohusene stikker innom. "Hvis han ser at lyset er på, kommer han innom en tur for å ta seg en øl. En slik prest kan jeg like, ler han."

Stue med karaoke.
Men når presten eller andre gjester har forsynt seg av øl fra garasjekjøleskapet som står i et av hjørnene, er det én regel som råder. "Er det over 0,2 i promille, går vi opp i annen etasje." Da er det opp den smale trappen som Andreassen har snekret selv, til stuen med karaokeanlegg. Og stuen pyntet med amerikanske detaljer, som jukeboks, Elvis-figurer og diverse glinsende bilder med umiskjennelige Amerika-symbolikk, som Route 66 og en diner. Selv har han ikke vært så mye i USA, bortsett fra da han ble nummer ni under verdensmesterskapet i håndbak i Houston, Texas.

Garasjeplaner til båten.
Andreassen har også fått plass til en garasje til i annen etasje på låven, til den gamle traktoren som fulgte med gården. Det er en Porsche fra 1954, som han er i gang med å sette i stand. Men ikke nok med det: I romjulen begynte han på en 100 kvadratmeters utvidelse av garasjen, der han kan heise opp biler. "Etter hvert har jeg tenkt til å bygge en garasje til båten" forteller Andreassen.

Tekst: Eldrid Oftestad / tidligere publisert på www.aftenposten.no
Foto: Alf Andreassen / www.cuda70.no

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige