Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil oktober 2013

1971 Plymouth Road Runner

Walther Svorkås Eide fra Stranda på Sunnmøre hadde allerede en fin 1969 Dodge Coronet Super Bee da han kom over denne 1971 Plymouth Road Runner for salg. Bilen stod avertert i Eidsdalen, ikke så langt unna, og på senvinteren i år hadde han tenkt lenge nok på den til at en inspeksjon måtte foretas. Bilen var importert fra USA i 2011, men hadde aldri blitt registrert her i landet. Den hadde vært vist hos Trafikkstasjonen og det gjenstod bare noen små detaljer for å få skilter. Eksosanlegget måtte føres lenger bak, understellsnummeret måtte preges inn i motorrommet og de utenpåliggende panserlåsene måtte fjernes. Da Walther tok kontakt med selger så hadde faktisk Road Runneren inngått i en byttehandel og var per definisjon solgt. Kjøperen hadde derimot ikke brydd seg med å hente bilen enda og Walther leste mellom linjene at denne ikke var noen erklært Moparfiksèrt type. Det lå i kortene at bilen ville komme ut for salg igjen. Walther fikk en avtale om å se på bilen, der den fortsatt stod hos den opprinnelige selgeren. Det ble ett positivt møte der motoren startet på første kinn etter vinterlagring. En prøveskilttur med våryr amcarfot på vestlandsveier og stakkars Walther var solgt. Bilen også! Han ordnet alt det praktiske gjennom den opprinnelige selgeren av bilen og det ble avtalt henting så snart de nødvendige utbedringer for førstegangsregistrering var foretatt. Road Runneren ble registrert på W-38371, i tråd med hans Super Bee som lyder navnet W-38369. Drar du ikke kjensel på tall og bokstaver, så tenk gjennom årsmodeller og motorstørrelsen vi har vært innom. Og dobbelt-v'en står selvsagt for WPC Club of Norway! Eller muligens noe annet. En annen fyr med samme fornavn?

Det fulgte ikke noe build sheet eller kjent historikk med bilen han kjøpte. Den er sagt å komme fra staten California. Det som er sikkert er at bilen opprinnelig var en 340 smallblock V8 utgave fra fabrikk, mens det i dag sitter en 383 V8 fra 1968 under panseret. Utvendig har bilen vært blå siden ny, mens innvendig har det blå interiøret blitt byttet ut med hvite trekk. Det har også stått helt benkesete fremme, dette er byttet ut med sportsligere stoler. Girvelgeren for tretrinns automatkassen sitter fortsatt på rattstammen. Bilen er i øvrig enkelt utstyrt, uten komfort som servostyring eller varmeapparat. Ingen aircondition finnes, heller, kun en kupèvifte for å holde vinduene duggfrie. Bremsene er påkostet med servoassistanse og med skiver fremme og tromler bak. Bakakselen er den originale 9 ¼ uten sperrefunksjon. Walther kjøpte bilen med de uoriginale felgene du ser på bildene. Disse var han innstilt på å bytte ut snarest mulig med originaltype stålfelger. Etter å ha kjørt en sommer med turbinfelgene så har de vokst litt på ham og han har fått flere tilbakemeldinger om at de kler bilen godt. Stålfelger står fortsatt på innkjøpslista, men nå er det ingen hast. Brede dekk passer biltypen veldig godt og den ruller nå på 15" radialdekk med 225 fremme og 255 bak. De indre, gule, lampene i fronten har Walther selv fremskaffet og montert. I god og nostalgisk racinginspirasjon.

Walther har kjørt bilen en hel del i sommer. For det meste turer i nærområdet der han er en aktiv ambassadør i den lokale amcarklubben. For å sikre rekrutteringa til bilhobbyen, kjører de på filosofien om at bilene skal synes og brukes. Walther er ikke dårligere enn at han har stilt med to biler på treff ved flere anledninger. Hans Super Bee har blitt lånt bort til far i sommer og hva er vel bedre rekruttering enn å ha to flotte Mopar B-bodyer rullende i dagligbildet? Walther tok også Road Runneren en langtur til Elverum i august og besøkte Norwegian Mopar Nats. Det er trivelig å delta på landets største mopartreff med egen bil, og mange nye kontakter å knytte. Forbruket på landeveiskjøring var rundt 1,3 l/mil hvilket slett ikke er ille for en midsize bil med bigblock.

Foto: Walther Svorkås Eide

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige