Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil februar 2006

1969 1/2 Dodge Super Bee Six Pack

Dodge Super Bee ble først introdusert som egen modell i februar 1968. Fabrikken svarte dermed på Plymouths Road Runner som en budsjettbil med mye motor på bekostning av utstyr og unødvendig luksus. Modellen siktet seg inn på aktive, unge mennesker og det ble overhodet ikke lagt skjul på bilens potensiale innen gateracing. Vi har fått tilgang til materiale som ble sendt ut til hele Dodges forhandlernett i forkant av introduksjonen og tillater oss å sitere noen salgsargumenter selgerne ble oppfordret til å bruke.
"It's the super car for the guy who doesn't want to shy away from Pontiac GTO's ... only their high prices.
Super Bee's for the guy who wants a low-priced performance car that he can drive daily...but still take to the track on weekends. One that commands respect when the Christmas tree lights up."
Videre fortsetter det med "The Super Bee's the car he's been looking for. It's a gutsy road car with all the goodies to make it a true performance car. If your customer doesn't believe it, tell him you'll meet him with a Super Bee at the local drag strip."
Dodge-konsernet satset i tillegg tungt på markedsføringen av den nye budsjettmodellen med helsides annonser i alle de store bilmagasinene foruten nesten 250 tidsskrifter og aviser tilknyttet USAs større college.

Dodge Super Bee baserte seg på Coronet 440 i utstyrsnivå, men kunne i 1968 bare fås som 2-dørs coupè. Dette var en følge av lavkostnadsmålet, bakre vinduer til å vippe ut var billigere enn hardtoputgaver med vinduer som sveives ned. Videre var det standard med hel benk foran, 4-trinns Hurst gulvmontert manuell gear, dobbelt eksosanlegg, kraftigere hjuloppheng, trommelbremser uten servo, såkalt bumblebee-stripe rundt hekken og dessuten panseret fra Coronet R/T med en forhøyning for synsinntrykkets del. Motorutvalget var meget enkelt, standard var en fireporters 383 V8 på 335 hk. Denne spesialutgaven ble kun levert i Super Bee og var en 383 Magnum (egentlig 330 hk) med kvassere kam og topper som gjorde at den ble oppgitt til 335 hk. Det eneste tilvalg kunden hadde på motorsiden var 426 HEMI.
I 1969 kom det mindre endringer på lykter foran og bak, samt grill og sidemarkeringslampene som dette året kun var refleksinnsatser. Fabrikken leverte nå også bilen som 2-dørs hardtop og de doble bumblebee-stripene over hekken ble til èn bred. Som tilvalg kunne en bestille et funksjonellt ramcharger-panser med to scoop og pyntescoop til bakskjermene.
Den store nyheten ble introdusert senere i modellåret og ble gitt navnet Super Bee Six Pack. På fendertagen og buildsheet het bilen da A12, noe som avslørte en av de villeste bilene til gatebruk i denne tiden. A12-biler ble utrustet med et helt nytt motoroppsett bestående av en oppgradert 440 V8 og tre doble forgassere på tilsammen 1350 cfm. Kjøper kunne velge mellom 4-trinns manuell med Hurstskifter eller 727 TorqueFlite automatkasse, sammen med et bombesikkert drivverk som bestod av 9 3/4 Dana 60 bakaksel, 4.10:1 utveksling og naturligvis Sure-Grip sperre. Hjulene var enkle, 6" brede og svartlakkede stålfelger med krommede hjulmuttere som eneste pynt, og påmonterte Goodyear G70x15 Polyglas dekk. Hjulkapsler var ikke et alternativ sammen med A12-pakken. Dette viste at Chryslerkonsernet nå for alvor tok for seg av gateracingmiljøet. Kapsler måtte uansett fjernes ved deltakelse på dragstrippen og se for deg en midsizebil i gata på slutten av sekstitallet uten hjulkapsler, det gav virkelig inntrykk av at bilen var ment for racing. Konsernet stylet også Six Pack-bilene med det mest agressive, funksjonelle, panserscoop noensinne lagd til gatebruk. Ett mattsvart glassfiberpanser med Six Pack-logo og fire panserlåser i racingstil kunne stille hvilken som helst Camaro eller Mustang i skyggen.
I utgangspunktet ble bare A12-pakken kombinert med de fire fargene grønn, rød, oransje og gul. Senere samme år ble imidlertid hele fargeskalaen tilgjengelig også her. For å gi deg litt forståelse for hvilket marked Dodge siktet seg inn på med sin Super Bee Six Pack lister vi noe tilvalgsutstyr A12 ikke lot seg kombinere med; aircondition, tilhengerfeste, cruisecontrol og skivebremser(!).
I følge Mopar-guru Galen V. Govier ble det bygget 1.487 eksemplar av Super Bee Six Pack i 2-dørs hardtoputførende. I tillegg ble det levert 420 coupèutgaver.

Guttorm Frisell fra Ise i Østfold importerte sin 1969 1/2 Dodge Super Bee Six Pack tilbake i 1986 som Milestonebil. Bilen er opprinnelig fra Florida og ble eksportert til Uddevalla i Sverige i 1980. Den svenske eieren pusset opp bilen noe før den skiftet eier og nasjonalitet for SEK 60.000,- i 1986. For noen priser det var den gang på disse bilene tenker du kanskje nå, men husk nå at i tillegg til kjøpesummen forlangte Mor Norge importavgifter som langt oversteg dette tallet.
På begynnelsen av 90-tallet så Guttorm igjen behovet for en restaurering av bilen og den ble nå plukket helt ned. Originalstand var målet og grundighet en dyd. Først nå utpå 2000-tallet har den blitt ferdigstillt, men bilen har blitt utrolig fin hvilket er bevist med premiering på ulike treff både her på berget og i Sverige. Vi nevner blant annet publikums førstevalg på vårt National Mopar Muscle Meet i 2004 og vinner av B-body klassen på Skandinavian Mopar Nats i 2005.
Guttorm forteller at restaureringen av en så spesiell bil har vært både interessant og morsomt, og han virker ikke redd for å begi seg ut på en tilsvarende oppgave i fremtiden. Men det må i så fall være samme modell eller i hvert fall en lignende. Det er nå en gang sånn at menn bare faller for èn spesiell jente - eller èn spesiell biltype.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige