Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil mai 2006

1976 Plymouth Valiant Custom

1976 var siste året for Plymouths A-body linje med Valiant, Duster og Scamp. Det samme året ble Volare introdusert og disse ble da solgt parallellt. Basismotor var den velkjente 225 Six som leverte 100 hk. Som option kunne man få 318 eller 360 V8. Det ble levert 32.901 Valianter som 4-dørs sedan utgaver i 1976.

Anton Drønen fra Samnanger eier Valianten vi her presenterer. Akkurat denne bilen er godt kjent i det "gamle" amcarmiljøet i Bergen og omegn fra den ble solgt ny januar 1977. Byens siste ordentlige smed eide nemlig denne bilen frem til sin bortgang tidlig på 90-tallet. Ikke få amcar og drosje-eiere har vært innom han og fått banket opp bladfjærene sine på nytt og sikkert lagt merke til den fine Valianten denne hadde. Da bilen ble solgt etter dødsboet var den fortsatt i meget god stand så nær som til førersetet. Bilen var ikke kjørt mer enn rundt 40.000 km, men smedens kraftige kroppsbygning hadde tæret hardt på førersetet. Den neste eieren hadde så bilen bare en kort periode før den ble solgt til en arbeidskollega innen helsevesenet. De neste årene ble den dermed brukt som dagligbil til og fra jobb med den slitasjen vestlandsklima og vintersaltede veier fører med seg. Etter noen år som dette kunne bilen vært klar for å pensjoneres og skrotes, men slik skulle det ikke gå. En kjenning av Anton hadde i mellomtiden kommet bort i bilen og noen dager før jul i 1998 var han på telefonen. "Kom og hent Valianten innen tre dager, ellers går den i Rådalen" var meldingen. (Merknad: Rådalen er fyllplassen og bilskrot i Bergen.) Anton husket godt Valianten og reiste for å se på den. Kilometerstanden var ikke avskrekkende 99.000, men mye rust var kommet til siden han så bilen hos smeden. Det er rart med det, men enkelte ting og biler er bare en del av kultur- og lokalhistorien. Akkurat denne bilen som hadde gått i Bergen siden den var ny var absolutt noe som burde bevares for framtida, syntes Anton. Han betalte en sum lik vrakpant for den og sa til seg selv samtidig at den bilen skulle på vegen igjen. Anton er en nevenyttig kar med lang fartstid innen Moparmiljøet i Norge. Med godt pågangsmot startet han karosserijobben samt skiftet begge framskjermene og en dør. Deretter ble bilen lakkert av ham selv i opprinnelig Deep Sherwood Green kulør. Motoren var knapt innkjørt og trengte ikke annet enn vanlig service-ettersyn. Passende hjulkapsler fikk han av en bekjent som hadde en 1975 Duster på 80-tallet og valgte bort kapsler til fordel for kromfelger. Kapslene var i korrekt skikk passende Valianten. Sofaen foran ble også en liten morsom affære. I løpet av vinteren fikk han tak i en passende A-body benk som var kledd opp igjen i passende grønn farge, velour riktignok, men det fikk duge. Denne fikk han gratis av en bekjent sammen med noe annet Moparinteriør av forskjellig kvalitet. Nå trengte ikke ryggen byttes så bare bunnen ble byttet ut. Ryggen med velourtrekket slengte han oppå taket på en Aspen i innkjørselen og tenkte ikke mere på den. Utpå senvinteren under snørydding kastet han imidlertid et blikk på ryggen og så stivnet han et lite øyeblikk. Det er noe galt der, tenkte han, og strente rett bort og tok et godt tak i ryggen. Varetrekk! Snømåkingen var glemt og plutselig stod han og dissekerte den kasserte seteryggen som hadde lagt død ute på et biltak hele vinteren. Riktig grønnfarge under og riktige utsmykninger og mønster - utrolig men sant! Nå fikk Valianten både perfekt sofabunn og -rygg passende dens kilometerstand og alder da den ble satt inn i trafikk utpå vårparten 1999. Dette var nemlig intensjonen da Anton gikk løs på restaureringen av bilen, den skulle være en familiebil med potensiale som dagligbil året rundt. Det å restaurere en 4-dørs stolpebil blir i dag av mange ansett som forkastelig. Penger du aldri får tilbake og arbeid som ikke blir verdsatt. Anton og mange i bilmiljøet han vanker i, har derimot øynene åpne for historisk verdi. Da er det ikke superrestaureringer til bedre enn fra fabrikk som gjelder, men en reell tilstand på bilen ut fra faktorer som nettopp kilometerstand, alder, geografisk miljø med mere. Slik ble den også brukt de to første årene, men Anton som er i den heldige situasjon at han kan velge mellom flere biler, syntest etterhvert at den ble for fin til å raseres av vintersaltede veger. Dermed går den per i dag bare som en reservebruksbil sommerstid. Og med bare 116.000 km på telleren vil den vare i mange år når den er i gode hender.


[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige