Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil september 2007

1988 Chrysler Le Baron convertible

Tilbake i 1982 leverte Chrysler sin første framhjulsdrevne bil, med navnet Le Baron. Den nye Le Baron var en liten bil tilpasset datidens ønsker på markedet. Bilen ble levert som 2-dørs coupè, 4-dørs sedan og 2-dørs convertible. I 1987 fikk 2-dørs utgavene av Le Baron en ordentlig ansiktsløftning i form av lekker aerodynamikk og de beholdt samme design inn i 1988 som denne månedens bil vi presenterer. Noen av datidens bilmagasiner gikk så langt som å kalle designen for "coke bottle" tilsvarende legendariske Dodge Charger fra 1968-74.

Oddvin Skråmestø fra Askøy utenfor Bergen importerte selv sin 88-modell Chrysler Le Baron tilbake i 1997. Sammen med et par kamerater drev de på den tiden et lite firma som blant annet importerte kjøretøyer fra USA. Oddvin hadde lenge ønsket seg en convertible og bestemte seg for å kjøpe en brukscab fra California. Hvorfor det ble akkurat en Le Baron husker han ikke. Han ville ha en nyere cab og da helst en Chrysler, men den burde også være over 10 år på grunn av avgiftene. Dessverre. Planen var å ha den noen år for så å selge den, men slik ble det ikke. Det har den vert for god til!
Bilen kom til Norge sammen med en 68 Corvette bigblock cab og en 67 Mustang cab. Disse bilene ble kjøpt usett fra California med god hjelp av Jan Tømmervik som bodde der og tok på seg slike oppdrag. I august 1997 ble bilene hentet hos Holger Fisher i Oslo og Le Baronen var akkurat som beskrevet. Og siden Oddvin & Co. var registrert firma så fikk de lov til å kjøre bilene hjem på såkalt tollpass, for så å låse inn bilene til toll og avgifter ble betalt. Oddvin hadde knapt sett en slik bil før, og langt mindre kjørt en. Men han hadde ikke kjørt lenger enn til Sollihøgda før det ble slått fast at dette var en behagelig bil å kjøre. Så bra at han ikke lot vennene få kjøre den i det hele på veien hjem. Det fristet nemlig ikke noe særlig å kjøre Mustang, heller ikke Ford F-250 med Corvette på henger, tilføyer han muntert.
Etter at staten hadde fått sitt bidrag kunne prøveskilter hentes og bilen kjøres med. Han hadde ikke tenkt å registrere den før i januar 98 og hadde noen måneder til å forberede bilen på et nytt liv i Norge, med nye regler/pålegg som den stakkars bilen måtte tilpasses for å få innvilget asyl her. Lampene måtte bygges om etter norske krav. I Rådalen (den gang Bergens innleveringsted for skrotede biler) stod det på denne tiden en 87-modell coupe. Denne hadde gått rundt noen ganger, men rygge- og markeringslampene var intakt. Akkurat denne coupe-utgaven fikk i det hele tatt levere fra seg en mengde deler etter som årene gikk og Oddvins cab trengte nye organer. For å få gult blinklys bak ble det borret hull i de nyinnkjøpte ryggelysene og satt inn gule pærer. Dermed var ryggelys og blinklys i samme lampe. Senere er disse byttet til europeiske baklamper slik bilen fram står nå. Markeringslampene ble tapet over og sideblinklys ble montert i markeringslampene foran fra delebilen. Park- og blinklampe foran ble erstattet med noen som passet i åpningen og gav henholdsvis gult blink og hvitt parklys. Sikkerhetsbelter måtte også byttes til E-merkede. Typegodkjenning fra Møller var innhentet og Oddvin retter en takk til Jan Jedemo for denne. Bilen ble godkjent ved biltilsynet og Oddvin fikk selv skrive inn rammenummeret i innerskjermen. Den veldig hyggelige kontrolløren hadde nemlig glemt lesebrillene sine denne dagen.
Nå var enda en Chrysler klar for Norge. Ved registrering av bilen over nyåret hadde Oddvin gjort alt riktig, trodde han. Førstegangsavgift og årsavgift var betalt. Hos biltilsynet siktet han seg inn på en yngre, og sikkert veldig hyggelig, dame. I bergensdistriktet verserte ulike skrekkhistorier om hvor vanskelige de gamle damene på tilsynet kunne være. Men da han nådde frem til skranken skulle selvfølgelig den unge damen ha lunsj og han ble satt over til en dame av eldre årgang. Dessverre. Papirer og kvitteringer ble fremlagt, men da viste det seg at bankbetjeningen hadde forvekslet hans kvittering på førstegangsavgiften med en tilfeldig på skranken... Etter mye frem og tilbake pluss telefoner til banken, ble den riktige kvitteringen fakset til biltilsynet. Det var så vidt han ikke måtte kjøre tilbake til banken etter kvitteringen. Endelig ble skilter og vognkort utlevert. En lei Oddvin grep skiltene og stakk ut døren så fort han kunne. Vel ute i bilen leste han gjennom vognkortet og så fort at damen hadde skrevet feil. Convertible var blitt til "connertible". Så hans bil er vel den eneste som er registrert som en connertible. Det var nemlig ikke aktuelt å gå inn igjen!
Time til understellsbehandling ble bestillt, man bor da i fuktigste Bergen. Bilen var da helt blank under og det gikk an å lese papirlappene med delenummer enda bilen var 9 år. Første langtur gikk til Power Big Meet Västerås i 1998 og som noen av dere kanskje husker så var dèt året det regnet så mye at det søndagsdelen ble avlyst. Typisk - første gang på Power med convertible. Senere samme år ble kalesjen dessuten byttet, den gamle hadde krympet under Californias varme sol.
I november 98 ble han uforskyldt innblandet i en kollisjon. En Ford Granada svingte plutselig ut foran han på en forkjørsvei med 60-sone. Granadaer, som vi Amcar-eiere vanligvis tenker på som en småbil, vant denne kampen. Oddvin trykte inn motpartens begge sidedører og rakk så vidt å tenke før det smalt "OK nå får jeg teste airbagen!". Men denne løste ikke ut. Skadene bestod i knust skjerm og front, lyktelukene og støtfanger. Panseret ble bøyd nedover og fronten ble flyttet noe mot høyre. Takstmannen fikk en komplett liste over hva som var ødelagt og det utgjorde over kr. 50.000.- Etter dette tok det en måned før bilen kom på veien igjen. Phoenix i Tønsberg hadde en delebil med delene som trengtes og den hadde tilfeldigvis riktig farge. Dette var riktignok en 90 modell, men delene var nesten like. Kjennere kan se at bilen har front fra 90 mens resten er fra 88. CI Service i Bergen fremskaffet også diverse småting som behøvdes. Uansett, i påsken 99 ble bilen demontert og levert til lakkering. Det var tilløp til flassing på bakskjermen og de brukte delene var heller ikke strøkne.
Etter dette har bilen rullet som dagligbil sommerstid inntil den nylig ble avløst av en 2000 -modell Dodge Ram. Framover nå blir den benyttet helst når lysten er tilstedes og det er cab-vær i Bergen.

Foto: Oddvin Skråmestø

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige