Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil oktober 2007

1971 Imperial Le Baron

Året 1971 blir husket av ulike årsaker hos forskjellige mennesker. Richard Nixon var president i USA og under hans ledelse skjedde The Christmas Bombings, de mest massive bombingene av Nord-Vietnam under denne krigen. I 1971 ble en 20 års handelsblokade mellom USA og Kina opphevet. Fornøyelsesparken Disney World i Florida åpnet også dette året. 1971 blir også husket av mange moparinteresserte, filmen Vanishing Point hektet mangt et guttehjerte med en av filmhistoriens mest uvanlige biljakter. Og på Indianapolis ble en Dodge Challenger convertible kjørt som Official Pace Car og var innblandet i en stygg ulykke her. 1971 blir også regnet som slutten av muskelbilepoken i USA, det siste året du kunne bestille en 426 HEMI i en relativt sett ordinær gatebil.

Fullsize linjen fra Chrysler i årene 1969-71 hadde et av tidenes nydeligste design med sporty karosserilinjer, den såkalte Fuselage stylingen. Særlig to-dørs utgavene skinte av aerodynamikk og var overlegen samtidige konkurrenter fra Lincoln og Cadillac. Bilene var brede og lange og karosserisidene trekt opp mot bilens øvre flater, lignende dagens Chrysler 300 C sitt design. Imperial for 1971 ble levert standard med 440 V8 oppgitt til 335 hk. Basispris i utsalg tilbake i 1971 var USD 6.044 og det ble lagd 1.442 todørs utgaver.

Hugo Normann fra Romedal eier en fin Imperial Le Baron fra 1971. Den tilhørte tidligere et annet medlem i klubben på Sørlandet, Rolf Skog, men var innom en bilforhandler i mellomtiden. Hugo hadde en annen Imperial, en godt vedlikeholdt firedørs 70-modell, som han byttet inn mot denne. Hugo liker ikke å selge biler, men mener han kom godt ut av byttehandelen og har vært veldig fornøyd med første sommeren i denne. Bilen kom til Norge rundt tusenårsskiftet og har siden da vært i gode hender. Rolf Skog sørget for ettersyn og en opplakkering i original farge i årene han hadde den. Interiøret ser nesten ubrukt ut og er en nytelse å sette seg inn i. Fargene er nydelig avstemt mot imiterte trepaneler i dashbordet, og Imperiallogoen er preget inn i setene. Utstyr som klimaanlegg, automatgear, automatisk fartsholder og automatisk hovedlysdimmer er naturligvis på plass i en slik bil. At seteinnstillinger, vindusheisere og dørlåser er elektriske behøver vel ikke å nevnes. En interessant detalj for å vise hvor tidlig ute bilindustrien i USA var med nye løsninger, er blokkeringsfrie bremser. Dette var tilvalg for første gang i 1971, og kun på top-of-the-line biler. Hugo sin bil kommer imidlertid fra California og der var nok ikke slike løsninger like salgbare som i vinterligere strøk.

Nyhetskanalen CNN publiserte nylig en liste over de 50 verste bilene opp gjennom årene. 1971 Imperial Lebaron havnet utolig nok på denne lista og vi er ikke verre enn at vi gjengir hva de skrev om denne;
The glamorous Imperial marque was, by the late '60s, reduced to a trashy, pseudo-luxury harlot walking the streets for its pimp, the Chrysler Corporation. By 1971, only the Imperial LeBaron was left and it shared the monstrous slab-sided "fuselage" styling of corporate siblings like the Chrysler New Yorker and the Dodge Monaco. Appearing to have been hewn from solid blocks of mediocrity, the Imperial LeBaron two-door is memorable for having some of the longest fenders in history. It was powered by Chrysler's silly-big 440-cu.-in. V8 and measured over 19 ft. long. The interior looked like a third-world casino. Here we are approaching the nadir of American car building — obese, under-engineered, horribly ugly. Or, it would be the nadir, except for the abysmal 1980 Chrysler Imperial, which had an engine cursed by God. The Imperial name was finally overthrown in 1983.
Webmaster kommenterer gjerne denne og sier for egen del at bil skal velges med hjertet foran hjernen. Hugo har også skjønnt dette!

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige