Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil oktober 2008

1957 Plymouth Belvedere Sport Coupe

1957 var året for revolusjonærende bildesign fra Chrysler Corp. Alle modeller ble levert med de lekre halefinnene Virgil Exner i ettertid er kjent for og nettopp dette ble en tung kamel å svelge for konkurrentene. Hos Chevrolet gikk en mann fra designavdelingen til toppsjefen med en Plymouthbrosjyre, slengte den fra seg på kontorpulten hans og sa "Hvorfor slutter du ikke?". Det er å ta pusten fra konkurrenten, det!

Kjell Egil Mandelid fra Voss ble hektet på 57/58 Plymouth da filmen "Christine" gikk på kino i 1984. Den gang 15 år gamle Kjell Egil hadde lest AMCAR Magazine og Bilsport i mange år, men denne gamle Plymouthen var den tøffeste bilen han hadde sett. Han visste med en gang at dette var en bil han måtte ha. Da han ble gammel nok til å kjøre bil hadde han allerede hatt Ford M og Dodge Dart og han vanket så klart i amcarmiljøet på Voss. Så, under en tur til USA i 1994, oppdaget han nettopp en 57 Plymouth Belvedere avertert til salgs. Dette var før internettet sin tid og det var lokalaviser og annonseblader som gjaldt. At Kjell Egil og følget befant seg i staten Washington og Plymouthen var i Fargo i North Dakota, var ingen hindring. Heller ikke at det var en 57-modell og ingen 58 Fury som i filmen. Denne muligheten skulle ikke gå til spille. Avgårde bar det og bilen viste seg å være i grei og kjørbar stand. Kjell Egil skulle uansett gjøre en Christine-kloning av den så finishen var ikke avgjørende for eventuell handel. Penger skiftet eier og bilen skiftet kontinent. Den første sommeren hjemme i Norge brukte han bilen som den var, mens alle filmbil-tanker og pågangsmot gjorde at han plukket den ned for restaurering da vinteren kom. Noe vi alle vet er at restureringer tar mye lengre tid enn det planlagte, og i Kjell Egil sitt tilfelle ble han rammet av sykdom kort tid etter. Dermed sto prosjektet inntil 2001 og i løpet av årene hadde ideen om å skape en Christinekloning bleknet, nå var det originalrestaurering som gjaldt. Ettersom tiden var gått hadde historie på bilen blitt oppsporet og internett var i ferd med å bli tilgjengelig for mannen i gata. Kjell Egil oppdaget fort mulighetene rundtom med de ulike moparfellesskaper og diskusjonsforum og en hyggelig historie avdekket seg snart. Hans bil var nemlig solgt ny til en utvandret norsk dame ved navn Molli Anderson. Senere har han prøvd å komme i kontakt med miljøet rundt henne for om mulig å spore opp enda mer historie. Det viste seg at Ms. Molli døde i 1972 og at bilen hadde to eiere i mellomtiden før den kom til Norge. Lokalavisen i Molli Andersons hjemby, The Jamestown Sun, fikk nyss i historien og gjorde ett lite scoop der Kjell Egil endte opp på avisfremsiden!
Under restaureringen av bilen har han hatt veldig god hjelp av Knut Løvstad i klubben. Noe har han selv utført, mens Buland Autointeriør på Dal har stått for interiøret trekt opp i NOS-stoff, Helge Refsdal har hjulpet med listverk og karosserijobb ved Grimstad Bilskadesenter. Nå tok det årene frem til 2006 før bilen ble klar. Det tok tid å fremskaffe deler og enkelte jobber måtte gjøres igjen. Streben etter et best mulig resultat gjør at man ser nøyere på ting underveis. Spesifikasjonene på bilen er original 301 cid V8 med toports forgasser oppgitt til 215 hk. Torqueflite trykknappsautomatgear var en nyhet for 1957 og det samme med torsjon fjæringssystemet på bilen. Bilen ruller på originale stålfelger med kapsler og hvitside diagonaldekk i størrelsen 8.00x14 sitter på disse. Bremsene består av tromler rundt og virker uten servoassistanse. Et oppsett etter datidens standard, men som også virker fint på langtur til treff og cruisinger i dag. Belvederen ble ikke rød som i filmen Christine, men lakkert i original Sanddune White med stripe og taket lakkert i Desert Gold. Interiørets farge og mønster gjenspeiler denne lekre kombinasjonen.
Første langtur med bilen i 2006 gikk til Power Big Meet i Västerås. Knut Løvstad var tilstede der og oppfordret han til å kjøre opp til bedømming. Det gikk ikke verre enn at det ble en andre plass i klassen, en flott erklæring for bilens tilstand utstedt på europas største amcartreff! Senere har det også vanket premier og nå senest som juryens tredje favoritt på Norwegian Mopar Nats (bildet).
Sammen med flere kjenninger og andre klubbmedlemmer var Kjell Egil over til USA igjen i fjor i forbindelse med åpningen av bunkersen inneholdende en 57 Plymouth Belvedere. Denne var i utgangspunktet identisk til hans bil, men med motsatt fargekombinasjon utvendig. Foranledningen til at bilen i 1957 ble gravd ned i en betongbunker i Tulsa, Oklahoma, var byens 50-årsjubileum. Dette skulle markeres ved å konstruere en type tidskapsel som ikke skulle åpnes før til 100-årsjubileet. Bilen ble så senket i bakken blant annet med seg 40 liter bensin, en kasse øl, sigarettpakkerer og smertestillende piller, en bibel, noen hårnåler og en ubetalt parkeringsbot. En konkurranse ble så utlyst om hvem som klarte å tippe innbyggertallet i Tulsa i 2007. Den som tippet nærmest, eller vedkommendes arvinger, skulle så vinne både bil og innhold. Det var stor oppstandelse i byen ved hevingen av bilen og interesserte fra alle verdens kanter (som Norge!) var til stede. Biltypen er om mulig enda mer populær i dag enn tilbake i 1957. Likevel ble det en stor skuffelse for de frammøtte da det viste seg å ha stått vann i bunkersen og bilen var utenfor all redning. En framtid på et musčum med sin historiske bakgrunn vil den nok se.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige