Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil mars 2009

1936 Chrysler Airflow C9

I 1934 introduserte Chrysler og DeSoto en nytenkende modellserie kalt Airflow, ett betegnende navn for dens ultramoderne design. Designet var utviklet i vindtunnel og serien hadde selvbærende karosseri. Hovedlampene foran var innfelte i karosseriet i en dråpeform som også innbefattet parkeringslampene. Grillen skapte assosiasjoner til ett fossefall slik den var satt sammen av et større antall vertikalstillte, tynne, søyler. Istedetfor den utbredte flate frontruten hadde disse en todelt løsning i god aerodynamisk stil for å minske luftmotstand. Over bakhjulene ble det av samme grunn montert fender skirts i karosseriets/skjermens fulle høyde. Bilene ble detaljert med kledelig dekor, listverk og et panserornament. Airflowdesignet ble bare benyttet i årene 1934-1937 og produksjonen lidde av en sluttpris til kunden som lå rundt det doble av ordinære biler på markedet. Bilens særegne designløsning appellerte heller ikke til kjøperne i ønsket grad at de var villig til å betale ekstra for dette. Airflowutgaver gjorde det imidlertid sterkt på racingbaner og i forbrukstester. Sjåføren Harry Hartz satte 72 rekorder med Airflow i ulike hastighetsløp og han kjørte også en standardutgave fra kyst-til-kyst, Los Angeles til New York, med ett forbruk lik 18,1 miles per gallon. Flere av hastighetsrekordene stod i mange år etter dette.

Robin J. Ramsø fra Rissa i Sør-Trøndelag importerte i fjor vår en 36 Chrysler Airflow C9 til landet. Denne ble kjøpt usett etter annonse på Hemmings, og det ble en positiv opplevelse da den viste seg å være nesten bedre enn forespeilet av selger. Robin hadde lenge ønsket seg en Airflow da hans bestefar eide en slik tilbake i 1940-årenes USA og hadde snakket mye om denne i senere tid. Robin hadde en 1936-modell Chevrolet som ble solgt for å finansiere Airflowen, men etter å ha fått den hjem og kjørt litt med den er han ikke i tvil om at det er en mye bedre bil å kjøre. Selv hadde han aldri sett en slik i virkeligheten før dagen den kom til kaia i Oslo. Bilen har hatt tre eiere i California og Sør-Dakota i USA, og den fremstår som en nær urørt originalbil. Den originale sideventilerte åtteren på 323 cui, oppgitt til 120 hk, sviver fint og med tretrinns gir og automatisk overdrive henger den greit med i dagens trafikkbilde. Originallakken fra 1936 er intakt, men bærer preg av tidens tann på utsatte steder. Innvendig har stoffet ved en anledning blitt trukket opp igjen, mens dashbord og betjeningsknapper har holdt seg meget bra. Det firkantede speedometeret viser i tillegg til hastighet også motorens turtall med og uten overdrive. Målere for oljetrykk, ladning, tankinnhold og klokke finnes også. Den er også utstyrt med radio. I tillegg har den en søkelampe montert og varmeapparat hvilket Robin antar er utstyr som ble montert hos forhandleren da den var ny. Ved førstegangsvisning hos trafikkstasjonen etter import, fikk bilen merknad på hovedbremsesylinderen. Etter en service her fikk han skilter på den og nøt mange kjøreturer utover sommeren, blant annet en tur til Hot August Nights i Trondheim. Som nevnt har han ikke sett andre Airflow i Norge, men han kjenner til at det finnes en kjørbar i Halden og ett 34-modell objekt på Gol. Elles finnes det en del både i Sverige og Danmark så det skal ikkje være en umulighet å møte en slik på treff rundtom i Skandinavia. I 1936 ble det bygget 240 utgaver av C9 som todørs coupè og 1.590 av C9 firedørs sedan som denne. En lengre utgave benevnt C10 ble også bygget og dessuten en limousinutgave med skillevegg i glass mellom fremste seterad og resten av kupèen. Robin er takknemlig for at hans bil er så komplett. Det å skaffe deler til disse kan være en prøvelse. Over internett har han imidlertid skaffet seg en del kontakter og har lykkes å melde seg inn i den amerikanske Airflow klubben. Der finnes det folk som har holdt på med disse i en årrekke og har god oversikt over deler og spørsmål som måtte dukke opp. Opplysninger herfra tilsier at bare 27 stk. C9-modeller er kjent å eksistere i dag. Flere i Robins familie har fått med seg bilvalget hans. Bestefaren gikk dessverre bort innen denne drømmen ble en realitet, men hans modellbil av Chrysler Airflow står plassert i hattehylla når Robin er ute og kjører. En eldre tante husker da så vidt Airflowen bestefaren kjørte tidligere og hans onkel i USA fikk se og kjøre Robins bil før den ble sendt over til Norge.

Ved en tidligere anledning presenterte vi en 1971 Imperial som månedens bil. Den bilen var utrolig nok ført opp på nyhetskanalen CNN's liste over tidenes 50 verste biler. Chrysler Airflow unngikk heller ikke denne listen og vi er ikke verre enn at vi refererer hele begrunnelsen her:
The Airflow's "worst"-ness derives from its spectacularly bad timing. Twenty years later, the car's many design and engineering innovations — the aerodynamic singlet-style fuselage, steel-spaceframe construction, near 50-50 front-rear weight distribution and light weight — would have been celebrated. As it was, in 1934, the car's dramatic streamliner styling antagonized Americans on some deep level, almost as if it were designed by Bolsheviks. It didn't help that a few early Airflows had major, engine-falling-out-type problems that stemmed from the radical construction techniques required. Chrysler, and the even more hapless Desoto, tried to devolve the Airflow stylistically, giving it more conventional grill and raising the trunk into a kind of bustle (some later models were named Airstream), but the damage was done. Sales were abysmal. It wouldn't be the last time American car buyers looked at the future and said, "no thanks."
Det kan synes at designet var langt forut sin tid, dog til en pris som var uforenlig med de harde trettiårene.

Foto: Robin J. Ramsø

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige