Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil oktober 2009

1972 Dodge Charger

Tredje generasjon Dodge Charger ble lansert i 1971. Akselavstanden ble kortet inn fra 117 tommer til 115 tommer og utvendig fikk modellen rundere karosserilinjer, nærmest ett fastbackdesign, selv om colaflaskedesignen enda var påfallende. Moderne styling ble vist i form av skjulte vindusviskere, innfelte dørhåndtak, sideruter uten ventilasjonsvindu og spoilertippen på bakluka ble enda mer profilert. Skjulte frontlamper var nå bare standard på SE-utgaver, de øvrige modeller kunne bestilles med dette som ekstra utstyr. Til en forskjell fra tidligere årganger ble bakruta nå lagt i flukt med c-stolpene. Dodge nyttiggjorde seg forskning og teknologi fra deltakelse i NASCAR og utviklingen av spesialmodellene i 1969, nemlig Charger 500 og Charger Daytona. Ved testing i vindtunnel ble det avslørt betydelig turbulens som følge av bakrutens forsenking i c-stolpen, hvilket i høy hastighet påvirket bilenes stabilitet negativt. Vi kan gjerne trekke på smilebåndet av denne oppdagelsen som betydde null og niks for mannen i gatas matpakkekjøring, men faktum er at nettopp slike detaljer påvirket bilens rekkevidde og bidro til å få ned utslippene. Dette var samtidens ingeniørkunst. Motorene tilgjengelig, og oppgitt effekt ved introduksjonen av 1971-modellene, var tilnærmet identisk årene innen. Ved lanseringen av 1972-modellene, hadde derimot store endringer blitt gjennomført. Nye nasjonale regler vedrørende avgasser førte til at Dodge måtte senke kompresjonen på de største motorene for å tilfredsstille kravene her. Den legendariske 426 HEMI ble tatt av programmet og det samme med 383 bigblock motoren. 440 Six Pack ble tilbydd i salgsbrosjyrene, men innen 1972-modellene kom i salg, innstilte leveringen av disse også. Dermed ble en markant dekomprimert 440 med et fireporters forgasseroppsett, den største motoren tilgjengelig nå. I 1972 gikk for øvrig Dodge over til å oppgi effekt i netto hestekrefter og tallet 280 hk kan høres lite ut når 440-motorene tidligere var oppgitt til 370 til 375 hk (bhp). Men fortvil ikke om du får anledning å kjøpe en 1972 Dodge Charger med matching numbers 440 V8 - den er ingen sinke, den heller. R/T betegnelsen utgikk i 1972 og Charger ble levert i tre utgaver, basismodellen Charger, Charger SE og Charger Rallye. Standardmotor var 318 V8, alternativt 225 rekkesekser, mens 340 smallblock V8 og 440 bigblock kunne leveres i Charger Rallye. Nå skal det tillegges at det finnes noen få eksemplarer levert med 440 Six Pack i 1972 selv om det ikke skulle være mulig. Spesialbestillinger ble tatt opp og gjennomført i de tilfeller kunden var påståelig nok og bladde opp nok dollar.

Thor Solberg fra Oslo kjøpte seg for noen år tilbake en 1972 Dodge Charger. Å eie sin egen Charger var noe som hadde murret i bakhodet siden guttedagene. Han minnes en kjøretur da han som 14-15 åring fikk sitte på med en Charger og det var mange inntrykk som brente seg fast hos Thor. Denne Chargeren ble importert til Norge rundt 1995 av Jarle Gulbrandsen. Dette var altså før bilen kunne tas inn avgiftsfritt som veteranbil og tanken til Jarle var å benytte den i NARS løpsserien for amerikanske biler. Derfor ble et veltebur montert i bilen slik at den kunne fortolles gunstig etter reglene for konkurransebiler. Imidlertid opphørte NARS-serien å eksistere kort etter dette og Jarle satte bilen unna i påvente av at den skulle bli veteran. Buret ble fjernet igjen og bilen som en gang i tiden var opplakkert blå, ble i ventetiden frisket opp med ett nytt lag av den blå kuløren du ser på bildene. Ved inngangen til 2003 kjøpte så Thor Solberg bilen og har senere kost seg med å eie og kjøre den. Thor og Jarle har sammen dekodet litt av bilens data og det viste seg å være bilens originale 318 V8 som fulgte ved kjøpet. Denne er senere erstattet med en 318 fra rundt 1995-96 som nå er oppsatt med forgassermating. Originalmotoren er bevart og finnes hjemme i garasjen. Bilens fargeskjema bestod av hvit lakk utvendig med sort vinyltak, mens interiøret bestod av grønne dørsider og dashpad sammen med hvite sittegrupper. Det sorte vinyltaket på bilen er beholdt og står seg godt til den mørkeblå lakkeringen. Innvendig er Thor i ferd med å trekke om alt til å bli sort ved bruk av reproduksjonsdeler etter originale maler. Den grønne og hvite innredningen var ikke helt Thors bilde av Chargeren i hans drømmer, et sort interiør derimot, dèt står til alt. Bilen har ellers hel sofa både fremme og bak og er registrert for seks personer. Servoassistert styring og bremser finnes, men ellers er den ikke påkostet meget utstyr fra fabrikk. Thor har selv valgt et mere moderne utseende på dekk og felger. Bilen ruller nå på brede 17" Billet polerte aluminiumsfelger og dekkene er 255/55 fremme og 275/55 bak. Disse synes Thor er i bredeste laget for kjørekomforten og til neste år blir det trolig litt mer moderate dimensjoner på de samme felgene. Thor er opptatt av at bilen skal være tur- og brukervennlig og derfor finnes det heller ingen planer om noe motorbygging. Familien har tilknytning til Karlstad i Sverige og rett som det er får Chargeren en tur dit. Det er en god runde frem og tilbake og da ville det blitt både slitsomt og kostbart med bigblock og racegearing.

PS: til deg som ønsker en lett måte å skille 1971 og 1972 Dodge Charger; ta ett raskt blikk på sidemarkeringslampene. 1971 modellene hadde disse innfelt i karosseriet både fremme og bak. Alle 1972 modeller hadde lamper montert utenpåliggende karosseriet.

Foto: Thor Solberg

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige