Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil august 2010

1970 Dodge Challenger R/T convertible

I april i år stod bilen klar etter byggeperioden på to år. Leif Westby i Skien startet med å lete opp ett objekt av en 1970 Dodge Challenger R/T convertible i USA, og har nå totalrestaurert den. Leif har tidligere eid en del spennende Moparbiler og var klar på at denne gang skulle det være en 70-modell R/T cab. I sin tid tok Leif inn den flotte, grønne, 1970 Charger R/T SE'n med 426 HEMI som enda er i klubben, og ved salget fikk han en 68 Charger med ettermontert HEMI som delbetaling. Han har også hatt en annen 70 modell Challenger convertible som ble brukt på stripa, med HEMI den også selvsagt. Den kjørte 1/8-mila på lave syvsekundere og hastigheter rundt 180 km/h, takket være et vasst oppsett og hemimotoren som opprinnelig ble produsert for Sox & Martin teamet i 1966. Også en 78 modell Dodge Li'l Red Express har Leif hatt i sitt eie, en frisk pickup han kjørte med på stripa rundt 1989.

Leif kjøpte Challengeren som et objekt. Det er en ekte R/T convertible opprinnelig levert med 383 V8. Det fulgte med en motor ved kjøpet, men Leif så seg ikke bryet verdt med å få den fraktet over dammen. I stedet kontaktet han Tim Banning i Canada som konstruerte ett oppsett med motor, gear og kjølesystem til bilen på hans bestilling. Han søkte i forkant av dette mye rundt etter seriøse motorbyggere og endte opp med Banning som han overhodet ikke fant noe negativt omtale av. Banning leverte på bare seks-syv uker en 540 cui HEMI benktestet til å yte 698 hk. Sekshundreognittiåtte, altså! For å flytte disse kreftene over til bakhjulene er det brukt en forsterket 1974 modell 727 automatkasse sammen med bombesikker Dana 60 bakaksel. Utvekslingen bak er 3.54:1 og det gjør bilen egnet for både lek og moro. Og selvfølgelig til en helt grei bil å kjøre med. Leif er meget fornøyd med motoren og har ikke hatt noen problemer med oppsettet. Eksosanlegget består av 2 1/8" keramiske headers og ett dobbelt 3" system fra TTi. Veldig hendig å få motor og drivverk levert på en pall utenfor garasjedøra når det ellers var nok å ta tak i av karosseriarbeider med bilen. Alt utenom dørene på denne bilen var i så dårlig forfatning at det har blitt byttet ut helt eller delvis med nytt stål. De ferdig tilpassede bitene ble levert av Auto Metal Direct og Leif har selv utført tilpassing og sveisearbeidet med dette. Mye av listverk, grill, lamper og andre finesser har KS Auto Parts i Notodden fremskaffet. Leif berømmer Karl Ivar for hans kompetanse på dette faget. Rutemekanismen var noe av det Leif strevde lengst med å få i orden, men det løste seg det også med god hjelp. Cabstativet på bilen var relativt bra, men pumpene ble byttet og taket er selvsagt nytt. Opprinnelig var det sort tak, men Leif valgte hvitt under restaureringen. Caben er motordrevet og bilen er også påkostet en del annet utstyr. Grønntonede vinduer, alle elektriske operert, et sporty rimblow ratt samt skinntrukkede seter. Racinginspirerte panserlåser og tanklokk er montert. Bremsene er oppgradert med skiver fremme og er servoassisterte mens styringen er tradisjonell for muskelbil; muskeldrevet. Runar Rossland lakkerte bilen i original plum crazy kulør og en sort bumblebeestripe er montert over hekken sammen med sort go-wing spoiler. Altså finnes en lang liste med kledelige originaloptions. Einar Jøntvedt, en lokal kjenning med nærmest identisk bil, var til god hjelp med det elektriske opplegget på bilen. Hjulene er Centerline smidde aluminiumsfelger i 15" diameter. Leif er ikke med på trendbølgen med lavprofildekk og mener bestemt at muskelbiler skal ha denne størrelsen felger. Mickey Thompson dekkene bak måler dessuten 29" og bidrar til det klassiske utseendet Leif ønsker.

Leif har gitt bilen navnet Nelly og fått produsert egne dekaler i tidsriktig design. Etter noen runder med Statens Vegvesen fant de også ett ledig registreringsnummer som egnet seg, H-70426. Til nå i sommer har bilen gått problemfritt og bydd på mye glede. Leif har ikke fått prøvd den på noen lengre turer enda, men håpet er å komme seg til Norwegian Mopar Nats på Elverum i midten av måneden.

Foto: Leif Westby

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarč Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige