Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil november 2013

1964 Imperial Crown convertible

Juryens førstevalg på årets Norwegian Mopar Nats ble Håkon Lunde Strøm sin 1964 Imperial Crown convertible. Håkon har eid bilen i nær 20 år nå, men bare kjørt med den på veien to somre, den første og den seneste. Den ble plukket ned for en gjennomgang der han gikk i den typiske fella at dette ville ta lenger tid enn antatt…

I 1986 handlet Håkon seg sin første Imperial, en firedørs Crown, som siden da har rullet tusenvis av kilometer hver sommer. Mange klubbmedlemmer har møtt han med den bilen, på biltreff landet rundt eller i Sverige. Etter noen år med denne bilen, begynte tankene å spinne rundt det å ha en convertible av samme type. Nå snakker vi om en epoke i gamle dager før internettannonser fantes og til og med før sms-meldinger var oppfunnet. Det var i torsdagsutgaven av Aftenposten man leste radannonser opp og ned om man var på bruktbiljakt. Det ville vært utopi å vente at en nær 30 år gammel Imperial convertibleutgave skulle dukke opp her. Håkon så i stedet vestover til USA. Hemmings gav ut månedlig en flere hundre sider tjukk katalog med brukte- og klassiske biler for salg. Denne leste Håkon sporadisk her hjemme, men i 1994 fikk han tips fra en kjenning i Florida som hadde notert seg to aktuelle biler for ham. Selgerne ble kontaktet og en tur til USA ble hurtig planlagt. Kameratene Rune Kolberg, Jørn Tore Lien og Jørn Ødegård, slo følge, og førsteprioritet var en èn-eiers bil i Green Bay, Wisconsin, hvor sønnen solgte bilen etter sin avdøde far. Den var registrert og forsikret, men hadde ikke vært i trafikk de siste tre årene. Reisen gikk raskeste rute til Wisconsin, bilen ble plukket opp, og gutta hadde fjorten fine dager i åpen Imperial før den ble shippet fra Baltimore, Maryland, og hjem til Norge.

Sommeren 1995 brukte Håkon bilen mye, blant annet på en langtur til Power Big Meet i Västerås. Kamerat og klubbmedlem, Lars Ravnås, fikk låne bilen til treffet Classic Car Week i Rättvik. Etter WPC klubbens høstreff dette året ble bilen sendt med Anton Drønen til Samnanger for en lettere restaurering. Både Håkon og Anton hadde den oppfatning at bilen var relativt intakt og at eksisterende deler kunne la seg bruke om igjen. Anton påbegynte demontering av bilen i god ånd. Så viste det seg raskt at bilen var i behov for en mere omfattende jobb enn at den ville bli klar til neste sommer. I den samme perioden stiftet Anton familie og Håkons Imperial ble satt til siden i påvente av ledig tid. Den ble stående slik i to-tre år før Anton, sammen med Jostein Knudsen i klubben, fraktet den over fjellet tilbake til Håkon. Håkon kjøpte inn deler fortløpende med tanke på å få bilen grundig restaurert. Litt utpå 2000-tallet ble en avtale inngått med Knut Løvstad for total gjennomgang i hans verksted. Knut ferdigstilte motor og drivverk på bilen. Alt overhalt og overflatebehandlet etter fabrikkspesifikasjoner. Chassiet ble også gjort ferdig samt en del andre detaljer, før Knut sin helse ble forverret og han måtte innstille all verkstedsdrift på ubestemt tid. Håkon hentet bilen hjem for andre gang etter avbrutt restaurering. Mye godt arbeide var lagt ned både hos Anton og Knut og dette var han takknemlig for. Delejakten hadde pågått hele tiden og nå hadde internett blitt tilgjengelig. Håkon var blitt en racer på å lete frem deler til Imperial, og siden restaureringen hadde trukket ut i tid så hendte det at han kjøpte samme del flere ganger. Enten fordi han håpet å ha funnet en del i bedre kondisjon - eller rett og slett fordi han hadde glemt å ha kjøpt den tidligere. Håkon har (og har hatt) flere 1964-66 Imperial så om delelageret vokser så kommer det sikkert til nytte over tid. Noen spesifikke deler som bare finnes på convertibleutgaver har han sågar vært nødt til å kjøpe hele biler i håp om at delen han søkte var der. I jakten på en spesiell list, importerte han ikke mindre enn tre (slitne) convertibler før han fikk delen han søkte. Restaureringsprosjektet hans har dermed gitt oss synergieffekter i form av flere sjeldne biler innført hit. En 1966 modell convertible han tok inn er fortsatt med i klubben vår, mens en 1964 og -65 modell er videresolgt til medlemmer i WPC Club Sweden Region. Og alle tre har kommet på veien igjen. Håkon har aldri sett noen andre 1964 convertible utgave med norske skilter, men kjenner til at det stod en slik avertert for salg rundt 2005 i Skoppum. Dens videre historie kjenner han ikke.

I 2010 startet en ny epoke i restaureringsarbeidet. Håkon hadde opprettet kontakt med Carlo Notaro hos Notaro Car & Parts i Åsarp, Sverige. Firmaet har spesialisert seg på Mopar av årgangene 1955 frem til og med 1961 modell, men innehar erfaring med alle amerikanske merker og modeller. Håkon fortalte om sitt prosjekt bestående av ett rullende chassis sammen med ett løst karosseri og en haug med løse deler. Carlos svar til forespørselen var enkelt: "Jag driver ju med 55- 61 Mopar, men man är vel inte rädda för en utmåning?!" Det er alltid vanskelig å se for seg hvor omfattende en restaurering blir og umulig å gi noen forhåndspris slik verksteder gjør på ordinære servicereparasjoner. Bilen ble stående hos Carlo i nær tre år, hvor det første året i stort sett gikk med i påvente av å komme i gang. Summeringen viste at arbeidet nedlagt utgjorde flere hundre timer under det estimerte. Kvaliteten på arbeidet er i toppklasse og Håkon uttrykker stor fornøyelse over Carlos verk. Så fornøyd at han prompte ønsket en full gjennomgang av sin firedørs Imperial på samme lest. Utvendig gjorde Carlo alt grunnarbeide før lakkering mens selve sprøytingen foregikk hos et firma han har avtale med. Alt av smådetaljer innvendig, under bilen og i motorrommet har Carlo selv restaurert eller byttet ut med nye deler, før han lakkerte disse. Interiøret er sydd opp igjen av Britt-Marie Johansson som Carlo benytter til slike jobber. Håkon hadde selv fremskaffet riktige materialer fra USA til interiørjobben.

Imperial har alltid vært godt utstyrte biler forbundet med høy komfort og klasse. Basisprisen på denne bilen i 1964 var svimlende $6.005. Listen med standardutstyr omfattet fireporters 413 cui V8 motor, tretrinns automatisk gearkasse med trykknapp styring og dimbar belysning, parkeringsbremsautomatikk, målere for drivstoff, lading, oljetrykk og motorens temperatur, trippteller, servoassistert styring og bremser, tepper innvendig, stopping i instrumentpanelets øvre og nedre del, to solskjermer (sminkespeil på passasjersidens), innvendig justerbart speil på førersiden, avblendbart innvendig sladrespeil, elektrisk klokke, elektriske vindusheisere, luft- og varmeapparat med dimbar belysning, hjulbue- og kanallister i rustfritt stål, heldekkende hjulkapsler, elektriske vindusviskere med spylerfunksjon og variabel hastighet, oppbevaringslommer i fordørenes armlener, belysning i hanskerom, bagasjerom og fremre askebeger, kartleserlampe og fire belysningspunkter innvendig, tre sigarettennere med askebegre og et teppelagt bagasjerom. Utover denne listen hadde Crown convertible utgavene i tillegg dette som standardutstyr: skinntrukkede seter, separate stoler fremme av høy standard og med fireveis elektrisk justering, doble oppbevaringslommer på seteryggene, fellbar seterygg på passasjersiden, elektrisk operert convertibletak og ett dobbelt eksosanlegg. Utover listen med standardutstyr fantes muligheter for å legge til en del ekstrautstyr etter smak og behag. Som oftest styrt av kjøpers lommebok. Da Håkons Imperial trillet av samlebåndet, var det krysset av for nær sagt alt ekstrautstyr tilgjengelig. Kun air condition og tiltregulering av rattstammen manglet på bilen, men det fikk Håkon montert inn under restaureringen. Delene til dette lå blant alle sakene han gjennom årene hadde kjøpt inn. For kuriositetens del liker vi å ta med listen over alt ekstrautstyret; automatisk fartsholder, automatikk for fjernlys, beskyttelseslist for dører, elektrisk opererte dørlåser, hodestøtter, utvendig speil på passasjersiden, pcv-ventil, fjernoperert elektrisk åpning av bagasjeluke, elektrisk styring av ventilasjonsrutene, setebelter fremme med innrullingsfunksjon, differensialsperre, tonede vinduer, hvitside dekk, AM/FM radio med elektrisk antenne og høytalere både fremme og bak, dynamisk styring av lyden til baksetet og ett skinntrukket interiør. For deg som kjenner bilene godt, har du muligens notert deg at beskyttelseslister til dørene mangler på bildene. Disse ble ikke klare under restaureringen, men skal monteres i løpet av kommende vinter.

Første eier kjørte mye med bilen. Håkon noterte seg tre vindusstickere limt på innsiden av venstre bakrute som bevitnet at bilen hadde krysset grensen til Mexico både i 1964, -65 og -66. Dette er detaljer som vekker en nostalgiker og Håkon tok kontakt med den gjenlevende familien etter forrige eier. Den framkom at familien ikke var noe glade for vinteren i Wisconsin, og på høsten dro de til Florida hvor de hadde opphold i to måneder. Derfra gikk turen videre til Mexico hvor de også oppholdt seg et par måneders tid mens den tøffeste vinteren raste hjemme. På vei hjem fra Mexico ble det igjen ett to måneders opphold i Florida igjen, for å akklimatisere seg før returen til Green Bay!

Som du kanskje har skjønt - eller om du kjenner Håkon fra tidligere - så liker han også å kjøre mye og langt. Speedometeret ble nullstilt ved restaureringen, og siden den ble hentet hjem fra Sverige på vårparten, har den tilbakelagt 5.500 miles. Det har vært problemfrie turer til treff i Västerås, Rättvik, Torsby, Elverum og Trondheim. En kort ferietur til Voss ble det også. På Norwegian Mopar Nats på Elverum mottok han den gjeveste prisen for Juryens Favorittbil, en utmerkelse som henger høyt. Han deltok også på WPC Sweden Region sitt sommertreff hvor bilen også valgt til Juryens Favoritt. Det er bare å gratulere med en flott restaureringsjobb - og å ha brakt en av sine drømmebiler tilbake på veien i topp stand!

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige