Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil juni 2014

1959 Chrysler 300 E

Helge Gunnulfsen fra Porsgrunn har fått seg en skikkelig eksotisk bil. Det er snakk om en Chrysler 300E fra 1959 som i seg selv er en sjelden og ettertraktet Mopar, denne har i tillegg tatt veien helt fra Hawaii til Norge!

300E var femte året til Chrysler 300 Letter Series, "the Beautiful Brutes". Produksjonstallet var veldig beskjedent i 1959, kun 550 2 dr HT og 140 convertibles ble produsert. Det kan komme av flere ting, bl.a. at 300E var den første 300 som ikke hadde Hemi-motor. I stedet var det nå en 413 cid V8 med to fireports forgassere som var god for 380 HK ved 5000 omdreininger i minuttet. Denne hadde ingen problemer med å ta de tidligere 300-ene i akselerasjon, men Hemien har bedre ytelse ved høyt turtall og i hastigheter fra 90 mph.

Chrysler 300E ble betegnet som en "personal luxury car": stor, tung og godt utstyrt. Man kunne bl.a. få Autopilot (cruise control), elektriske vinduer og seter, swivel seats (utsvingbare framstoler), elektrisk antenne, automatisk blending av lysene og automatisk blender av innvendig speil (Mirror-Matic). Det sistnevnte utstyret fikk ikke spesielt god kritikk ettersom det gir fra seg et kraftig klikk når speilet blendes. Når man kjørte på større veier med mye trafikk en sen kveld kunne speilet holde et forferdelig liv. Men stort sett fikk Chrysler 300E mye skryt for vegholdning, kjørekomfort og effekt, og ble sagt å være en av de aller beste bilene på verdensbasis med flere enn to seter i 1959.

Helge sin Chrysler er nummer 625 av de 690 300E som ble lagd. I følge Chrysler 300 Club International i mars 2006 så var det 116 coupéer og 28 kabrioleter som man hadde oversikt over (12 av disse var hoggebiler), dvs. at ca. 20% av alle 300E fortsatt eksisterer. Fronten på E-en er nokså lik 1957 300C og 1958 300D, men kan skilles fra disse på den røde grillen med horisontale kromlister. Legg også merke til at 300-merket bare finnes på venstre side (sjåførsiden) av panseret.

Første eier til bilen var eier av felgfirmaet Truespoke Wire Wheels, Kurt Lomier, i California. 300-en ble levert i Chryslerfargen Sandstone som var en "special order" farge. I utgangspunktet ble 300E kun levert i fargene Formal Black, Turquoise Gray, Radiant Red, Cameo Tan, Ivery White og Copper Spice. Av utstyr kan det nevnes el vinduer, el seter, klokke (som fungerer), sotede ruter (mest "sot" øverst), Swivel seats, Mirror-Matic og vindusspyler (manuell fotpumpe og pose til spylervæske). Helge syns det er greit at det ikke er en original AC-bil ettersom motorrommet blir mer ryddig uten slanger og kompressor til AC.

Bilen har tilnærmet originalt motorrom med to firepots forgassere, bremsekraftforsterker av "trekkspill"-typen og Jiffy Jet spylevæskebeholder. Første året med 413 cid. V8 kalt Golden Lion. I 1959 fikk skinninteriøret perforering for bedre komfort, men det resulterte kortere levetid. I seteryggen var det innpressing av Golden Lion i skinnet.

Ronald Phelps (også California) kjøpte bilen i 1975 og begynte restaureringen det året. Bilen var da svart og hadde (selvfølgelig) eikerfelger. Fargen ble endret til den sjø-grønne fargen bilen har i dag. Fargen skal være en Rolls Royce-fare som heter Carib Blue og er nokså lik Chryslers Turquoise Gray. Interiøret i denne bilen var det første som Gary Goers leverte til 300E og det er fortsatt i utrolig bra stand etter 37 år! Ron fikk tak i NOS taktrekk som også er i flott stand. Bilen ble ferdig restaurert i 1977 og ble brukt til forskjellige utstillinger da. For de som har eldre versjoner av bladet Mopar Collector's Guide så kan man finne en reportasje om bilen i oktobernummeret i 1997. Da hadde Ron montert en borret 440 med Stage V hemitopper som leverte 523 hestekrefter. I 2003 ble originalmotor og girkasse overhalt og montert sammen med original bakaksel. Bilen ble generelt satt tilbake til god, original stand. Etter det har den gått ca. 8000 miles.

I 2006 ble E-en solgt til Lloyd Eggstaff på Hawaii. Han fikk lakkert opp bilen i tilnærmet samme farge som den hadde hatt siden 1977. Det var Lloyd som la ut annonse på E-bay sist sommer som Helge fattet interesse for. Men å kjøpe bil fra Hawaii var ikke bare rett fram. E-bay ville ikke være ansvarlig for handelen i og med den vanskelige frakten, så Helge måtte sende penger rett til selger. Pengene ble overført 8. august 2013 og så var det bare å vente… Frakten gikk først fra Hawaii til California med en båt som skulle inn på alle små og store havner på Hawaii først. Deretter ble bilen satt i container med to andre biler i California. Der ble det ventetid - det var ikke akkurat en kø av biler som skulle til Norge. Via Panama og Nederland kom endelig containeren til Oslo 5. desember 2013. Frakten hadde gått fint uten skader på bilen. Etter en service ble 300-en godkjent av biltilsynet i Skien 14. mars 2014 helt uten anmerkninger. Helge kan konstatere at bilen er komplett med vanskelige 300-deler på plass. Han har komplettert med nye plastdetaljer til setene og håndbrekket.

Så langt er Helge veldig godt fornøyd med bilen og liker også godt at den sitter lavt på fjærene. Så nå er det bare å cruise og kose seg i denne eksotiske perlen!

Tekst og foto: Svein Håvard Skedsmo.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige