Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil mars 2015

1965 Dodge Dart GT

Per Monsrud har amcarhistorie i blodet fra helt tilbake på 1970-tallet. Sammen med tre kamerater startet han klubben Yankee Car Owners Club rundt 1978-79 i hjembygda Frogner, Sørum kommune. Klubben var høyst oppegående i mange år og de hadde egen buss med full reklamesponsing som gjorde dem i stand til å dra rundt på turer og treff. Det var høy sosial faktor, men ettersom tida gikk, gikk ungkarstatusen over for flere av dem, og klubben ble etter hvert lagt død. I lovverket sitt hadde de en paragraf som sikret donasjon av eventuelt overskudd til Norsk Luftambulanse i tilfelle klubben opphørte. Senere var han aktiv en periode i Eight Amcars Club som også har tilhold i Sørum. I denne perioden opphørte hans egen ungkarstatus å eksistere og bilhobby ble lagt til side for en tid. Sammen med kompisen, Morten Flaen, fungerte han som mekaniker for ett dragraceteam i Funny Bike klassen. Øyvind Dahl var sjåfør og kjørte inn seiere i både norske og svenske mesterskap. Per gav seg etter tre sesonger, mens Øyvind avanserte til Top Fuel klassen og vant europamesterskapet.

I 2010 fikk Per ett innfall at han ville dra til Lillestrøm 4. juli for å se på biler og møte gamle kjentfolk. Blant de flere tusen bilene tilstede den kvelden var det èn han festet seg ved. En hvit todørs 1966 Dodge Dart GT fra Eidsvoll hentet frem minner om en lignende han selv har eid. Per hadde en tilsvarende Dart, rød med hvitt tak og sekssylindret motor. Denne ble stående etter en bulking tidlig på 2000-tallet og solgt ètt år senere. Etter Lillestrømcruisingen dro han rett på Finn.no og sjekket markedet for Darter. Det stod tilfeldigvis en hvit, todørs, 1965-modell til salgs på Furnes i Hedmark for en hyggelig pengesum. Bilen hadde stått lagret i 22 år og var nærmest som ett låvefunn å regne. Og solgt! Da Per fikk kontakt med selgeren var handelen akkurat gjort opp. Gjett om Per med sin gjenoppdagede Dart-interesse følte seg snytt? Uansett, tre uker etterpå, dukket samme bil opp på ny for salg. Nå stod den hos Larsen på Lismarka, og han hadde kjøpt den med tanke på å lage seg en racebil. Den ærverdige Darten var for bra til å ende som racebil og han valgte å la den gå til noen som ville ta vare på den. Per var rask til å kontakte han og en kveldstur til Lismarka ble avtalt. Bilen viste seg så bra som forventet og han tinget på den. Noen dager senere fikk han med seg en kompis og dro oppover for å hente den. Larsen var en real mann å handle med, det viste seg at en annen kar hadde kontaktet han og bydd en høyere sum, men han holdt avtalen. I ettertid har Per funnet ut at denne budgiveren var ett annet medlem i den nåværende lokalklubben hans, ADCB Blaker. Det betyr at om han vil selge bilen i fremtiden så forblir den i nabolaget. Larsen hadde rukket å bytte dekkene til nyere og mere kjørbar gummi. Eksosanlegget var også skiftet ut. Bremsene hang litt og Per foretok litt akutthjelp i form av lufting og massering av bevegelige deler. Motoren gikk litt urent, men ikke verre enn at kjørelysten hans vant over det også. Den gamle Darten fikk seg sitt livs tur på over 22 år, fra Lismarka og til sitt nye hjem på Frogner. Med en smilende Per bak rattet.

Den urene motorgangen ble fikset med en ny coil. Darten har ett oversiktlig motorrom og det er forholdsvis enkelt å holde den ved like, sier Per. Deler til bilen er rimelig, legger han til, og store reparasjoner har han unngått til nå. Bilen har gått jevnt etter kjøpet og bare noen småting har det vært nødvendig å bytte. TEDs Moparts har levert bladfjærer til bilen, støtdempere og bremsetromler både fremme og bak er byttet ut, samt noen bærekuler. Spenningsregulator og dynamo har han også oppgradert, og mye god hjelp har han fått av kameraten, Steinar Larsen. Steinars garasje blir flittig brukt både til skravling og mekking. Og når man har gammel bil, så blir det gjerne til at man kjøper litt smått og stort av reservedeler som er kjekt å ha på hylla. Sånn i tilfelle...

Per sin Dart har fortsatt det meste av originallakken fra 1965 intakt. Forskjermene har på ett tidspunkt blitt lakkert opp. Da Per overtok bilen var den fryktelig matt over det hele, men en grundig polering hentet frem fordums glans. Innvendig har interiøret tålt tidens tann uforskammet bra. Det sorte interiøret er helt uten rifter og inni hanskerommet står en plakett som befester produksjonen i oktober 1964. Dart var rimelige modeller i innkjøp og Pers utgave har heller ingen påkostet luksus. Her finnes ingen servoassisterte bremser eller styring, ingen aircondition eller elektrisk opererte vindusheisere og seteregulering. Den har kupèvifte og ett varmeapparat og dessuten en vifte i bakruten for å fjerne dugg. Motoren er en 273 V8 med toporters forgasser og kreftene overføres gjennom en tretrinns automatisk gearkasse. Per fikk med bilens originale 13" hjul og tilhørende kapsler. Inntil videre har han bilen rullende på 14" slot mags felger som kler den godt. Per har ingen full historikk på vogna. Han har blitt fortalt at den kom inn som flyttegods til Norge og ble registrert første gang i 1970 på en eier i Bergen. Bilens speedometer er gradert i km/h og ikke i miles. Det kan tyde på at en nordmann bestilte den ny i USA med tanke på senere eksport. Eller det kan ha vært så enkelt som at det lokale Biltilsynet den gang, krevde den ombygget. Norske myndigheter har jo aldri hatt særlig tiltro til folk som har vært så dum og kjøpt seg amerikansk bil. Nyt friheten og kjør din Dart GT med god samvittighet, Per!

Foto: Per Monsrud.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige