Members cars: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Other cars |



























Choose language

Månedens utvalgte bil juni 2008

1970 Dodge Charger 500

Dodge Charger fra årene 1968-70 har et legendarisk design og er blant annet godt kjent fra filmene Bullitt og Dukes of Hazzard. Modellbetegnelsen 500 dukket opp i 1969 i form av en racingtilpasset utgave av Charger som skilte seg ut med hovedlykter og grill fremtrukket plant med skjermkantene/panseret og bakruten montert plant med C-stolpen. Dette var tilpasninger gjort for å unngå turbulens og tidstap under deltakelse i NASCAR-løp. En begrenset serie ble tilvirket av disse i 1969 før den enda mer ekstreme Charger Daytona løste den av mot slutten av året.
I 1970 utgikk de særpregede 500- og Daytonamodellene beregnet for racing og Charger 500 var dette året "bare" en litt mere påkostet variant av basismodellen Charger. Nå ble den levert med 225 slant six eller 318 V8 som standard motor og 383 bigblock med enten 2- eller 4-porters forgasser som tilvalg. En 500-utgave inkluderte også følgende ekstrautstyr utover standardpakke; vinyltrukne, separate stoler foran, elektrisk klokke og hjulhuslister. Ønsket kunden de største V8'erne som 440 eller 426 Hemi måtte man velge en R/T-utgave.

Carl Erik Lie fra Oslo hadde siden guttedagene ønsket seg en Dodge Charger fra årene 68-70 og dette skyldes en Matchboxlekebil han hadde. Den lille bilen med de tøffe linjene gjorde et uutslettelig inntrykk på han og både lekebilen og drømmen har fulgt han opp gjennom årene. Da han for noen år siden fikk "Go" fra kona til å anskaffe seg og familien en slik var han rask til å handle. Noen kamerater av han hadde i lengre tid prøvd å få han til å kjøpe seg en Mustang, men det var ikke det rette for Carl Erik. Disse drev med litt import av klassiske amcars og når de en dag viste han denne lekre, blå 70 Charger 500, var han ikke vond å be. En liten skuffelse fikk han i det det viste seg at bilen som ble solgt som "matching numbers" opprinnelig var en 318-utgave som nå rullet med 383. Han fikk tilbud om å heve kjøpet siden den enda ikke var shippet over fra USA, men da var han så innstillt på at dette var bilen for han med den lekre blåfargen sammen med svart vinyltak og blått interiør. Han regnet uansett med å ha mere glede av oppsettet med 4-porters 383 bigblock enn den originale 318 som satt der som ny. Carl Erik har vært veldig fornøyd med handelen og nytt hver mil bak rattet. Bilen har tretrinns automatgear og en fin landeveisutveksling på 2.76:1 bak denne. Felgene er klassiske og tidsriktige Magnum 500 i 15" størrelse hvilke kler bilen utrolig godt. Carl Erik har også valgt litt fetere dekk enn originalvalget og ruller nå på 245/60 foran og 275/60 bak. Servostyring er originalt på bilen mens det har blitt ettermontert servoassisterte skivebremser foran. Den har også aircondition fra fabrikken, men denne er nå utkoblet. En annen modernisering utført på bilen er ombygging til elektronisk tenning. Dette er gjordt etter at Carl Erik overtok bilen og han skryter av hvor mye bedre respons og jevnere gange dette gir motoren. Planer fremover er å oppgradere interiøret. Her er det meste kjøpt inn og han venter på anledning til å sette i gang. Deletilgang til B-body er som kjent veldig bra i dag med mange reproduksjoner og delemarkeder på internett. Carl Erik har handlet deler gjennom KS Auto Parts i Notodden og roser firmaet for behjelpelighet og ekspertise på området. Selv har han skrudd litt forskjellig opp gjennom årene og har blant annet restaurert Willy's krigerjeeper og en Ferguson traktor fra 1948. Når det gjelder Chargeren og om han har stått fast så har han brukt Alfaset Autoverksted på Furuset og fått god hjelp. I det store gir han uttrykk av å ha møtt mange hyggelige bekjentskaper gjennom moparmiljøet her hjemme og ser fram til å bruke bilen mye i sommer. En langtur i slutten av juni til Lista på sørlandet er allerede plottet inn og han deltar gjerne på det som er av treff og utstillinger i områdene rundt Oslo.
Vi ønsker Carl Erik og familien mange fine turer med bilen og håper å møtes igjen på wpc-treffene som kommer!

Foto: Carl Erik Lie

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige