Members cars: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Other cars |



























Choose language

Månedens utvalgte bil september 2010

1987 Chrysler Fifth Avenue

Utover 70-tallet etterspurte amerikanerne mindre biler med lavere forbruk og utslipp. Den amerikanske bilproduksjonen var ikke i stand til å omstille seg raskt nok og asiatiske og europeiske produsenter stjal raskt markedsandeler fra de store. I denne tiden gikk Chrysler Corp. inn på en avtale med japanske Mitsubishi og solgte flere av deres modeller med mindre tilpasninger etter å ha merket de om som Plymouth og Dodge. Prestisjemerket Chrysler leverte sine store og tunge fullsizere Newport og New Yorker frem til 1981. Fra 1982 opphørte også produksjonen av Newport og New Yorker ble fra da av bygget på M-body plattform i kompaktere utgave. Chrysler satset samtidig for fullt med mindre modeller inneholdende firesylindret rekkemotor og forhjulsdrift. Da todørs modellene Cordoba og Imperial også ble borte etter 1983, var det kun New Yorker og luksusutgaven av denne, New Yorker Fifth Avenue, som kunne vise til V8 og tradisjonell bakhjulsdrift. Rundt 80 prosent av salget av New Yorker var den påkostede Fifth Avenue modellen i 1982 og 1983. Dette førte til at Chrysler også droppet New Yorker-betegnelsen i navnet og kun solgte modellen som Fifth Avenue fra 1984 av. Chrysler hadde i alle år vært knyttet til premiumsegmentet og kjøperne av merket var gjerne voksne mennesker som verdsatte en komfortabel reise for sjåfør og passasjerer. Det tok tid å selge de moderne Le Baron modellene inn hos den nye kjøpergruppen av økonomiske firesylindrede motorer. Dette gjenspeilte årsresultatene enda en tid utover 80-tallet der New Yorker og New Yorker Fifth Avenue ble volummodellen for merket. Det var fortsatt god tilgang på kjøpere som sverget til tradisjonell bakhjulstrekk eller rett og slett ønsket det ypperste av luksus tilgjengelig, og Chrysler markedsførte bilen som "en bil med karisma" og med en "aristokratisk grill". Grillen bestod av en mengde loddrette ribber, klassisk innrammet med assosiasjoner til de overdådige modellene fra tiåret innen. Muligens derfor ble disse bilene i Norge automatisk sett på som den siste overlevende dinosaur og avgiftssystemer og godkjenningsinstanser ble tynt maksimalt for å gjøre disse uoppnåelige for folk flest. Mens New Yorker og New Yorker Fifth Avenue var bestselgere i USA, var det de små firesylindrede Chryslerne vi så her på berget. Dette til tross for at bare fattige 130 hk ble hentet ut av den tradisjonsrike V8-motoren. Bilene hadde også et moderne og effektivt tenningsanlegg, og ikke minst; USA hadde i over ti år stilt krav til katalysator montert på alle personbiler. Det var ingen heksekunst å kjøre en Fifth Avenue etter landeveien på under literen per mil, vis frem den 1983 modell Volvo 240 som klarte dèt!

Øystein Samuelsen fra Bærum er pensjonert teknisk leder fra Chrysler Jeep Ensjø i Oslo. Han husker enda tilbake til da Chrysler Corp. annonserte at 1987 skulle bli det siste året selskapet ville tilby personbiler med tradisjonell V8 motor og bakhjulsdrift. Da gikk det opp for ham at en slik bil måtte han ha. Ny bil ble i dyreste laget og siden han hadde inngående kjennskap til hvilke biler som fantes, ble det å vente til den rette dukket opp på bruktmarkedet. Noen flere av de rimeligere søstermodellene Plymouth Gran Fury og Dodge Diplomat var i omløp, men det var toppmodellen Chrysler Fifth Avenue han ønsket seg. Øystein forteller at Fred Larsen var disponent hos Møller US Imp. AS i denne perioden og han hadde en egen evne til å spore opp usolgte biler rundtom i USA, og importere de for salg her. Dette begrenset seg ikke bare til Chryslers egne merker, men også konkurrentenes biler ble tatt med om han fikk gode priser på eksempelvis overliggere (usolgte biler som har stått mer enn ett år). Nettopp i 1987 oppstod det ett brudd i handelsavtalen USA hadde med Saudi Arabia og Fred Larsen fikk nyss i ett parti på 20 biler av modellen Chrysler Fifth Avenue som var på tur over dammen. Chrysler USA ønsket helst ikke disse bilene i retur da det var spesialbestilte utgaver med ett motoroppsett som ikke ble tilbudt kjøperne der borte, de hadde faktisk fireporters forgasseroppsett og ingen katalysatorer. Det utrolige skjedde at disse 20 bilene kom til lille Norge og ble ombygget for å klare de tekniske kravene med hensyn til lykter og sikkerhetsseler. Siden ingen hadde katalysator så slapp man jobben med å fjerne disse, husk at før katalysatorkravet kom i 1989 her til lands, så var dette skumle saker som ikke måtte sitte på en bil. Øystein merket seg disse bilene og hadde håp om at en slik senere ville komme som innbyttebil der han var ansatt. Fifth Avenue hadde en stiv prislapp i Norge og Øystein minnes at kun åtte eller ni biler ble solgt før handelsavtalen mellom USA og Saudi Arabia igjen var på plass. Deretter ble restpartiet shippet videre sydover. Nå skal det tillegges at Fifth Avenue produksjonen holdt frem i 1988 og 1989 selv om den var erklært å opphøre i 1987. Øystein anså imidlertid 1987-modellene som mest attraktiv og i 1992 kom dagen han ventet på. En kunde skulle bytte inn sin 1987 Chrysler Fifth Avenue i to mindre biler, og denne Fifth Avenuen stammet altså fra det saudiarabiske partiet. Dette passet Øystein midt i blinken og vi behøver vel ikke si at innbyttebilen aldri kom så langt som til husets bruktbilhall?!

På treffet Norwegian Mopar Nats i august kom Øystein i snakk med en tidligere nabo av bilens første eier. Han husket godt denne bilen og at første eier var tilknyttet ett lokalt bilfirma. Han kunne også huske at naboparet i den tiden ble skilt hvilket oppklarte for Øystein hvorfor den relativt dyre bilen ble byttet inn i to rimeligere. Bilen var ellers godt holdt da han overtok den og han har kun kjørt den som entusiastbil etter dette. Originallakken skinner like fint enda. Vinterstid står den lagret og til i dag har den ikke rullet mere enn 75.000 km. Det meste av dette har den rullet lokalt, men Øystein har kjørt den på vestlandsferie til Geiranger og tre ganger har han deltatt på Lista American Festival. Som gammel verksmester gir han bilen all den service og omtanke den måtte trenge. Han presiserer at også Lean Burn motorstyringen er intakt og fungerer optimalt. Bilen har en veldig myk akselerasjon, er støysvak og som en drøm å cruise avgårde i. Converter med lockupfunksjon bidrar også til dette. Alle Fifth Avenuer var godt utstyrt fra fabrikk og her finnes selvsagt servoassisterte bremser og styring, fartholder og fargetonede vinduer sammen med temperaturinnstilt klimaanlegg. AM/FM radio/kassettspilleren har elektronisk stasjonsøkning og er programmerbar for europeiske frekvenser Kassettspilleren er med automatisk reversfunksjon og den elektriske motordrivede antennen går opp og ned ved aktivering av radioen. Bakruten er elektrisk oppvarmet, speiler innvendig justerbare, rattet har tiltfunksjon, en digital klokke og koffertlokket åpnes innvendig fra førersetet. En hendig lysutstyrsgruppe omfatter aktivering av kupèlys og lys rundt dørhåndtakets utvendige nøkkelhull om man fomler i mørket med å finne dette. Et lite løft på dørhåndtaket er alt som skal til. Utvendig lysforsinkelse (follow-me-home) hører også med. Interiøret er trukket i mykt og deilig velour og sikkerhetsselene er fargekodet.

Nå skal vi overhode ikke spekulere i Øysteins privatøkonomi, men som vi tidligere har avslørt så tok han seg ikke råd til å kjøpe bilen som ny i 1987. Derimot vi bare nevne en historie om hvordan Øystein gjør det når han vil leve litt luksus. Det har seg slik at dagligbilen hans er en nyere JEEP Grand Cherokee, varebilregistrert på grønne skilter. Baksetet har blitt tatt ut og gitter er istedet innmontert for å spare flere hundretusener kroner i avgifter til staten. Setet har Øystein inntil videre funnet plass til i kjellerstua og hver gang han vil kjenne på rikmannslivet går han bare hit og setter seg litt. I en av landets dyreste tre-seter sofaer!

Foto: Øystein Samuelsen

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige