Members cars: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Other cars |



























Choose language

Månedens utvalgte bil mai 2011

1970 Plymouth 'Cuda

Nils Engebretsen på Kløfta i Akershus kjøpte seg en 1969 Dodge Charger R/T tidlig på 2000-tallet. Bilen var importert som ett prosjekt og hadde enda ikke vært registrert i landet. Nils har vært i gamet en tid og restaurert noen Mopar muskelbiler tidligere, og nå gjorde han først bilen klar for førstegangsgodkjenning og kjørte den slik den var i noen sesonger. De senere årene har bilen stått under restaurering og i denne perioden har Nils kommet frem til at han også ønsket seg en E-body igjen. Men det måtte være en kjøreklar bil, - en ventebil, til Chargeren kunne tas ut igjen. Internett var kommet for fullt - og det samme hadde verdens finanskrise. Dette var sent på høsten i 2009 og Nils kom over en interessant 1970 Plymouth 'Cuda på nettstedet Craigslist. Annonsen inneholdt tre viktige momenter for Nils: det var en ekte 'Cuda (BS i VIN tag), den stod i Detroit der en kjenning kunne inspisere bilen for ham, og sist, men ikke minst; bilen var overkommelig priset med underteksten "must sell". Her var mulighet for ett scoop på en tilsynelatende prisverdt bil. Kameraten sjekket ut bilen som så ut til å være ett ærlig kjøp. Selger hadde overtatt den i 1986 av første eier, etter at dens originale 340 motor var havarert. Han var bare 17 år gammel den gang og hadde vokst opp med den oransje 'Cudaen i nærområdet. Selvfølgelig preget slikt en guttunges sjel når hele byen ellers kjørte rundt i late Capricer og Honda var i ferd med å innta Detroit. Guttungen, som nå etter 23 års innehavende av 'Cudaen var blitt voksen, hadde tilsynelatende passet godt på bilen. 40-årsdagene måtte de dessverre feire hver for seg siden 'Cudaen tok veien ombord ett frakteskip i retning Norge. Den var opplakkert en gang i original EK2 Vitamin C Orange, men kvaliteten virket over det man normalt ser i USA når en bil skal selges hurtig. Lakkeringsjobben var dessuten noen år gammel og de originale taggene og identitetsbrikker i dør og motorrom var bevart. Stolene foran og gulvteppet i bilen var trukket om med originale materialer og det var satt inn konsoll med skifter fra en nyere 'Cuda. Motoren var en frisk 440 fra 1969 og det satt doble Holley 450 forgassere oppå denne. Den originale 8 ¾ bakakselen var oppgradert til en Dana 60 aksel med 4.56:1 utveksling. Med dette oppsettet hevdet han å ha kjørt kvartmila på 11-tallet, riktignok med slicks dekk. Om ellevesekunderen kunne stemme, var Nils skeptisk til, men alt det andre med bilen appelerte til ham, og allerede i januar 2010 ankom bilen kaia i Oslo. For noen dollar ekstra hadde han fått med selgerens delelager bestående av ett ekstra 'Cuda panser, bagasjelokk og ett par dører komplette med innertrekk, vindusheiser og vinduer. Man vet jo aldri når slikt kan komme til nytte, eller hva som dukker opp i garasjen senere. Vinteren 2010 brukte Nils til mindre oppgraderinger og forberedte den til visning hos Trafikkstasjonen. Han byttet ut headersene og toppdekslene på motoren, og han skaffet et originalt six barrel luftfilterhus hvilket han modifiserte til å passe over de doble forgasserne. Utvekslingen bak på 4.56:1 ble byttet til mere brukervennlige 3.54:1. Innvendig på dashbordet var det bare speedometeret og amperemeteret som virket, de øvrige målerne måtte han se over ledningsnettet til og så funket alt her også. Trafikkstasjonen på Jessheim fant alt i orden og da ble jomfruturen lagt til Lillestrøm 4. juli med ferske skilter på bilen.

Nils har dekodet bilens utstyrsliste og funnet at den ble levert i april 1970 fra Los Angeles fabrikken. 'Cuda utstyrspakken inkluderte ett opphøyd panser med simulerte luftinntak og sporty låsepinner, kjørelys satt montert under støtfangeren fremme, vannrett rød dekorstripe på begge sider i grillen, en bred og aggressiv dekorlist fulgte kanalene, sorte dekaler lignende en hockeykølle satt på bakskjermene, sort dekor i hele bilens bredde rundt baklampene og dobbelt eksosanlegg med krommede ender innfellt i bakplaten nede. Innvendig kom manuelt gearede biler med den velkjente pistolgrep skifteren, mens Nils sin utgave hadde tretrinns 727 automat med gearvelger på rattstammen. De nye Rallye Wheels felgene av året var standard i 14" diameter påmontert dekk med hvit skrift. Utgaver med 340 motor ble levert med 7x15" rallyefelger og E60-15 hvitskrift dekk. 15" felger kunne leveres som tilvalg på de øvrige 'Cuda utgavene. Alle 'Cuda hadde kraftigere 11" trommelbremser, mens det var 10" tromler på basisutgaven, Barracuda. Nils sin utgave hadde en 340 V8 med fireporters forgasseroppsett, oppgitt til 275 hk, og den ble bestillt med A31 high performance axle package. A31 inkluderte sperret 8 ¾ differensial med 3.91:1 gearing, en kraftigere bladfjærpakke og torsjonsstaver som på Hemiutgaver. Syvbladers kjølevifte og 26" radiator ble brukt i denne kombinasjonen for å holde temperaturen unna kritisk felt. Bremsingen var ikke påkostet noe ekstra og foregikk med tromler både fremme og bak, og hverken her eller til styringen fantes det servokraft. Innvendig var bilen standard sort farge og gearvelgeren satt på rattstammen, men den var påkostet rally instrumentering med en del ekstra målere, ett Tuff sportsratt for bedre grep og en 8-spors kassettspiller med AM-radio. Utvendig satt det krommede speil på begge sider av den nye og aerodynamiske rallymodellen, blinklysindikatorer satt oppå forskjermene og bilen kom med tretrinns vindusviskermotor. Nils er veldig fornøyd med bilen og denne vil han beholde i mange år fremover. Den er i overkant tung på rattet til lukeparkering, men byr på helt perfekt kontakt med landeveien. Nå leter han etter en ny rattstamme til å friske opp interiøret med, foruten det så blir det bare å nyte bilen og sommeren som er her.

PS: Nils har lang fartstid innen Mopar muskelbiler. Senere denne måneden mottar du klubbladet, Mopar News, med en utvidet historie om hans Chargere, Challengere, Barracuda og HemiDart. Fritt tilsendt alle medlemmer i WPC Club of Norway.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige