Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil september 2011

1967 Imperial Lebaron

Imperial fikk ett nytt design til 1967. Akselavstanden ble to tommer kortere, men karosserisidene ble utstyrt med ett listverk i full lengde som fikk bilene til å se både lavere og lengre ut. I fronten ble merkenavnet innfelt rektangulært blant grillens mange horisontale ribber. Blinklampene var flyttet oppover og nærmest dekket forskjermenes fulle høyde, hvilket gav et ruvende mektig inntrykk etter mørkets frembrudd. Baklampene var også ett kapittel for seg selv, med lamper i full bredde og mengder av horisontale kromribber lagt over, nærmest som ett sjalusi. I akterpartiet sås enda ett nytt designtriks i det støtfangerne nå var integrert i bakskjermenes fulle høyde. For den som kom kjørende bak en 1967 Imperial skulle det ikke være noen tvil om at dette var luksuriøst som i direktørklassen. Standardutstyr på basismodellen Imperial inkluderte blant annet servoassistert styring og bremser, teppebelagte gulv, elektrisk klokke og elektriske vindusheisere. Imperial Crown hadde i tillegg en distingvert list i bilens fulle lengde, plassert i høyde med dørhåndtakene. Toppmodellen, Imperial LeBaron, kom med et enda finere listverk, plassert i høyde med dekkenes øverste punkt. LeBaron hadde ellers innvendige leselamper, elektrisk åpning av ventilasjonsrutene, seksveis elektrisk justering av setene fremme og hvitside dekk. Totalt ble det produsert 17.614 Imperial dette året og toppmodellen, LeBaron, ble bare produsert som firedørs hardtoputgave og i 2.194 eksemplar.

Imperial er ett av de sjeldneste merkene vi har i klubben og når det dukker opp ett fint eksemplar er det en fryd å kunne vise bilen her. Frode Lund-Vang bor på Elverum og var selvskreven gjest på Norwegian Mopar Nats. I tillegg til den 1967 LeBaron du ser på bildene, eier han også 1975 modell firedørs hardtoputgave. Begge bilene var med på treffet. Frode har sansen for det komfortable og luksuriøse over merket Imperial og denne bilen skaffet han seg i 2008. Den var avertert på Imperialclub.com og han kontaktet Brian Daum (USA konsulenten) som hjalp ham gjennom det praktiske med å sjekke ut bilen, diskutere pris, forsendelse og så videre. Dette var til god hjelp og Frode anbefaler firmaet på det varmeste for andre som er uerfaren innen bruktimport. Bilen ble kjøpt fra Jack Crosley i New York og Crosley benytter bildene av den fremdeles som egenreklame for sitt selskap. Frode har tatt vare på annonseteksten der det blant annet stod: "This particular car was delivered to Chrysler Corporation West Coast Promotional office and was presented to Bob Hope for his personal use. A common practice with major Hollywood names who would offer endorsement in return. As is generally the case with a LeBaron, this car is wery well equipped included the wery rare optional dual air conditioning to make the desert drives between Hollywood and Palm Springs perfectly comfortable, especially since promotional cars did not recieve tinted glass that miht interfere with photo oportunities". Frode har også brukt en del tid på Imperialclub.com sidene på nettet, hvor han har funnet bilen avbildet på treff i Atlanta både i 1998 og 1999. I den tiden var bilen eid av en kjent bilsamler, John Muller. I ett videointervju med Muller ble det sagt at bilen var: " fully loaded, pretty well unrestored, partly repainted and replaced vinyl roof". Det finnes altså litt glamour over bilens historie og det er moro å finne historikk om egen bil ved å søke litt rundt på nettet. Det blir jo som slektsgranskning for oss som anser bilen som ett familiemedlem!

Foto: Katrine Lund-Vang

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige