Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil februar 2014

1970 Plymouth 'Cuda

Jørgen Lid Widing i Oslo fikk den beste oppveksten. Pappa kjørte amerikaner. Sett bort fra diverse van'er og en JEEP Wrangler så er det noen av minnene som sitter ekstra godt. I 1980 hadde faren en ètt år gammel Chevrolet Stepside pickup som virkelig fikk kjørt seg. Motoren var trimmet til de grader med hjelp fra blant andre Steinar Stolen (aktiv dragracer i den tiden). Jørgen husker at det satt to bensinpumper for å mate nok fuel til ett hverdagsforbruk på 3,5 l/mila. Motoren hadde kompresjon lik 13.5:1 og på toppdekslene stod teksten "Not for highway use". Andre praktiske detaljer som gjorde inntrykk på en den gang 4-5 år gammel gutt; Barnestoler var ikke så utbredt i den tida, så når pappa så til siden og sa "Len dere bakover, gutter!" - var det om å gjøre og unngå skalle hodet i bakruta, før en kickdown. Pickupen dro til 140 km/h på første gir. En annen bil Jørgen husker, var en 1987 Pontiac Trans Am GTA, kjøpt i 1988. Den hadde sporty linjeføring og V8 motor og skilte seg helt klart ut i trafikkbildet.

Jørgen måtte selvsagt ha amerikaner når han ble gammel nok til å kjøre selv. I 2003 kjøpte han en 1970 Dodge Charger 500 fra Ove's Bil på Fagerstrand. Dette var en original bigblock-bil, opprinnelig levert med toporters 383 V8 og 290 hk. Innen Jørgen kjøpte den var den blitt moderat trimmet med blant annet ett fireporters innsug under en 650 cfm dobbeltpumper forgasser, Hooker headers med mere. Jørgen holdt imidlertid 1970-71 Plymouth 'Cuda som sin drømmebil, og i 2006 ble Chargeren solgt for å skaffe penger til å handle 'Cuda. Det var faktisk Ove's Bil som kjøpte tilbake Chargeren av Jørgen og han fikk en god pris for den der. Jakten på en 'Cuda startet for alvor og Jørgen var bevisst på at, akkurat som for Dodge Charger, ble det forlangt skyhøye priser på ettertraktede bigblock-utgaver. Nå var det om å gjøre å finne best mulig objekt for pengene, litt mekking, trimming og restaurering hadde han kalkulèrt med. Det er en del av hobbyen. Det som var til salgs i Norge ble det forlangt fantasipriser for, og han fulgte naturligvis med på alt som ble avertert i Sverige og USA. Det skulle bli ett tips fra webmasteren i klubben, Roar Pettersen, som ledet han til kjøpet av bilen du ser her. Roar hadde noen måneder tidligere vært i England og hentet en 1970 Dodge Challenger og nå visste han om at denne 1970 Plymouth 'Cuda stod avertert. Med litt overtalelser og praktisk informasjon om import og frakt fra England, bet Jørgen på annonsen. Det var tross alt en ekte 383 'Cuda og ikke en ombygd Barracuda.

Englandsturen ble minnerik. Selvsagt mest på grunn av den deilige følelsen av å være på tur hjem med drømmebilen. Men nå var de faktisk fire voksne som dro av gårde. Hjemturen var først en dags kjøring fra Stanstead nordover til Newcastle, og deretter fra kaia i Kristiansand og til Oslo. Baksetet i en E-body er mildt sagt ubekvemt for voksne mennesker og de to heldige vinnerne som satt der husker turen ekstra godt. Heldigvis er alle fortsatt gode kompiser, selv om det er langtfra sikkert at de vil takke ja til å gjøre denne turen om igjen. Ett annet minne fra turen, er at de holdt på å miste det venstre bakhjulet etter noen timers kjøring. Jørgen merket noe galt ved bilen og svingte inn til siden. Da var det like før det ville ha falt av og mutrene på det andre hjulet var også løse. En veiassistanse patrulje svingte inn og hjalp dem - og sendte dem videre uten å kreve noe betaling. Midt oppi slike uhell hjelper det noen ganger å kjøre ett ikon av en bil.

Jørgen har jobbet en god del med bilen etter kjøpet. Utvendig var han raskt ute med å montere de originale hockeystripene over bakskjermene og rød dekorstripe i grillen som var særeget for 'Cuda utgaver. Hele grillen har senere blitt byttet med en ny fra Goodmark, og hovedlampene ble byttet til Sirius Euro Style med klare glass, H4 pærer og lysforsterkingsrelè. 'Cuda skal også ha bakplate med doble rektangulære eksosutslipp. Jørgens bil var nedtrimmet til standard Barracuda-bakplate med eksosender i underkanten. Korrekt bakplate kom på plass, og i samme slengen ble eksosanlegget oppgradert med TTI headers, Magnaflow rørsystem og endestykker bestilt fra PG Classics. Ett krommet Rallye sidespeil har blitt montert på passasjersiden, matchende førersidens speil. Både hjul og bremser er iøynefallende på bilen. Jørgen har valgt 18" Boss lettmetallfelger for å få plass til de store skivebremsene fra SSBC. Felgene er 8" brede fremme og 9,5" bak. Bremsene sammen med en 9" bremsekraftforsterker og en del foringer i forstillingen, fikk han hjelp fra Frame Works med. Understellet er også oppgradert hos Alfaset Autoverksted med nye KYB støtdempere og Hotchkis forstilling. I motorrommet har han også foretatt noen oppgraderinger. Motoren er en fireporters 383 V8 fra 1969, oppgitt til 335 hk. Holley 600 forgasseren som stod i bilen ved kjøpet har blitt erstattet med en Edelbrock Performance 750 cfm. Ett K&N luftfilter er montert over denne for å sikre tilførsel av nok luft. Kjølesystemet er gjennomgått i flere omganger og en elektrisk kjølevfifte som dro for mye strøm ble forkastet til fordel for en mekanisk vifte fra Mopar Performance. Bilen var opprinnelig levert med air condition og alle rester av dette er fjernet. En Flowkooler high performance vannpumpe har blitt satt inn for å gi bedre kjøling på tomgang og i køkjøring. Strømforsyningen er sikret med ett nytt batteri og Powermaster 92 ampere alternator. Nye motorfester er montert og på torpedoveggen har ny kupèvifte og korrekt tretrinns viskermotor kommet på plass. Jørgen har fått bilen bygget om fra 727 automatkasse til A833 manuell gir. Mostad på Nesodden har hjulpet ham med dette og nå sitter en firetrinns kasse fra 1973 i bilen sammen med en McLeod 10,95" clutch og Lakewood clutchkåpe. Fra førerstolen blir dette håndtert en mektig Pistol Grip girskifter.

Innvendig har Jørgen restaurert og oppgradert fortløpende. En salmaker på Røa har trukket opp setene i fargetilpassede repromaterialer og satt inn ny stopping. Passende trepunkts sikkerhetsseler fant han hos Wesco Performance. Gulvteppet har han selv byttet til ett nytt B5 blått teppe fra Year One. Samtidig fjernet han noe løs rust i dørken og lakkerte her med to strøk Rust Bullet. Rattstamme og dashbord har vært ute for full gjennomgang. Rattstammen og rammen til dashen ble sandblåst og lakkert. Selve dashbordet ble lakkert i B5 blå. Nye woodgrain overflater og en del NOS brytere ble montert og ett repro Tuff ratt er på plass. Under dashbordet har det skjedd mye som ved første øyekast ikke ses. Varmeapparatboksen er restaurert og ett nytt, komplett, ledningsnett fra Year One har blitt trukket opp. Instrumentpanelet er oppgradert med en elektronisk turteller fra Charger Specialties som gir mere nøyaktige avlesninger. Speedometeret er restaurert og det har blitt satt inn km/h skala. Klokken har blitt ombygd med Real Time Engineering sitt quartsurverk.

Jørgen liker å pusle med den gromme bilen sin og har flere oppgraderinger på gang. Til sommeren ønsker han sette inn racingstoler for slippe å skli rundt under litt aktiv kjøring. En hydraulisk bremsekraftforsterker og en lett og moderne styresnekke skal på plass. Den overhalte styresnekken som sitter der nå oppleves med for mye dødgang på rattet. I forstilingen har han enda noen små punkter han vil finjustere for optimal kjøreglede. Bilen skal brukes med ett smil bak rattet. Dèt er muskelbil-syken, det.

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige