Medlemsbiler: | <- 1962 | A-Body | B-Body | C/D-Body | E-Body | F/J/M/R- Body | Øvrige biler |
























Choose language

Månedens utvalgte bil februar 2010

1979 Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition

Chryslers fullsizelinje var helt ny for 1979. Æraen med de ruvende svære C-bodyene var over. Todørs fullsizere var historie. Og bigblokkmotorene på 400 og 440 cid ble pensjonerte samtidig. R-body ble den nye betegnelsen på fullsizelinjen. I 1979 tenkte man vektbesparelser uten at det skulle gå utover komforten eller luksusfølelsen ved å eie en Chrysler. Akselavstanden ble mere enn 9 tommer kortere og Newport og New Yorker ble de første amerikanske bilene med støtfangere produsert i aluminium med krommet finish på det ytterste laget. Sammen med lettvektsmaterialer brukt eksempelvis på radiator og hovedbremsesylinder, utgjorde dette en stor forskjell på bilens totalvekt. I den rimeligste Newportserien stod 225 slant six som basismotor, med smallblock V8ere på 318 og 360 cid som tilvalg. I New Yorker var 360 cid motoren standard, mens den mindre 318 cid kunne velges av økonomibevisste kjøpere. Med definisjonen økonomibevisst kan vi utdype dette til kun å gjelde bensinforbruket, da kunden ikke fikk noe fradrag i kjøpesummen for dette valget. De nye elektroniske styringsenhetene til motoren medførte at alle Chryslere for dette året ble utstyrt med en diagnosekontakt på venstre side i motorrommet. Chrysler forbedret også antirustbeskyttelsen på bilene ved å galvanisere flere karosserideler enn tidligere. Å skille en New Yorker fra den rimeligere Newport tar du gjerne på de skjulte hovedlampene. New Yorkerens tak har også ett mere eksklusivt preg med landautype tak, vinylkledd bakre del sammen med en del av bakdørene. Dørhåndtakene ble dellakkert i bilens farge og pentastaremblemet stående oppå grillen var av simulert krystall, mens Newport hadde krommede emblem. Deler av fronten ble lagd i lettvektsmaterialet uretan og lakkert i bilens farge, og New Yorkere hadde også simulerte gjeller i fremskjermene. New Yorker kunne også leveres i en ekstra luksuriøs utgave kalt Fifth Avenue Edition. Utstyrspakken inkluderte ett unikt pentastar-ornament over grillen, heldekkende ekekapsler, hvitsidedekk med gullfargede kanter og fargekodete landautak der fargekodingen gikk igjen i deler av interiøret og det lærtrukne rattet. De såkalte operalampene som standardutgavene av New Yorker hadde på bakdørene, var erstattet med mere distingverte lamper og påskriften Fifth Avenue.

Marit og Per Kristian Fromreide kom over denne fine 79 Chrysler New Yorker Fifth Avenue i fjor sommer. Bilen var avertert på det svenske nettstedet Blocket, tilsvarende norske Finn.no, men den var norskregistrert og befant seg i Norge. Tidligere eier bor i Mo i Rana og hadde under ett besøk hos kjenninger over grensa fått det for seg å slenge bilen ut for salg der. Da er det jo typisk at nordmenn oppdager bilen først og fatter interesse. Per Kristian sitter en del på nettet i ledige stunder og gjerne er det annonsesidene for bil det brukes tid på. Han har hatt bilinteresse hele livet og amerikanske biler har alltid stått høyt hos han. I den senere tid har han disponert to Pontiacer fra det tidlige 80-tallet, en Bonneville og en Parisienne. Dette er ingen sjeldne eller spesielt ettertraktede biler, men flotte biler som byr på kjørekomfort og god plass. Da han så oppdaget denne New Yorkeren for salg til overkommelig pris, visste han at dette var noe han måtte ha. Selger var en ryddig kar med god oversikt over Chryslers fullsizere fra den tiden, og eneste grunn til at han skulle selge var for å gi plass til en ett år nyere, og enda mere luksuriøs, New Yorker som var innhandlet fra USA. En liten og morsom bi-historie fra forrige eier lyder på at han for en tid tilbake hadde handlet en Lincoln Continental, men fått beskjed av kona at dèt ikke var en bil de skulle ha. Da var det bare å lete opp en til Chrysler fullsizer og få solgt unna Lincolnbilen! Marit og Per Kristian dro opp til Mo i Rana for å hente bilen og den rullet problemfritt de 120 milene sørover til Bergen. Det gikk som en drøm med komfort på topp og innvendig støy lik null. Ved kjøpet av bilen var airconditionkompressoren noe slitt, uten at dette gikk utover kjøreglede eller lykkerusen. Derimot ble lykken om mulig enda mere fullkommen da det etter en tid dukket opp en kompressor i posten til dem. Det viste seg at forrige eier hadde bestilt denne fra USA for deretter å sende den vederlagsfritt til Per Kristian, han syntes nemlig at alt utstyret på en slik bil burde virke og være i topp stand. Da snakker vi om real bilselger!

Denne New Yorkeren har en interessant historie. Som ny ble bilen disponert av en norsk ambassadør i USA, hvor den ble med som flyttegods til Norge i 1985. Deretter har den hatt tilhold både i Oslo og Bodø før Per Kristian kom over den i Mo i Rana. New Yorker Fifth Avenue Edition ble solgt som "the most exclusive Chrysler you can own", men denne bilen har i tillegg blitt oppgradert med utstyr som kom på Limited Edition utgaver året etter. Den som kjenner disse bilene vil se at et rustfritt ståltak er montert, en mindre bakrute er satt inn og deler av taket og bagasjelokket er trukket i vinyl - alt for å øke det eksklusive preget over bilen. Denne 1980-modellen Limited Edition utgaven ble bare produsert i 386 eksemplarer. Dermed kan vi nærmest forsikre at dette er sjelden vare og kommer du over den, ber vi deg studere de elegante detaljene. Bilen er levert med to fender tager for å få beskrive alt utstyret den opprinnelig hadde. Den originale 360 motoren er på ett tidspunkt erstattet med en 318 V8. Denne motoren maler som en katt og byr på nok krefter både til å holde trafikkbildet og ta en forbikjøring om det behøves. I øvrig fremstår den som i god originalstand, med original lakk og hjulkapsler intakt. Bensinforbruket opplyser Per Kristian til å ligge på rundt 1,2 liter per mil, og det er ingenting å utsette på for en tretti år gammel bil fra den øvre vektskalaen. Ser du an komforten du nyter under kjøreturen er det heller så man føler at man får betalt for hver kjøretur. Kvalitetstid, kalles det!

Foto: Per Kristian Fromreide

[Tilbake]


Tidligere Månedens bil

År 2016ModellBil
Mars1977Plymouth Volare Road Runner
Januar1970Plymouth 'Cuda
År 2015ModellBil
Desember1969Dodge Dart Swinger
September1973Dodge Polara Custom
Juni1967Chrysler 300
April1971Plymouth 'Cuda convertible
Mars1965Dodge Dart GT
Februar1977Chrysler Cordoba
Januar1957Imperial Crown
År 2014ModellBil
Desember1970Dodge Coronet 440
November1933Plymouth Two Door Sedan
August1969Plymouth Road Runner
Juli1929Chrysler Serie 65 Roadster
Juni1959Chrysler 300 E
Mai1977Chrysler New Yorker Town & Country
April1961Chrysler 300 G
Mars1968Dodge Charger
Februar1970Plymouth 'Cuda
Januar1972Plymouth Duster
År 2013ModellBil
Desember1968Dodge Dart convertible
November1964Imperial Crown convertible
Oktober1971Plymouth Road Runner
September1971Plymouth 'Cuda
August1957Dodge Custom Royal Lancer
April1960Valiant V200
Mars1968Chrysler 300
Februar1970Dodge Challenger
Januar1965Imperial Crown
År 2012ModellBil
Desember1970Plymouth 'Cuda
November1971Plymouth Road Runner
Oktober1976Chrysler New Yorker Brougham
September1969Dodge Coronet Super Bee
August1975Imperial LeBaron
Juli1999Plymouth Prowler
Juni1969Plymouth Sport Fury convertible
Mai1960Chrysler 300F
April1966Dodge W300
Mars1971Plymouth 'Cuda
Februar1968Dodge Dart GTS convertible
Januar1970Imperial LeBaron
År 2011ModellBil
Desember1967Dodge Coronet 500
November1960Dodge Polara
Oktober1984Dodge Ramcharger
September1967Imperial LeBaron
August1967Plymouth Barracuda convertible
Juli1973Plymouth Road Runner
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1970Plymouth 'Cuda
April1990Dodge Ram B250
Mars1969Chrysler 300
Februar1958Dodge Coronet
Januar1961Chrysler New Yorker
År 2010ModellBil
Desember1978Dodge Aspen SE
November1970Dodge Coronet 440
Oktober1990JEEP Grand Wagoneer
September1987Chrysler Fifth Avenue
August1970Dodge Challenger R/T convertible
Juli1971Dodge Charger R/T
Juni1966Chrysler 300
Mai1967Plymouth Belvedere GTX
April1940DeSoto Business Coupe
Mars1971Dodge Dart
Februar1979Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Januar1966Dodge Dart GT
År 2009ModellBil
Desember1960Plymouth Fury
November1981Dodge Ram 150
Oktober1972Dodge Charger
September1986Dodge Diplomat SE
August1971Plymouth Duster
Juli1965Chrysler Newport Town Sedan
Juni1978Plymouth Volarè Super Coupe
Mai1971Dodge Challenger convertible
April1972Plymouth 'Cuda
Mars1936Chrysler Airflow C9
Februar1970Chrysler 300 Hurst
Januar1972Plymouth Scamp
År 2008ModellBil
Desember1968Chrysler New Yorker
November1977Chrysler New Yorker Brougham
Oktober1957Plymouth Belvedere Sport Coupe
September1997Dodge Viper GTS
August1959DeSoto Firesweep
Juli1970Dodge Dart GT
Juni1970Dodge Charger 500
Mai1961Chrysler 300 G
April1968Dodge D-100
Mars1955Dodge Custom Royal Lancer
Februar1957Plymouth Belvedere convertible
Januar1969Dodge Dart GT
År 2007ModellBil
Desember2005Dodge Ram SRT-10
November1958Imperial Crown
Oktober1971Imperial Le Baron
September1988Chrysler Le Baron convertible
Juli1965Imperial Crown
Juni1968Chrysler 300 convertible
Mai1974Dodge Challenger
April1970Plymouth Barracuda
Mars1955Chrysler New Yorker St. Regis
Februar1966Dodge Charger
Januar1971Dodge Challenger R/T
År 2006ModellBil
Desember1957DeSoto Firedome Sportsman
November1957Chrysler 300 C
Oktober1989Dodge Ram D-150 LE
September1974Imperial LeBaron
August1968Dodge Monaco
Juli1968Plymouth Barracuda
Juni1967Dodge Coronet R/T convertible
Mai1976Plymouth Valiant Custom
April1967Chrysler 300 Convertible
Mars1970 1/2Dodge Challenger T/A
Februar1969 1/2Dodge Super Bee Six Pack
Januar1957Chrysler New Yorker
År 2005ModellBil
Desember1958DeSoto Firedome Convertible
November1968Dodge Dart GT
Oktober1971Dodge Demon
September1957Plymouth Belvedere Special Club Coupe
August1971Dodge Charger R/T
Juli1934Strømmen Dodge
Juni1969Dodge Dart GT
Mai1975Chrysler New Yorker Brougham
April1970Plymouth GTX
Mars1961Chrysler Newport Convertible Coupe
Februar1962Imperial LeBaron
Januar1970Dodge Charger R/T
<- 1962 A-Body B-Body C/D-Body E-Body F/J/M/R-Body Øvrige