Choose language
|
Månedens utvalgte bil februar 2010
1979 Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition
Chryslers fullsizelinje var helt ny for 1979. Æraen med de ruvende svære C-bodyene var over. Todørs fullsizere var historie. Og bigblokkmotorene på 400 og 440 cid ble pensjonerte samtidig. R-body ble den nye betegnelsen på fullsizelinjen. I 1979 tenkte man vektbesparelser uten at det skulle gå utover komforten eller luksusfølelsen ved å eie en Chrysler. Akselavstanden ble mere enn 9 tommer kortere og Newport og New Yorker ble de første amerikanske bilene med støtfangere produsert i aluminium med krommet finish på det ytterste laget. Sammen med lettvektsmaterialer brukt eksempelvis på radiator og hovedbremsesylinder, utgjorde dette en stor forskjell på bilens totalvekt. I den rimeligste Newportserien stod 225 slant six som basismotor, med smallblock V8ere på 318 og 360 cid som tilvalg. I New Yorker var 360 cid motoren standard, mens den mindre 318 cid kunne velges av økonomibevisste kjøpere. Med definisjonen økonomibevisst kan vi utdype dette til kun å gjelde bensinforbruket, da kunden ikke fikk noe fradrag i kjøpesummen for dette valget. De nye elektroniske styringsenhetene til motoren medførte at alle Chryslere for dette året ble utstyrt med en diagnosekontakt på venstre side i motorrommet. Chrysler forbedret også antirustbeskyttelsen på bilene ved å galvanisere flere karosserideler enn tidligere. Å skille en New Yorker fra den rimeligere Newport tar du gjerne på de skjulte hovedlampene. New Yorkerens tak har også ett mere eksklusivt preg med landautype tak, vinylkledd bakre del sammen med en del av bakdørene. Dørhåndtakene ble dellakkert i bilens farge og pentastaremblemet stående oppå grillen var av simulert krystall, mens Newport hadde krommede emblem. Deler av fronten ble lagd i lettvektsmaterialet uretan og lakkert i bilens farge, og New Yorkere hadde også simulerte gjeller i fremskjermene. New Yorker kunne også leveres i en ekstra luksuriøs utgave kalt Fifth Avenue Edition. Utstyrspakken inkluderte ett unikt pentastar-ornament over grillen, heldekkende ekekapsler, hvitsidedekk med gullfargede kanter og fargekodete landautak der fargekodingen gikk igjen i deler av interiøret og det lærtrukne rattet. De såkalte operalampene som standardutgavene av New Yorker hadde på bakdørene, var erstattet med mere distingverte lamper og påskriften Fifth Avenue.
Marit og Per Kristian Fromreide kom over denne fine 79 Chrysler New Yorker Fifth Avenue i fjor sommer. Bilen var avertert på det svenske nettstedet Blocket, tilsvarende norske Finn.no, men den var norskregistrert og befant seg i Norge. Tidligere eier bor i Mo i Rana og hadde under ett besøk hos kjenninger over grensa fått det for seg å slenge bilen ut for salg der. Da er det jo typisk at nordmenn oppdager bilen først og fatter interesse. Per Kristian sitter en del på nettet i ledige stunder og gjerne er det annonsesidene for bil det brukes tid på. Han har hatt bilinteresse hele livet og amerikanske biler har alltid stått høyt hos han. I den senere tid har han disponert to Pontiacer fra det tidlige 80-tallet, en Bonneville og en Parisienne. Dette er ingen sjeldne eller spesielt ettertraktede biler, men flotte biler som byr på kjørekomfort og god plass. Da han så oppdaget denne New Yorkeren for salg til overkommelig pris, visste han at dette var noe han måtte ha. Selger var en ryddig kar med god oversikt over Chryslers fullsizere fra den tiden, og eneste grunn til at han skulle selge var for å gi plass til en ett år nyere, og enda mere luksuriøs, New Yorker som var innhandlet fra USA. En liten og morsom bi-historie fra forrige eier lyder på at han for en tid tilbake hadde handlet en Lincoln Continental, men fått beskjed av kona at dèt ikke var en bil de skulle ha. Da var det bare å lete opp en til Chrysler fullsizer og få solgt unna Lincolnbilen! Marit og Per Kristian dro opp til Mo i Rana for å hente bilen og den rullet problemfritt de 120 milene sørover til Bergen. Det gikk som en drøm med komfort på topp og innvendig støy lik null. Ved kjøpet av bilen var airconditionkompressoren noe slitt, uten at dette gikk utover kjøreglede eller lykkerusen. Derimot ble lykken om mulig enda mere fullkommen da det etter en tid dukket opp en kompressor i posten til dem. Det viste seg at forrige eier hadde bestilt denne fra USA for deretter å sende den vederlagsfritt til Per Kristian, han syntes nemlig at alt utstyret på en slik bil burde virke og være i topp stand. Da snakker vi om real bilselger!
Denne New Yorkeren har en interessant historie. Som ny ble bilen disponert av en norsk ambassadør i USA, hvor den ble med som flyttegods til Norge i 1985. Deretter har den hatt tilhold både i Oslo og Bodø før Per Kristian kom over den i Mo i Rana. New Yorker Fifth Avenue Edition ble solgt som "the most exclusive Chrysler you can own", men denne bilen har i tillegg blitt oppgradert med utstyr som kom på Limited Edition utgaver året etter. Den som kjenner disse bilene vil se at et rustfritt ståltak er montert, en mindre bakrute er satt inn og deler av taket og bagasjelokket er trukket i vinyl - alt for å øke det eksklusive preget over bilen. Denne 1980-modellen Limited Edition utgaven ble bare produsert i 386 eksemplarer. Dermed kan vi nærmest forsikre at dette er sjelden vare og kommer du over den, ber vi deg studere de elegante detaljene. Bilen er levert med to fender tager for å få beskrive alt utstyret den opprinnelig hadde. Den originale 360 motoren er på ett tidspunkt erstattet med en 318 V8. Denne motoren maler som en katt og byr på nok krefter både til å holde trafikkbildet og ta en forbikjøring om det behøves. I øvrig fremstår den som i god originalstand, med original lakk og hjulkapsler intakt. Bensinforbruket opplyser Per Kristian til å ligge på rundt 1,2 liter per mil, og det er ingenting å utsette på for en tretti år gammel bil fra den øvre vektskalaen. Ser du an komforten du nyter under kjøreturen er det heller så man føler at man får betalt for hver kjøretur. Kvalitetstid, kalles det!
Foto: Per Kristian Fromreide
[Tilbake]
Tidligere Månedens bil | År 2016 | Modell | Bil | | Mars | 1977 | Plymouth Volare Road Runner | | Januar | 1970 | Plymouth 'Cuda | | | | | | År 2015 | Modell | Bil | | Desember | 1969 | Dodge Dart Swinger | | September | 1973 | Dodge Polara Custom | | Juni | 1967 | Chrysler 300 | | April | 1971 | Plymouth 'Cuda convertible | | Mars | 1965 | Dodge Dart GT | | Februar | 1977 | Chrysler Cordoba | | Januar | 1957 | Imperial Crown | | | | | | År 2014 | Modell | Bil | | Desember | 1970 | Dodge Coronet 440 | | November | 1933 | Plymouth Two Door Sedan | | August | 1969 | Plymouth Road Runner | | Juli | 1929 | Chrysler Serie 65 Roadster | | Juni | 1959 | Chrysler 300 E | | Mai | 1977 | Chrysler New Yorker Town & Country | | April | 1961 | Chrysler 300 G | | Mars | 1968 | Dodge Charger | | Februar | 1970 | Plymouth 'Cuda | | Januar | 1972 | Plymouth Duster | | | | | | År 2013 | Modell | Bil | | Desember | 1968 | Dodge Dart convertible | | November | 1964 | Imperial Crown convertible | | Oktober | 1971 | Plymouth Road Runner | | September | 1971 | Plymouth 'Cuda | | August | 1957 | Dodge Custom Royal Lancer | | April | 1960 | Valiant V200 | | Mars | 1968 | Chrysler 300 | | Februar | 1970 | Dodge Challenger | | Januar | 1965 | Imperial Crown | | | | | | År 2012 | Modell | Bil | | Desember | 1970 | Plymouth 'Cuda | | November | 1971 | Plymouth Road Runner | | Oktober | 1976 | Chrysler New Yorker Brougham | | September | 1969 | Dodge Coronet Super Bee | | August | 1975 | Imperial LeBaron | | Juli | 1999 | Plymouth Prowler | | Juni | 1969 | Plymouth Sport Fury convertible | | Mai | 1960 | Chrysler 300F | | April | 1966 | Dodge W300 | | Mars | 1971 | Plymouth 'Cuda | | Februar | 1968 | Dodge Dart GTS convertible | | Januar | 1970 | Imperial LeBaron | | | | | | År 2011 | Modell | Bil | | Desember | 1967 | Dodge Coronet 500 | | November | 1960 | Dodge Polara | | Oktober | 1984 | Dodge Ramcharger | | September | 1967 | Imperial LeBaron | | August | 1967 | Plymouth Barracuda convertible | | Juli | 1973 | Plymouth Road Runner | | Juni | 1970 | Dodge Charger 500 | | Mai | 1970 | Plymouth 'Cuda | | April | 1990 | Dodge Ram B250 | | Mars | 1969 | Chrysler 300 | | Februar | 1958 | Dodge Coronet | | Januar | 1961 | Chrysler New Yorker | | | | | | År 2010 | Modell | Bil | | Desember | 1978 | Dodge Aspen SE | | November | 1970 | Dodge Coronet 440 | | Oktober | 1990 | JEEP Grand Wagoneer | | September | 1987 | Chrysler Fifth Avenue | | August | 1970 | Dodge Challenger R/T convertible | | Juli | 1971 | Dodge Charger R/T | | Juni | 1966 | Chrysler 300 | | Mai | 1967 | Plymouth Belvedere GTX | | April | 1940 | DeSoto Business Coupe | | Mars | 1971 | Dodge Dart | | Februar | 1979 | Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition | | Januar | 1966 | Dodge Dart GT | | | | | | År 2009 | Modell | Bil | | Desember | 1960 | Plymouth Fury | | November | 1981 | Dodge Ram 150 | | Oktober | 1972 | Dodge Charger | | September | 1986 | Dodge Diplomat SE | | August | 1971 | Plymouth Duster | | Juli | 1965 | Chrysler Newport Town Sedan | | Juni | 1978 | Plymouth Volarè Super Coupe | | Mai | 1971 | Dodge Challenger convertible | | April | 1972 | Plymouth 'Cuda | | Mars | 1936 | Chrysler Airflow C9 | | Februar | 1970 | Chrysler 300 Hurst | | Januar | 1972 | Plymouth Scamp | | | | | | År 2008 | Modell | Bil | | Desember | 1968 | Chrysler New Yorker | | November | 1977 | Chrysler New Yorker Brougham | | Oktober | 1957 | Plymouth Belvedere Sport Coupe | | September | 1997 | Dodge Viper GTS | | August | 1959 | DeSoto Firesweep | | Juli | 1970 | Dodge Dart GT | | Juni | 1970 | Dodge Charger 500 | | Mai | 1961 | Chrysler 300 G | | April | 1968 | Dodge D-100 | | Mars | 1955 | Dodge Custom Royal Lancer | | Februar | 1957 | Plymouth Belvedere convertible | | Januar | 1969 | Dodge Dart GT | | | | | | År 2007 | Modell | Bil | | Desember | 2005 | Dodge Ram SRT-10 | | November | 1958 | Imperial Crown | | Oktober | 1971 | Imperial Le Baron | | September | 1988 | Chrysler Le Baron convertible | | Juli | 1965 | Imperial Crown | | Juni | 1968 | Chrysler 300 convertible | | Mai | 1974 | Dodge Challenger | | April | 1970 | Plymouth Barracuda | | Mars | 1955 | Chrysler New Yorker St. Regis | | Februar | 1966 | Dodge Charger | | Januar | 1971 | Dodge Challenger R/T | | | | | | År 2006 | Modell | Bil | | Desember | 1957 | DeSoto Firedome Sportsman | | November | 1957 | Chrysler 300 C | | Oktober | 1989 | Dodge Ram D-150 LE | | September | 1974 | Imperial LeBaron | | August | 1968 | Dodge Monaco | | Juli | 1968 | Plymouth Barracuda | | Juni | 1967 | Dodge Coronet R/T convertible | | Mai | 1976 | Plymouth Valiant Custom | | April | 1967 | Chrysler 300 Convertible | | Mars | 1970 1/2 | Dodge Challenger T/A | | Februar | 1969 1/2 | Dodge Super Bee Six Pack | | Januar | 1957 | Chrysler New Yorker | | | | | | År 2005 | Modell | Bil | | Desember | 1958 | DeSoto Firedome Convertible | | November | 1968 | Dodge Dart GT | | Oktober | 1971 | Dodge Demon | | September | 1957 | Plymouth Belvedere Special Club Coupe | | August | 1971 | Dodge Charger R/T | | Juli | 1934 | Strømmen Dodge | | Juni | 1969 | Dodge Dart GT | | Mai | 1975 | Chrysler New Yorker Brougham | | April | 1970 | Plymouth GTX | | Mars | 1961 | Chrysler Newport Convertible Coupe | | Februar | 1962 | Imperial LeBaron | | Januar | 1970 | Dodge Charger R/T | |
|
|