Vurderte du å kjøpe Dart eller Valiant på slutten av 60-tallet? Dette er kanskje bilen du var og prøvekjørte hos daværende Harald A. Møller i Oslo. Denne Darten tjente nemlig som demonstrasjonsvogn sitt første leveår i Norge. Også den gang var amerikanske biler noe dyrere i innkjøp enn europeiske konkurrenter, men noen utgaver ble da solgt til kunder her på berget. Blant annet var drosjeeiere en kundegruppe som satte pris på den romslige kupčen og uslitelige motorer fra Chrysler Corp. På denne tiden visste drosjeeierne at folk forventet ordentlig bil når man bestillte transport. Mye har skjedd siden den gang og i dag godtar tilsynelatende folk det meste uten å heve blikket en gang. Eksempelvis forflyttes mennesker nå i koreanske, utpregede lavprismerker eller like gjerne SUVer der kusken må ut med gardintrapp for å kunne dytte kunden inn. På slutten av 60-tallet var ikke airbagger eller ryggesensor noe spørsmål ved bilvalg, men drosjekundene smilte tilfreds når det var amerikansk bil som dukket opp. Solide plater i karosseriet,sikkerhetsbelter i for- og bakseter samt fyldig polstring i seter og interiør var passiv sikkerhet etter datidens normer.
Møller solgte demonstrasjonsvogna ved avløsning av 70-modellene og første eier brukte den daglig fram til 1983 da Atle Ramberg fikk kjøpe den. Bilen var hvit den gang og noe rust fantes her og der på overflaten. Det viste seg imidlertid fort at her var det behov for omfattende utbedringer både på plåt og motor. Darten var generellt slitt etter 15 år og over 200.000 kilometer på norske veier. Samtidig med restaureringa passet Atle på å forbedre litt både med tanke på sikkerhet og ytelser. 273 V8eren ble overhalt og fireports innsug og forgasser ble montert. I tillegg ble det montert servostyring og servoassisterte skivebremser foran og innvendig ble det satt inn sportslige Recarostoler. Et GTS-panser ble montert og vi trenger vel ikke å nevne at bilen ble slipt plateren og lakkert.
Deretter ble bilen brukt til hverdags og fest i nesten ti år da den igjen var pleietrengende og regelrett ble satt unna. Slik stod den inntil senior Ramberg i 2001 ble pensjonist og syntes det var for galt at Atle ikke hadde tid til å ta fatt på den. Vi nevner i den sammenheng at senior Hans også er Dartentusiast og har eid sin firedørs 67-modell siden den var ny. Nå skjedde ting fort og Hans gjør alt grunnarbeidet før Atle selv lakkerte bilen i den lys blå kuløren bildene viser. Motorrommet ble det store spørsmålet. Skulle han bare fikse til den gamle 273en og få det til å tusle og gå, eller...? Da han tilfeldig kom over en skrotet 94-modell Dodge pickup med motor og gear intakt ble det klart hva som måtte til. Så ble det 318 V8 med innsprøytning og firetrinns automatkasse med lockupfunksjon. Moro med moderne motor tenkte Atle, men var smertelig klar over at her er det en haug av et ledningsnettverk som ikke eksisterte til den 318-motoren man kunne velge i 1969. Nå har han riktignok bred erfaring med bil og motor og med en shop manual for 94-årganger for hånden satte han i gang. Arbeidstimer gikk med både til å lese boka og tilpasninger av motorrom med mere. Mange "usynlige" inngrep måtte gjøres for å skape plass og det eneste som vises fra utsiden er de spesiallagde emblemene med teksten 318 Fuel Injection. Diskrčt sladder om et utall timers grubling og restaureringsarbeide, og røper samtidig at her trengs ingen blytilsetninger i bensinen. Resultatet er dessuten veldig bra og Darten er nå velkjørende og stabil. Så god har den blitt at den igjen kan være dagligbilen sommerstid. Så god at han gjerne bruker den til ferieturen med familien. Og så god at han i fjor sommer kastet seg med på historisk racingløp på Karlskoga Motorstadion, Gelleråsen i Sverige. Sprekt gjordt!
Et lite tips til deg til sist for lettere å skille årgangene 67-69 fra hverandre; sidemarkeringslampene! I 1967 fantes ikke dette utstyret, det ble introdusert i 1968 og da hadde alle Dodge og Plymouth runde sidemarkeringslamper. I 1969 levertes kun rektangulære lamper. Dette gjelder ikke bare for Dart, men også øvrige modellserier.
| År 2016 | Modell | Bil |
| Mars | 1977 | Plymouth Volare Road Runner |
| Januar | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| | | |
| År 2015 | Modell | Bil |
| Desember | 1969 | Dodge Dart Swinger |
| September | 1973 | Dodge Polara Custom |
| Juni | 1967 | Chrysler 300 |
| April | 1971 | Plymouth 'Cuda convertible |
| Mars | 1965 | Dodge Dart GT |
| Februar | 1977 | Chrysler Cordoba |
| Januar | 1957 | Imperial Crown |
| | | |
| År 2014 | Modell | Bil |
| Desember | 1970 | Dodge Coronet 440 |
| November | 1933 | Plymouth Two Door Sedan |
| August | 1969 | Plymouth Road Runner |
| Juli | 1929 | Chrysler Serie 65 Roadster |
| Juni | 1959 | Chrysler 300 E |
| Mai | 1977 | Chrysler New Yorker Town & Country |
| April | 1961 | Chrysler 300 G |
| Mars | 1968 | Dodge Charger |
| Februar | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| Januar | 1972 | Plymouth Duster |
| | | |
| År 2013 | Modell | Bil |
| Desember | 1968 | Dodge Dart convertible |
| November | 1964 | Imperial Crown convertible |
| Oktober | 1971 | Plymouth Road Runner |
| September | 1971 | Plymouth 'Cuda |
| August | 1957 | Dodge Custom Royal Lancer |
| April | 1960 | Valiant V200 |
| Mars | 1968 | Chrysler 300 |
| Februar | 1970 | Dodge Challenger |
| Januar | 1965 | Imperial Crown |
| | | |
| År 2012 | Modell | Bil |
| Desember | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| November | 1971 | Plymouth Road Runner |
| Oktober | 1976 | Chrysler New Yorker Brougham |
| September | 1969 | Dodge Coronet Super Bee |
| August | 1975 | Imperial LeBaron |
| Juli | 1999 | Plymouth Prowler |
| Juni | 1969 | Plymouth Sport Fury convertible |
| Mai | 1960 | Chrysler 300F |
| April | 1966 | Dodge W300 |
| Mars | 1971 | Plymouth 'Cuda |
| Februar | 1968 | Dodge Dart GTS convertible |
| Januar | 1970 | Imperial LeBaron |
| | | |
| År 2011 | Modell | Bil |
| Desember | 1967 | Dodge Coronet 500 |
| November | 1960 | Dodge Polara |
| Oktober | 1984 | Dodge Ramcharger |
| September | 1967 | Imperial LeBaron |
| August | 1967 | Plymouth Barracuda convertible |
| Juli | 1973 | Plymouth Road Runner |
| Juni | 1970 | Dodge Charger 500 |
| Mai | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| April | 1990 | Dodge Ram B250 |
| Mars | 1969 | Chrysler 300 |
| Februar | 1958 | Dodge Coronet |
| Januar | 1961 | Chrysler New Yorker |
| | | |
| År 2010 | Modell | Bil |
| Desember | 1978 | Dodge Aspen SE |
| November | 1970 | Dodge Coronet 440 |
| Oktober | 1990 | JEEP Grand Wagoneer |
| September | 1987 | Chrysler Fifth Avenue |
| August | 1970 | Dodge Challenger R/T convertible |
| Juli | 1971 | Dodge Charger R/T |
| Juni | 1966 | Chrysler 300 |
| Mai | 1967 | Plymouth Belvedere GTX |
| April | 1940 | DeSoto Business Coupe |
| Mars | 1971 | Dodge Dart |
| Februar | 1979 | Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition |
| Januar | 1966 | Dodge Dart GT |
| | | |
| År 2009 | Modell | Bil |
| Desember | 1960 | Plymouth Fury |
| November | 1981 | Dodge Ram 150 |
| Oktober | 1972 | Dodge Charger |
| September | 1986 | Dodge Diplomat SE |
| August | 1971 | Plymouth Duster |
| Juli | 1965 | Chrysler Newport Town Sedan |
| Juni | 1978 | Plymouth Volarč Super Coupe |
| Mai | 1971 | Dodge Challenger convertible |
| April | 1972 | Plymouth 'Cuda |
| Mars | 1936 | Chrysler Airflow C9 |
| Februar | 1970 | Chrysler 300 Hurst |
| Januar | 1972 | Plymouth Scamp |
| | | |
| År 2008 | Modell | Bil |
| Desember | 1968 | Chrysler New Yorker |
| November | 1977 | Chrysler New Yorker Brougham |
| Oktober | 1957 | Plymouth Belvedere Sport Coupe |
| September | 1997 | Dodge Viper GTS |
| August | 1959 | DeSoto Firesweep |
| Juli | 1970 | Dodge Dart GT |
| Juni | 1970 | Dodge Charger 500 |
| Mai | 1961 | Chrysler 300 G |
| April | 1968 | Dodge D-100 |
| Mars | 1955 | Dodge Custom Royal Lancer |
| Februar | 1957 | Plymouth Belvedere convertible |
| Januar | 1969 | Dodge Dart GT |
| | | |
| År 2007 | Modell | Bil |
| Desember | 2005 | Dodge Ram SRT-10 |
| November | 1958 | Imperial Crown |
| Oktober | 1971 | Imperial Le Baron |
| September | 1988 | Chrysler Le Baron convertible |
| Juli | 1965 | Imperial Crown |
| Juni | 1968 | Chrysler 300 convertible |
| Mai | 1974 | Dodge Challenger |
| April | 1970 | Plymouth Barracuda |
| Mars | 1955 | Chrysler New Yorker St. Regis |
| Februar | 1966 | Dodge Charger |
| Januar | 1971 | Dodge Challenger R/T |
| | | |
| År 2006 | Modell | Bil |
| Desember | 1957 | DeSoto Firedome Sportsman |
| November | 1957 | Chrysler 300 C |
| Oktober | 1989 | Dodge Ram D-150 LE |
| September | 1974 | Imperial LeBaron |
| August | 1968 | Dodge Monaco |
| Juli | 1968 | Plymouth Barracuda |
| Juni | 1967 | Dodge Coronet R/T convertible |
| Mai | 1976 | Plymouth Valiant Custom |
| April | 1967 | Chrysler 300 Convertible |
| Mars | 1970 1/2 | Dodge Challenger T/A |
| Februar | 1969 1/2 | Dodge Super Bee Six Pack |
| Januar | 1957 | Chrysler New Yorker |
| | | |
| År 2005 | Modell | Bil |
| Desember | 1958 | DeSoto Firedome Convertible |
| November | 1968 | Dodge Dart GT |
| Oktober | 1971 | Dodge Demon |
| September | 1957 | Plymouth Belvedere Special Club Coupe |
| August | 1971 | Dodge Charger R/T |
| Juli | 1934 | Strømmen Dodge |
| Juni | 1969 | Dodge Dart GT |
| Mai | 1975 | Chrysler New Yorker Brougham |
| April | 1970 | Plymouth GTX |
| Mars | 1961 | Chrysler Newport Convertible Coupe |
| Februar | 1962 | Imperial LeBaron |
| Januar | 1970 | Dodge Charger R/T |
|
|