High-performance biler opplevde fallende salgskurver og stigende forsikringspremier etter 1970. Utover første halvdel av syttitallet hendte flere ting som påvirket salget av disse bilene som fikk garasjeveggene til å dirre når man vridde om tenninga. Lavoktan bensin og myndighetenes krav til sikkerhetsutstyr resulterte i lavere kompresjon og ekstra vekt. Publikum begynnte dermed å fatte interesse for mer drivstofføkonomiske biler av mindre størrelse. Kjøperne snudde nesa bort fra muskuløse biler som gjorde kvartmila i et sultent byks, mot småbiler som ifølge reklamen skulle være miljøvennlige og sikre. For Chryslers E-body biler nærmet det seg enden. De største motorene og convertibleutgavene som gjorde Challenger og Barracuda/'Cuda legendarisk i 1970 og 71 var naturlig strøket fra utstyrslista for 72 og årene etter. Med 340 og 360 som mest muskelsterke alternativ ble dessverre senere E-bodyer forbigått av A-body både på ytelsessiden og pris. Som eksempel var en Plymouth Duster 340 var en mye lettere bil og ble det naturlige valget til målgruppen kjøpere i alderen 18 til 30 år som fortsatt ønsket ytelser. Den gjorde dessuten kvartmila rundt sekundet raskere.
Denne måneden presenterer vi en 1974 Dodge Challenger her på klubbsidene, siste års modell av Dodge sin ponycar. Bilen er i praksis lik 73-modellen og eneste synlige endring var bakre støtfanger som ble forsterket i tråd med nye og strengere krav til kollisjonssikkerhet. De kraftig synkende salgstallene fikk således spikeren i kista da oljekrisa i Persiagulfen ble kjent. Interessen for å satse videre på å utvikle E-bodyen var like liten hos fabrikken som hos kjøperne. Den 1.april 1974 stengte Chrysler produksjonen av Dodge Challenger og søstermodellen Plymouth Barracuda/'Cuda, ti år etter introduksjonen av Plymouth Valiant Barracuda i 1964.
Tallene for 1974 viste 16.437 solgte Challengere.
Atle Rosenborg fra Gan i Akershus kjøpte sin Challenger tilbake i 1984. Fra Atle ble gammel nok til å holde på med bil har det vært amerikansk på gården. Forskjellige merker ble prøvd ut før mopars muskelbiler ble oppdaget. Challengeren hadde vært i Norge siden 1978 og var allerede preget av klimaet her til lands. En original Challenger fra 1974 var, som du kanskje nå har forstått, ikke spesiellt muskuløs fra fabrikk med unntak av utseendet. Atles bil var hvit med hvitt vinyltak og hadde mørkegrønnt interiør. Og 318 V8. Også kjent som trøtt-atten motor lik 150 hestekrefter... Men Atle hadde planene klare. Hadde han bare emnet så kunne han bygge og oppgradere så mye som lysten og lommeboka tillot. I første omgang ble bilen lakket svart som alltid kler disse bilene, og en high-performance 440 V8 ble kjøpt inn til prosjektet. Bremser og understell ble også oppgradert for å takle bilens nye ytelser. I tillegg utstyrte han bilen med sperre bak og utveksling lik 3.23:1 i stedet for langturutvekslingen på 2.76:1 som satt der fra starten av. Med ett sett tidsriktige 7x15" og 10x15" Centerlinefelger ble Challengeren brukt slik utover 80-tallet.
Behovet for restaurering tvang seg på ny fram utover 90-tallet og i 1995 ble bilen plukket ned og påbegynnt. Restaureringer er tidkrevende og Atle hadde ikke anledning å vie all fritid til garasjen og prosjektet. Lysten våknet derimot igjen med det nye årtusenet. E-bodyene var nå innenfor 30-årsimporten og kanskje synet av de nyimporterte tilskuddene av Challengere og Barracuda var med å sette Atle i sving igjen? I hvert fall var motivasjonen der og deletilgangen på disse bilene var blitt betraktelig enklere med mye reproduksjon å velge blant. Det mørkegrønne interiøret har aldri vært nevneverdig slitt og Atle ønsket å beholde dette. Med hensyn til dette begrenset også valget av utvendig kulør seg. Hi-Impact koden for Go Green ble skaffet til veie og sammen med et mørkegrønnt vinyltak er resultatet blitt en oppsiktsvekkende bil så muskelstruttende som den kan bli. I tillegg til at all rust er tatt er mye detaljering foretatt og motoren gått over og fintunet. Bakakslingen er byttet til en enda mer akselerasjonsvillig på 3.55:1.
Mens andre gjerne går over til større og mer komfortable biler med tiden så velger Atle det motsatte for sin pony-car. "Det skal kjennes i rygg og nakke, når man trår på med en slik", sier han!
Atle har nå igjen hatt den på veien siden 2005 og har også mottatt premier for bilen på treff.
| År 2016 | Modell | Bil |
| Mars | 1977 | Plymouth Volare Road Runner |
| Januar | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| | | |
| År 2015 | Modell | Bil |
| Desember | 1969 | Dodge Dart Swinger |
| September | 1973 | Dodge Polara Custom |
| Juni | 1967 | Chrysler 300 |
| April | 1971 | Plymouth 'Cuda convertible |
| Mars | 1965 | Dodge Dart GT |
| Februar | 1977 | Chrysler Cordoba |
| Januar | 1957 | Imperial Crown |
| | | |
| År 2014 | Modell | Bil |
| Desember | 1970 | Dodge Coronet 440 |
| November | 1933 | Plymouth Two Door Sedan |
| August | 1969 | Plymouth Road Runner |
| Juli | 1929 | Chrysler Serie 65 Roadster |
| Juni | 1959 | Chrysler 300 E |
| Mai | 1977 | Chrysler New Yorker Town & Country |
| April | 1961 | Chrysler 300 G |
| Mars | 1968 | Dodge Charger |
| Februar | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| Januar | 1972 | Plymouth Duster |
| | | |
| År 2013 | Modell | Bil |
| Desember | 1968 | Dodge Dart convertible |
| November | 1964 | Imperial Crown convertible |
| Oktober | 1971 | Plymouth Road Runner |
| September | 1971 | Plymouth 'Cuda |
| August | 1957 | Dodge Custom Royal Lancer |
| April | 1960 | Valiant V200 |
| Mars | 1968 | Chrysler 300 |
| Februar | 1970 | Dodge Challenger |
| Januar | 1965 | Imperial Crown |
| | | |
| År 2012 | Modell | Bil |
| Desember | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| November | 1971 | Plymouth Road Runner |
| Oktober | 1976 | Chrysler New Yorker Brougham |
| September | 1969 | Dodge Coronet Super Bee |
| August | 1975 | Imperial LeBaron |
| Juli | 1999 | Plymouth Prowler |
| Juni | 1969 | Plymouth Sport Fury convertible |
| Mai | 1960 | Chrysler 300F |
| April | 1966 | Dodge W300 |
| Mars | 1971 | Plymouth 'Cuda |
| Februar | 1968 | Dodge Dart GTS convertible |
| Januar | 1970 | Imperial LeBaron |
| | | |
| År 2011 | Modell | Bil |
| Desember | 1967 | Dodge Coronet 500 |
| November | 1960 | Dodge Polara |
| Oktober | 1984 | Dodge Ramcharger |
| September | 1967 | Imperial LeBaron |
| August | 1967 | Plymouth Barracuda convertible |
| Juli | 1973 | Plymouth Road Runner |
| Juni | 1970 | Dodge Charger 500 |
| Mai | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| April | 1990 | Dodge Ram B250 |
| Mars | 1969 | Chrysler 300 |
| Februar | 1958 | Dodge Coronet |
| Januar | 1961 | Chrysler New Yorker |
| | | |
| År 2010 | Modell | Bil |
| Desember | 1978 | Dodge Aspen SE |
| November | 1970 | Dodge Coronet 440 |
| Oktober | 1990 | JEEP Grand Wagoneer |
| September | 1987 | Chrysler Fifth Avenue |
| August | 1970 | Dodge Challenger R/T convertible |
| Juli | 1971 | Dodge Charger R/T |
| Juni | 1966 | Chrysler 300 |
| Mai | 1967 | Plymouth Belvedere GTX |
| April | 1940 | DeSoto Business Coupe |
| Mars | 1971 | Dodge Dart |
| Februar | 1979 | Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition |
| Januar | 1966 | Dodge Dart GT |
| | | |
| År 2009 | Modell | Bil |
| Desember | 1960 | Plymouth Fury |
| November | 1981 | Dodge Ram 150 |
| Oktober | 1972 | Dodge Charger |
| September | 1986 | Dodge Diplomat SE |
| August | 1971 | Plymouth Duster |
| Juli | 1965 | Chrysler Newport Town Sedan |
| Juni | 1978 | Plymouth Volarč Super Coupe |
| Mai | 1971 | Dodge Challenger convertible |
| April | 1972 | Plymouth 'Cuda |
| Mars | 1936 | Chrysler Airflow C9 |
| Februar | 1970 | Chrysler 300 Hurst |
| Januar | 1972 | Plymouth Scamp |
| | | |
| År 2008 | Modell | Bil |
| Desember | 1968 | Chrysler New Yorker |
| November | 1977 | Chrysler New Yorker Brougham |
| Oktober | 1957 | Plymouth Belvedere Sport Coupe |
| September | 1997 | Dodge Viper GTS |
| August | 1959 | DeSoto Firesweep |
| Juli | 1970 | Dodge Dart GT |
| Juni | 1970 | Dodge Charger 500 |
| Mai | 1961 | Chrysler 300 G |
| April | 1968 | Dodge D-100 |
| Mars | 1955 | Dodge Custom Royal Lancer |
| Februar | 1957 | Plymouth Belvedere convertible |
| Januar | 1969 | Dodge Dart GT |
| | | |
| År 2007 | Modell | Bil |
| Desember | 2005 | Dodge Ram SRT-10 |
| November | 1958 | Imperial Crown |
| Oktober | 1971 | Imperial Le Baron |
| September | 1988 | Chrysler Le Baron convertible |
| Juli | 1965 | Imperial Crown |
| Juni | 1968 | Chrysler 300 convertible |
| Mai | 1974 | Dodge Challenger |
| April | 1970 | Plymouth Barracuda |
| Mars | 1955 | Chrysler New Yorker St. Regis |
| Februar | 1966 | Dodge Charger |
| Januar | 1971 | Dodge Challenger R/T |
| | | |
| År 2006 | Modell | Bil |
| Desember | 1957 | DeSoto Firedome Sportsman |
| November | 1957 | Chrysler 300 C |
| Oktober | 1989 | Dodge Ram D-150 LE |
| September | 1974 | Imperial LeBaron |
| August | 1968 | Dodge Monaco |
| Juli | 1968 | Plymouth Barracuda |
| Juni | 1967 | Dodge Coronet R/T convertible |
| Mai | 1976 | Plymouth Valiant Custom |
| April | 1967 | Chrysler 300 Convertible |
| Mars | 1970 1/2 | Dodge Challenger T/A |
| Februar | 1969 1/2 | Dodge Super Bee Six Pack |
| Januar | 1957 | Chrysler New Yorker |
| | | |
| År 2005 | Modell | Bil |
| Desember | 1958 | DeSoto Firedome Convertible |
| November | 1968 | Dodge Dart GT |
| Oktober | 1971 | Dodge Demon |
| September | 1957 | Plymouth Belvedere Special Club Coupe |
| August | 1971 | Dodge Charger R/T |
| Juli | 1934 | Strømmen Dodge |
| Juni | 1969 | Dodge Dart GT |
| Mai | 1975 | Chrysler New Yorker Brougham |
| April | 1970 | Plymouth GTX |
| Mars | 1961 | Chrysler Newport Convertible Coupe |
| Februar | 1962 | Imperial LeBaron |
| Januar | 1970 | Dodge Charger R/T |
|
|