Alle modellene fra Dodge ble oppgradert med nytt design for 1955. Bilene ble over seks tommer lengre enn året innen og ett både lavere og bredere karosseri ble nyttet. Også motormessig var det nyheter med en større og kraftigere V8-motor tilgjengelig. De sekssylindrede utgavene fikk en oppspritning og ytte nå 123 bhp. Dodge sine reklamekampanjer yndet å kalle den nye designen for " the Flair-Fashion" og tre-delte fargeskjemaer ble brukt i tillegg til en rekke detaljer som frisket opp utseendet. Fronten hadde nå en grill avdelt i to separate åpninger trukket helt rundt hjørnet på skjermen. Parklysene var dessuten innfelte her for et helhetlig og moderne look. Panser ble utrusted med simulerte luftinntak og frontruten ble trekt "rundt" hjørnet mot A-stolpen. En fiffig løsning omtalt i reklamen som "a new horizon". Baklampene ble detaljert med krommet holder og de dyrere utgavene hadde doble lamper på hver side bak. Sekssylindrede utgaver hadde kun Dodge-logo synlig montert fremst på panser og bagasjelokk mens V8-utgaver hadde logoen montert over en stor "V".
Coronet var basisversjon dette året og ble levert standard med rekkesekser. V8 kunne fås mot pristillegg og mot slutten av året lansertes en mere påkostet Coronet Lancer-utgave. Neste på prisstigen var Royal som var oppgradert med mer kromdetaljer og hadde 270 V8 som standardmotor. De mest luksuriøse utgavene hette Custom Royal Lancer og baserte seg på ytterligere finish i detaljering og selvsagt alle med V8 motor.
To interessante detaljer å ta med fra 1955 er først testen bladet Motor Trend utførte av en Custom Royal med V8 og automatkasse. Magasinet målte den til 16.2 sekunder på 0-96 Mph og kalkulert toppfart lik 101.8 Mph. Det neste vi noterte oss var bilindustriens første forsøk på å appelere til den kvinnelige kjøpergruppen i form av en utstyrsvariant kalt LaFemme. Alle LaFemmer ble levert i fargene Heather Rose og Sapphire White og med et blomstermønstret trekk innvendig. En utstyrspakke bestående av fargematchende kåpe, støvletter, paraply og skulderveske fulgte med!
Arve Helland fra Rong i Øygarden kjøpte sin 55 Dodge Custom Royal Lancer tilbake i 2001. Bilen var da nylakkert og klar for montering. Arve kjenner bilens historie godt både fra tiden i USA og etter at den i 1986 kom til Norge. Første eier i USA var litt av en pedant og førte nøye kjørebok hvilket er spennende lesning for senere eiere. Som eksempel nevner Arve at under en ferietur i 1965 til Atlanta rundet speedometret 100.000 miles og ble dermed nullstillt. Første eiers grundige loggbok dekker til helt utpå 70-tallet. Bilen var opprinnelig blå som bunnfarge med hvitt panser og sort tak. I 1986 kom bilen til Norge og Sogndal hvor den gjennomgikk en restaurering. Senere rullet den i Bergenstraktene i rosa, sort og hvitt utførende. En del listverk som var for dårlig, ble ved siste restaurering ikke remontert og Arve kaller den en mild custom. Sammen med felgene i 8,5x20" dimensjon følger han trenden for jenkebilscustom. Akkurat dèt felgvalget var litt tilfeldig i det en kjenning av han hadde kjøpt settet til en Mustang der de ikke passet. På femtifemmen gikk de imidlertid rett på uten modifikasjoner ... og da var Arve solgt. Bilen har rullet jevnt på veien hver sommer siden Arve overtok den og den har fortsatt sin opprinnelige 270 V8 og totrinns automatgear intakt. Den er blitt oppgradert med nye bremser, gassdempere, bladfjærer bak og forstillingen er overhalt. Ny frontrute har han skaffet og den har grønntonede ruter rundt om. Interiøret var tidligere trekt opp som originalt i sort og hvitt mens taktrekket står på tur til å bli byttet. 6-volts anlegget på bilen var han skeptisk til av natur og vurderte ombygging til 12-volt. Det har imidlertid fungert overraskende godt og han synes det gir nok lys og har heller ikke vært plaget med utlading. Ett nytt batteri har han riktignok spandert og noen timer over bøker for å sette seg inn i 6-volts systemer. Alt i alt er Arve meget fornøyd med bilens look og kjøreegenskaper og vedgår latterfull at man må tåle å bli glant litt på når man har en sånn å kjøre rundt i.
Oppgitt produksjonstall for 1955 Dodge Custom Royal Lancer 2d HT er 30,499.
| År 2016 | Modell | Bil |
| Mars | 1977 | Plymouth Volare Road Runner |
| Januar | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| | | |
| År 2015 | Modell | Bil |
| Desember | 1969 | Dodge Dart Swinger |
| September | 1973 | Dodge Polara Custom |
| Juni | 1967 | Chrysler 300 |
| April | 1971 | Plymouth 'Cuda convertible |
| Mars | 1965 | Dodge Dart GT |
| Februar | 1977 | Chrysler Cordoba |
| Januar | 1957 | Imperial Crown |
| | | |
| År 2014 | Modell | Bil |
| Desember | 1970 | Dodge Coronet 440 |
| November | 1933 | Plymouth Two Door Sedan |
| August | 1969 | Plymouth Road Runner |
| Juli | 1929 | Chrysler Serie 65 Roadster |
| Juni | 1959 | Chrysler 300 E |
| Mai | 1977 | Chrysler New Yorker Town & Country |
| April | 1961 | Chrysler 300 G |
| Mars | 1968 | Dodge Charger |
| Februar | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| Januar | 1972 | Plymouth Duster |
| | | |
| År 2013 | Modell | Bil |
| Desember | 1968 | Dodge Dart convertible |
| November | 1964 | Imperial Crown convertible |
| Oktober | 1971 | Plymouth Road Runner |
| September | 1971 | Plymouth 'Cuda |
| August | 1957 | Dodge Custom Royal Lancer |
| April | 1960 | Valiant V200 |
| Mars | 1968 | Chrysler 300 |
| Februar | 1970 | Dodge Challenger |
| Januar | 1965 | Imperial Crown |
| | | |
| År 2012 | Modell | Bil |
| Desember | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| November | 1971 | Plymouth Road Runner |
| Oktober | 1976 | Chrysler New Yorker Brougham |
| September | 1969 | Dodge Coronet Super Bee |
| August | 1975 | Imperial LeBaron |
| Juli | 1999 | Plymouth Prowler |
| Juni | 1969 | Plymouth Sport Fury convertible |
| Mai | 1960 | Chrysler 300F |
| April | 1966 | Dodge W300 |
| Mars | 1971 | Plymouth 'Cuda |
| Februar | 1968 | Dodge Dart GTS convertible |
| Januar | 1970 | Imperial LeBaron |
| | | |
| År 2011 | Modell | Bil |
| Desember | 1967 | Dodge Coronet 500 |
| November | 1960 | Dodge Polara |
| Oktober | 1984 | Dodge Ramcharger |
| September | 1967 | Imperial LeBaron |
| August | 1967 | Plymouth Barracuda convertible |
| Juli | 1973 | Plymouth Road Runner |
| Juni | 1970 | Dodge Charger 500 |
| Mai | 1970 | Plymouth 'Cuda |
| April | 1990 | Dodge Ram B250 |
| Mars | 1969 | Chrysler 300 |
| Februar | 1958 | Dodge Coronet |
| Januar | 1961 | Chrysler New Yorker |
| | | |
| År 2010 | Modell | Bil |
| Desember | 1978 | Dodge Aspen SE |
| November | 1970 | Dodge Coronet 440 |
| Oktober | 1990 | JEEP Grand Wagoneer |
| September | 1987 | Chrysler Fifth Avenue |
| August | 1970 | Dodge Challenger R/T convertible |
| Juli | 1971 | Dodge Charger R/T |
| Juni | 1966 | Chrysler 300 |
| Mai | 1967 | Plymouth Belvedere GTX |
| April | 1940 | DeSoto Business Coupe |
| Mars | 1971 | Dodge Dart |
| Februar | 1979 | Chrysler New Yorker Fifth Avenue Edition |
| Januar | 1966 | Dodge Dart GT |
| | | |
| År 2009 | Modell | Bil |
| Desember | 1960 | Plymouth Fury |
| November | 1981 | Dodge Ram 150 |
| Oktober | 1972 | Dodge Charger |
| September | 1986 | Dodge Diplomat SE |
| August | 1971 | Plymouth Duster |
| Juli | 1965 | Chrysler Newport Town Sedan |
| Juni | 1978 | Plymouth Volarè Super Coupe |
| Mai | 1971 | Dodge Challenger convertible |
| April | 1972 | Plymouth 'Cuda |
| Mars | 1936 | Chrysler Airflow C9 |
| Februar | 1970 | Chrysler 300 Hurst |
| Januar | 1972 | Plymouth Scamp |
| | | |
| År 2008 | Modell | Bil |
| Desember | 1968 | Chrysler New Yorker |
| November | 1977 | Chrysler New Yorker Brougham |
| Oktober | 1957 | Plymouth Belvedere Sport Coupe |
| September | 1997 | Dodge Viper GTS |
| August | 1959 | DeSoto Firesweep |
| Juli | 1970 | Dodge Dart GT |
| Juni | 1970 | Dodge Charger 500 |
| Mai | 1961 | Chrysler 300 G |
| April | 1968 | Dodge D-100 |
| Mars | 1955 | Dodge Custom Royal Lancer |
| Februar | 1957 | Plymouth Belvedere convertible |
| Januar | 1969 | Dodge Dart GT |
| | | |
| År 2007 | Modell | Bil |
| Desember | 2005 | Dodge Ram SRT-10 |
| November | 1958 | Imperial Crown |
| Oktober | 1971 | Imperial Le Baron |
| September | 1988 | Chrysler Le Baron convertible |
| Juli | 1965 | Imperial Crown |
| Juni | 1968 | Chrysler 300 convertible |
| Mai | 1974 | Dodge Challenger |
| April | 1970 | Plymouth Barracuda |
| Mars | 1955 | Chrysler New Yorker St. Regis |
| Februar | 1966 | Dodge Charger |
| Januar | 1971 | Dodge Challenger R/T |
| | | |
| År 2006 | Modell | Bil |
| Desember | 1957 | DeSoto Firedome Sportsman |
| November | 1957 | Chrysler 300 C |
| Oktober | 1989 | Dodge Ram D-150 LE |
| September | 1974 | Imperial LeBaron |
| August | 1968 | Dodge Monaco |
| Juli | 1968 | Plymouth Barracuda |
| Juni | 1967 | Dodge Coronet R/T convertible |
| Mai | 1976 | Plymouth Valiant Custom |
| April | 1967 | Chrysler 300 Convertible |
| Mars | 1970 1/2 | Dodge Challenger T/A |
| Februar | 1969 1/2 | Dodge Super Bee Six Pack |
| Januar | 1957 | Chrysler New Yorker |
| | | |
| År 2005 | Modell | Bil |
| Desember | 1958 | DeSoto Firedome Convertible |
| November | 1968 | Dodge Dart GT |
| Oktober | 1971 | Dodge Demon |
| September | 1957 | Plymouth Belvedere Special Club Coupe |
| August | 1971 | Dodge Charger R/T |
| Juli | 1934 | Strømmen Dodge |
| Juni | 1969 | Dodge Dart GT |
| Mai | 1975 | Chrysler New Yorker Brougham |
| April | 1970 | Plymouth GTX |
| Mars | 1961 | Chrysler Newport Convertible Coupe |
| Februar | 1962 | Imperial LeBaron |
| Januar | 1970 | Dodge Charger R/T |
|
|